Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Jeg har fått et speilreflekskamera

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-12, 22:15   #1
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fått et speilreflekskamera

Fikk plutselig et splitter nytt speilreflekskamera i dag på jobb. Har aldri tatt noe særlig bilder før, og har ikke peiling på dette.

Er det noe "must knows" når det kommer til fotografering med et slikt kamera?
Finnes det noe gode ressurser på nett hvor man kan lære å ta kule bilder?

Jeg trenger å ta illustrasjonsbilder (IT-relaterte), så er mest ute etter å ta bilder av ting egentlig. Jeg er virkelig clueless!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 22:16   #2
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

prøv deg fram. du lærer fort.

Kjempe gøy å eksperimentere med SR kamera.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 22:17   #3
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.164
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Jeg har lært at speilreflekskamera ikke tar finere bilder enn kompaktkameraet mitt eller mobilen min.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 22:20   #4
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Jeg har lært at speilreflekskamera ikke tar finere bilder enn kompaktkameraet mitt eller mobilen min.

Det ser jeg allerede at det gjør! Tok bilde av litt småting jeg hadde stående på pulten på jobb (en mus og en USB-hub), og bildene ble helt fantastiske i forhold til hva jeg får til med iPhonen. Bittelitt Photoshop og de ble flotte.

Jeg er litt målløs over at et kamera kan ha så mye å si egentlig.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 22:22   #5
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Tok dette i dag. Så morro!!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg mus_liten.jpg (28,0 KB, 77 visninger)
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 22:22   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.249
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Vil du bare ha greie bilder eller vil du lære? Hvis du vil lære anbefaler jeg en bok som heter "understanding exposure".

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 22:26   #7
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vil du bare ha greie bilder eller vil du lære? Hvis du vil lære anbefaler jeg en bok som heter "understanding exposure".

Jeg vil bli flink!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 22:29   #8
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.750
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Det viktigste man trenger å lære er hvordan blenderen påvirker bilde. Det kan du øve på ved å stille den på Av/A og justere fra lavt tall til høyt tall. Lav vil gi lite dybde høyt tall vil gi mye dybde alla kompakt/mobil.

Deretter kommer lukkertid det er på TV/S lang lukkertid gir mye bevegelse i bilde, men krever lite lys. Kort lukkertid (høyt tall) gir frysing men krever mer lys. Hovedregelen er at du kan ha så langt ned som brennvidden er. Tar du på 50mm, kan du klare å holde i ro på bilde med 50 sekunddeler. Under det ville jeg uansett ikke brukt.

En rask bok som gir innføring er scott kelby sin serie. Nr 1 gir grei innføring i starten.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 22:30   #9
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.750
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Aller viktigste er å komme seg vekk fra grønn trekant eller andre fullmanuelle innstillinger.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 23:09   #10
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.519
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Jeg synes at det som er et Must for å ta gode bilder innendørs er en ekstern blits, som kan flippes opp i taket, eller til siden. Det gir et mye jevnere lys og skarpe bilder. Kjøp gjerne den minste, men kjøp en!

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 23:12   #11
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Ok! :suger til seg:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 23:16   #12
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.983
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Melde deg på kurs?

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 23:17   #13
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Tok dette i dag. Så morro!!

Clueless du liksom.

Kult bilde!

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-12, 23:22   #14
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Aller viktigste er å komme seg vekk fra grønn trekant eller andre fullmanuelle innstillinger.

Jeg hoppet over de. En kollega pekte på et hjul på toppen av kameraet, så jeg snurret og trykket på innstillingene og en ISO-knapp helt tilfeldig.

Om jeg får til noe fint, så klarer jeg aldri å gjenskape det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 00:02   #15
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.750
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Ekstern bits er bra men man kommer lenger med et objektiv som gir større blende. Fast objektiv er det billigste 50mm 1.4 ligger rundt 3k. Da får du mer uklare deler av bilde men trenger mye mindre lys. Det bilde over her er nok tatt med så stor blende åpning du får til med kamera nå. Unaturlig lys kan være veldig bra på et bilde men ikke veldig ofte. Skal du ta produkt bilder er et telt for det smart. Da får du ganske usynlig bakgrunn. Stor blender er det samme som lav tall på av innstillingen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 16:22   #16
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Hm... Hadde ikke tenkt å kjøpe noe mer utstyr egentlig. Men har faktisk fotostudio tilgjengelig på jobb, så har greie fasiliteter sånn sett. Tror objektivet (om det er den greia man skrur på foran) er 18-55 mm.

Hva slags telt mener du Isolde? Alle ordene og begrepene er helt greske for meg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 16:32   #17
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Jeg har lært at speilreflekskamera ikke tar finere bilder enn kompaktkameraet mitt eller mobilen min.

Da har du ikke lært deg å bruke speilreflekskamera, eller prøvd et skikkelig ræva et.

__________________
“There is a rumour going around that I have found God. I think this is unlikely because I have enough difficulty finding my keys, and there is empirical evidence that they exist.”
Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 16:52   #18
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.519
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Jeg vil allikevel anbefale ekstern blits, har 50mm objektiv med stor blenderåpning (stor åpning gir mer lys og mindre behov for godt lys) men jeg har veldig mye glede av blitsen min når jeg bruker den linsa som kom med kameraet.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 21:19   #19
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Jeg vil allikevel anbefale ekstern blits, har 50mm objektiv med stor blenderåpning (stor åpning gir mer lys og mindre behov for godt lys) men jeg har veldig mye glede av blitsen min når jeg bruker den linsa som kom med kameraet.

Hvor mye koster noe sånt? Vet du det?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 21:29   #20
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg har fått et speilreflekskamera

Et sånt telt har jeg lyst på. En hvit boks/lysboks, du kan lage det selv også. Poenget er at veggene er hvite og fungerer som diffusor (sprer lyset) for lyset som kommer utenfra og lys som kommer inn reflekteres også på veggene. Du får jevn opplysning av objektet og i tillegg unngår du at fotografen reflekteres i blanke objekter og sånn.

Google white box photography og light tent.

http://digital-photography-school.co...ive-light-tent

Ellers henger jeg meg på Kattas bokanbefaling. Fabelaktig bok.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no