Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-07, 13:27   #1
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er jeg virkelig rasist?

Jeg ser at det er tatt opp om rasistiske steder etter den fryktelige hendelsen i Oslo. Jeg har sett på nyhetene og etter å ha gjort det, så tror jeg at jeg kanskje kan være rasist uten å mene det. For bare å ha det på det rene, så synes jeg det er horribelt at noen, uansett hva hudfarge de har, språk de snakker eller hva de har gjort, bli forlatt skadd på bakken. Fy skamme seg til ambulansepersonalet som kjørte fra han.

Men så hører jeg at en av vitnene var så oppbrakt fordi politiet hadde sagt at den skadde var neger. Dette reagerte ikke jeg på, fordi jeg er opplært til at neger er en betegnelse på mennesker fra Afrika, på samme måte som en fra Europa er europeer og en fra Asia er asiater. Når jeg ikke vet hvor noen er fra, men at jeg vet de er fra Afrika, så mener jeg at de er negere. F.eks. så har vi negere i menigheten. Noen av dem er fra Kongo og en annen familie fra et annet sted som jeg ikke kommer på i farten. Jeg mener ikke noe stygt med å si at vi har de i menigheten, på samme måte som vi har amerikanere f.eks. Jeg synes personlig at det høres mye styggere ut å si at vi har mørkhudede eller noe i den duren. Og det blir rart å si at de er konganere (??) eller noe sånn.

Er jeg helt utdatert? Selv når jeg på ingen måte mener noe stygt med det? Man snakker jo stadig om opphav, og selvom de blir norske etterhvert, så har de opphavet sitt et sted, og jeg har mitt opphav et annet sted. Det er ikke noe galt i det?

(Jeg er livredd for at jeg ikke skal gjøre meg helt forstått her, for jeg vet at det er så følsomt emne)

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:31   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Er det vanskelig å si at man er afrikaner hvis man kommer fra Afrika?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:33   #3
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Jeg anbefaler at du leser denne tråden, her er begrepet "neger" diskutert ganske inngående mener jeg å huske.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:36   #4
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Jeg må innrømme at jeg sliter med å skjønne hvorfor man trenger å bruke ordet neger. Jf. det Veronal skriver. Dersom begrepet neger brukes av helsepersonell, blir jeg nysgjerrig på begrunnelsen for dette. Trenger personen egen negermedisin?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:37   #5
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Er det vanskelig å si at man er afrikaner hvis man kommer fra Afrika?

Det er jo forsåvidt ikke det, men det er liksom ikke det jeg er vant til.

Selv assosierer jeg ikke neger med kriminalitet og ufyseligheter, liksom.

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:37   #6
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?



Irma og Veronal har alt sagt det som kan sies!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:39   #7
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.


Selv assosierer jeg ikke neger med kriminalitet og ufyseligheter, liksom.

Eh, ordet neger har jo ingenting med kriminalitet eller ufyselighet. Ta så les litt i den linken Irma har lagt ut!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:40   #8
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.510
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Man er ikke rassist om man bruker feil eller rasistiske begreper, så lenge det er på grunn av uvitenhet. Rassisme er holdninger. Ordene kan være sårende, hvis de brukes av uvitenhet. Men, det gjør ikke personen rassistisk likevel.

Ellers skjønner jeg ikke behovet for å definere en farget person som neger, vi definenerer jo andre ut fra hvor de kommer fra: europeer, asiat, afrikaner, amerikaner etc. Vil kaller ikke asiater for gulinger eller europeere for hvitinger

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:40   #9
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg må innrømme at jeg sliter med å skjønne hvorfor man trenger å bruke ordet neger. Jf. det Veronal skriver. Dersom begrepet neger brukes av helsepersonell, blir jeg nysgjerrig på begrunnelsen for dette. Trenger personen egen negermedisin?

Det er vel sjelden helsepersonell sånn i og for seg trenger å omtale noen ut i fra hvor de er fra. Man bør vel heller bruke pasienten generelt f.eks., for en pasient er jo pasient uansett hvor de er fra?

Men så kan man trekke den videre å spørre.. er det ille å si at noen er klienter? Veldig mange assosierer det å være klient med å være en halvskurkete latsabb som går på sosialkontoret og får sine penger utdelt, for så å gå hjem og sove igjen?!

