Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ny 802.11 n-ruter, tenker jeg rekti nå?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-09, 13:34   #1
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ny 802.11 n-ruter, tenker jeg rekti nå?

Vi må kjøpe ny ruter og flytter samtidig til et hus med flere etasjer sånn at ruteren må ha litt effekt.

Tenkte å oppgradere til 802.11n og vi har både PC-er og Mac-er, samt en nettverksdisk, en ReadyNAS Duo.

Jeg tenkte litt på denne:
DLink DIR 655 som også har fått bra reviewer. Men det står at den ikke har file sharing og printer sharing for Mac.

Men spiller det egentlig rolle at den ikke har file sharing og printer sharing for Mac? Så lenge alle maskiner støtter alle protokoller så ordner de vel opp seg i mellom? Printeren har vi tenkt å sette på nettverksdisken uansett.

Eller bør vi kjøre safe (om det er mer safe da) og heller kjøpe en AirPort Extreme? De er jo 500 kr dyrere.

(Jeg driver og prøver å være fornuftig i pengebruken for tiden)

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 14:00   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny 802.11 n-ruter, tenker jeg rekti nå?

Har du sett på Fritzbox?
http://www.fritzbox.eu/en/products/F...7270/index.php

Den har jo til og med DECT ...

Vi har en sånn, og det er jo unektelig greit å kunne ringe ned til poden i tv-stuen og si at maten er klar.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 18:30   #3
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny 802.11 n-ruter, tenker jeg rekti nå?

Kjører den Dual-band? Som i at du slipper å la farten bli holdt nede fordi du har træge enheter som f.eks. iPhones på trådløsnettet?

Jeg kjøpte AirPort Extreme fordi HP var så fornøyd med den og fordi jeg er eplefanboy.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 18:33   #4
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny 802.11 n-ruter, tenker jeg rekti nå?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Har du sett på Fritzbox?
http://www.fritzbox.eu/en/products/F...7270/index.php

Den har jo til og med DECT ...

Vi har en sånn, og det er jo unektelig greit å kunne ringe ned til poden i tv-stuen og si at maten er klar.

Hm. Kanskje det. Er litt skeptisk til mer ukjente merker, men det er kanskje irrasjonelt?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 18:36   #5
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny 802.11 n-ruter, tenker jeg rekti nå?

Et eple om dagen.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 18:38   #6
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny 802.11 n-ruter, tenker jeg rekti nå?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Kjører den Dual-band? Som i at du slipper å la farten bli holdt nede fordi du har træge enheter som f.eks. iPhones på trådløsnettet?

Jeg kjøpte AirPort Extreme fordi HP var så fornøyd med den og fordi jeg er eplefanboy.

Good point. Det ser ut til at den bruker kun 2.4 GHz båndet, så det vil vel i praksis si at den ikke kjører dual band ja. Om jeg skal ha det må jeg kjøpe den tilsvarende D-Link DIR 825 og den koster 1295 og da begynner det å bli samme pris som AirPort Extreme.

Hm. Hm.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 22:18   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny 802.11 n-ruter, tenker jeg rekti nå?

DIR-655 begynner å bli en gammel enhet. Se heller på DIR-825, DIR-855 (dog noe dyr) eller Netgear WNDR3700.

WNDR3700 har en del funksjonalitet rundt det å koble til disk (noe man for så vidt kan på D-Link-ene også, men svært begrenset hvordan den brukes, men siden man har en annen NAS der spiller det jo ingen rolle).

Fritz kan være gode på en del typer funksjonalitet, men trenger ikke å være av de bedre rent wlan-messig.

Støtten for 5 GHz kan bety en god del for mange: http://www.idg.no/pcworld/tips_og_gu...icle149473.ece

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 22:22   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny 802.11 n-ruter, tenker jeg rekti nå?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Good point. Det ser ut til at den bruker kun 2.4 GHz båndet, så det vil vel i praksis si at den ikke kjører dual band ja. Om jeg skal ha det må jeg kjøpe den tilsvarende D-Link DIR 825 og den koster 1295 og da begynner det å bli samme pris som AirPort Extreme.

Hm. Hm.

DIR-825 koster gjerne rundt tusenlappen hos nettbutikkene. Koster nøyaktig 1000 kr nå hos Amentio. Pixmania har den til 949.

Hadde nok imidlertid valgt WNDR3700 fra Netgear i stedet for DIR-825. WNDR3700 koster 1050 hos Netshop.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 14:14   #9
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny 802.11 n-ruter, tenker jeg rekti nå?

Takk for svar, mrc!

Men da blir forskjellen en 3-4 hundre kroner. Det kan også være forskjell i effekten på AirPortExtreme og D-linken, kan det ikke? Jeg finner ikke noe sted om det er forskjeller. Og det er litt viktig siden huset er såpass stort.

Er det noe forskjell i hvor lett det er med ekstraantenner på disse, vet du det?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 14:58   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny 802.11 n-ruter, tenker jeg rekti nå?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hm. Kanskje det. Er litt skeptisk til mer ukjente merker, men det er kanskje irrasjonelt?

Irrasjonelt.
På jobben til mannen i mitt liv, som driver med slike dippedutter for blant annet hoteller og slikt, har de begynt å sette ut Fritzbox-er.
Vi har en hjemme, funker som en kule. Sånn bortsett fra når mannen setter på nattstengig på det trådløse nettet og jeg prøver å surfe på FP når jeg ikke får sove.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:03   #11
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny 802.11 n-ruter, tenker jeg rekti nå?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Irrasjonelt.

Ok. Da skal jeg gå igjennom mer nøye og sjekke om det er noen funksjonalitet utover wlan som vi egentlig trenger.

Ringe ned til sønnen min trenger jeg ikke ennå.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 15:06   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny 802.11 n-ruter, tenker jeg rekti nå?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.


Ringe ned til sønnen min trenger jeg ikke ennå.

Det kommer før du aner det.
Eneste ulempen er at avkommet tror internummeret hjemme, også fungerer fra mobiltelefon.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-09, 18:23   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny 802.11 n-ruter, tenker jeg rekti nå?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Takk for svar, mrc!

Men da blir forskjellen en 3-4 hundre kroner. Det kan også være forskjell i effekten på AirPortExtreme og D-linken, kan det ikke? Jeg finner ikke noe sted om det er forskjeller. Og det er litt viktig siden huset er såpass stort.

Er det noe forskjell i hvor lett det er med ekstraantenner på disse, vet du det?

Hos Smallnetbuilder.com, som har en svært omfattende oversikt, er Netgear WNDR37000 ganske betydelig raskere i de fleste sammenhenger, både på 2,4 og 5 GHz. DIR-825 er også litt raskere enn Apple Airport Extreme, samt også bedre på rekkevidde. Netgear-en ser også ut til å være betydelig bedre på rekkevidde enn D-Link-en.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no