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:42   #10
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Ellers skjønner jeg ikke behovet for å definere en farget person som neger, vi definenerer jo andre ut fra hvor de kommer fra: europeer, asiat, afrikaner, amerikaner etc. Vil kaller ikke asiater for gulinger eller europeere for hvitinger

Jeg synes farget person er verre enn å si neger, dah, for det er bare en forfinet måte å si at noen er svarte på. Jeg er ikke hvit. Jeg er brun. Greit nok veldig lysebrun, men jeg er lysebrun og min venn fra Kongo er mørkemørkebrun.

Og jeg suger i geografi, så for alt jeg vet så kan en som jeg definerer som 'neger' være fra bahamas, og det er ikke afrika?

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:42   #11
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Sier man at en person er en "klient"? Er det ikke vanlig å si at en person er en "bruker"?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:43   #12
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Jeg vet at man ikke skal si neger, men inrømmer at jeg sr ikke på en person som rasist fordi om personen sier neger om noen.
Jeg prøver å unngå det, men glememr meg nok innimellom jeg også.
Jeg er også født og oppvokst med at man sier neger om noen som kommer fra Afrika og selv om man bruker ordet trenger det ikke være negativt ladet.

Gammel vane er vond å vende.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:45   #13
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Jeg synes farget person er verre enn å si neger, dah, for det er bare en forfinet måte å si at noen er svarte på. Jeg er ikke hvit. Jeg er brun. Greit nok veldig lysebrun, men jeg er lysebrun og min venn fra Kongo er mørkemørkebrun.

Og jeg suger i geografi, så for alt jeg vet så kan en som jeg definerer som 'neger' være fra bahamas, og det er ikke afrika?

Ingenting galt i å si farget. Vi har da alle våres farger. Noen er gule, noen er lilla, noen er grønne, noen er brune noen er rosa! Mennesker er heldigvis ikke kun svart og hvit!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:45   #14
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Ord blir rasistiske først når de er ment rasistiske eller om man ikke er i tvil om at den eneste grunnen til at de er laget er pga rasisme.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:46   #15
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Mennesker er heldigvis ikke kun svart og hvit!

Det finnes ingen hvite mennesker og jeg vil ha meg frabedt at du bruker det rasistiske ordet.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:50   #16
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Ingenting galt i å si farget. Vi har da alle våres farger. Noen er gule, noen er lilla, noen er grønne, noen er brune noen er rosa! Mennesker er heldigvis ikke kun svart og hvit!

Men altså.. da blir meningen med å si farget borte, nettopp fordi vi alle er farget. eller?

Eller skal man heller si at f.eks "jeg så en kjempefarget mann bli slått ned og det var en enda mer farget mann som slo han ned. Det var også en ikke fullt så farget mann som tok lommeboken til han kjempefargete mannen som ble slått ned", fremfor å si "jeg så en neger bli slått ned av en annen neger, og det var en europeisk utseende som tok lommeboken"?

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:50   #17
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det finnes ingen hvite mennesker og jeg vil ha meg frabedt at du bruker det rasistiske ordet.

Seriøst mener du det finnes alle andre farger mennesker utenom hvite. Eller har du bare ikke sett det?
Jeg skrev faktisk hvit og ikke albino. Ingenting rasistisk å skrive/si hvit eller svart.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:51   #18
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

*hmm* Når jeg tenker meg om, så tror jeg aldri jeg har sett noen helt svarte mennesker, men derimot ei som er helt hvite har jeg sett i speilet et par ganger.

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:52   #19
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Men altså.. da blir meningen med å si farget borte, nettopp fordi vi alle er farget. eller?

Eller skal man heller si at f.eks "jeg så en kjempefarget mann bli slått ned og det var en enda mer farget mann som slo han ned. Det var også en ikke fullt så farget mann som tok lommeboken til han kjempefargete mannen som ble slått ned", fremfor å si "jeg så en neger bli slått ned av en annen neger, og det var en europeisk utseende som tok lommeboken"?

Hva med heller å si jeg så en mann rundt 170. Brunt hår, skallet, hadde på seg blå skjorte og svart bukse. Slo ned en som var rundt 160. Hadde lystblondt hår og hadde på seg svart skjorte og svart bukse!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 13:52   #20
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Seriøst mener du det finnes alle andre farger mennesker utenom hvite. Eller har du bare ikke sett det?
Jeg skrev faktisk hvit og ikke albino. Ingenting rasistisk å skrive/si hvit eller svart.

Det finnes ingen hvite mennesker, så hvorfor bruke det ordet? Selv en albino er ikke hvit. Snø er hvitt, skyer kan være hvite. JEG er ikke hvit. Så slutt å kall meg noe jeg ikke er!

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no