Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Mim: Müsliboller/-rundstykker?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 15:27   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mim: Müsliboller/-rundstykker?

Madam Mim, jeg mener å huske at du postet en oppskrift på NM for ikke så altfor fryktelig lenge siden på noen müsliboller som så fryktelig gode ut - en sånn kjempelang og litt komplisert oppskrift med masse nøtter og frukt og greier. Jeg finner den ikke umiddelbart når jeg søker på "rundstykker", så kanskje du kalte dem noe annet. Har du den? Eller noe lignende? Jeg tenkte å slumpe til noe litt enklere, har sånn frø-korn-blanding og en pose tørket frukt og havregryn og slikt, så det burde gå an å improvisere litt, men en oppskrift å se på først er alltid fint.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 16:57   #2
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mim: Müsliboller/-rundstykker?

Det høres godt ut!

Lurer på om jeg ikke skal bake i kveld!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 00:52   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mim: Müsliboller/-rundstykker?

Oppdatering: jeg tok utgangspunkt i en Mim-oppskrift der jeg hadde i 150 g frø-/kornblanding som jeg kokte sammen med en liten eske rosiner, et halvt hakket eple og noen aprikoser og svisker. Hadde lite utvalg i mel, så det ble bare fin sammalt hvete, vanlig hvetemel, og ganske mye havregryn. Og så hadde jeg ikke kesam, så jeg brukte melk (pluss kokevannet). Puttet i en god slant olje også og litt smør. De ble gode og saftige, og Lillegutt var meget begeistret over å få bake rundstykker etter barnehagen. Han kjevlet og stod i mens jeg laget middag, og skal ha to sommerfugler, en dinosaur og en A med seg i matpakken i morgen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 10:39   #4
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mim: Müsliboller/-rundstykker?

Det høres godt ut. Jeg gjorde en kjempetabbe i går. Brukte kornbrød-melblanding til å lage rundstykker av. Til tross for at jeg puttet oppi masse kjerner og litt ekstra grovt mel, ble det ikke godt. Jeg har jo forsøkt å bake brød av slik blanding før, så jeg burde ha klart å unngå tabben. Smaker jo nøyaktig som bensinstasjonbrød.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 10:10   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mim: Müsliboller/-rundstykker?

Sånne ferdigblandinger er ikke godt, jeg aner ikke hva de gjør med dem, men dynge smaker det. Helios' 4-kornsbakemel er det eneste som funker.

Åpent bakeris müslirundstykker

(10-12 store)

Dag 1: Fruktblanding

1 dl lunkent vann

½ eple med skall

½ appelsin + revet skall av ½ appelsin

2 sitron + revet skall av 2 sitron

50 g tørkede aprikoser

80 g rosiner

80 g gresskarkjerner


Skjær frukten i biter og legg dem sammen med rosiner og gresskarkjerner i en skål. Hell over lunkent vann, legg på lokk og la stå over natten.


Dag 2: Dansk rugbrøddeig

0,5 liter kokende vann

350 g hel rug

175 g solsikkekjerner

125 g linfrø


Legg rug, solsikkekjerner og linfrø i bløt i kokende vann. Blandingen vil forklistre og bli litt seig slik at deigen binder seg bedre. Avkjøl til romtemperatur. Kan også lages dagen før og stå over natten.


2,5 dl lunkent vann, ca. 30 grader

135 g hvetemel

200 g sammalt rug, grov

20 g havsalt

30 g maltekstrakt

25 g gjær


Bland alle ingrediensene og elt deigen godt. Deigen skal være bløt. Tilsett blandingen som har ligget i bløt. Elt alt sammen til deigen er jevn og smidig. La deigen hvile i ca. 45 minutter.


Loffdeig

750 g hvetemel

15 g salt

15 g gjær

5 dl vann


Bland alle ingrediensene, men hold igjen 1 dl vann. Elt i maskin i 3 minutter på sakte fart. Øk hastigheten de neste 6 minuttene. Tilsett resten av vannet litt etter litt. Elt til deigen er smidig og blank. La deigen hvile i ca 1 ½ time.

30 g valnøttkjerner, 30 g hasselnøttkjerner og

sesamfrø til strøing


Kjør de to brøddeigene sammen til én i kjøkkenmaskinen. Tilsett nøtter og fruktblandingen. Elt til du får en jevn, ganske løs deig. Dekk bakebollen med plast, la stå i romtemperatur i ca. 45 min før du former rundstykkene (250 g). Strø litt gresskarkjerner og sesamfrø på toppen. Etterhev i ca. 20-30 min. Stekes i nedre halvdel på 195 gr. i 40 min. Pass på å steke godt. Slå på undersiden og hør etter hul lyd. Avkjøl på rist.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 10:11   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mim: Müsliboller/-rundstykker?

Variant:

600 g. fint hvetemel
200 g grovmalt hvete
100 g. grovmalt rug
100 g. havregryn

1 ss havsalt
1 ss brunt sukker eller honning
1 pakke tørrgjær

1 boks mager kesam blandet med vann 6- 7 dl 37 C væske

Bland alt det tørre i en kjøkkenmaskin og ha i væske, kjør 5-6 minutter på først lav, så høy hastighet til deigen slipper bollen. Juster evt med væske og mel til passe deig.

Hev i 40-60 minutter. Del deigen i 100 g emner, og kna til rundstykker, legg på bakeplate, etterhev i 40 minutter og stek i 10-12 min på 220 C.


For en mer sofistikert touch:

Før du begynner med deigen: i en bolle har du 50 g. linfrø, 50 g hel hvete, 50 g sesamfrø, 50 g. solsikkefrø og 50 g. gresskarkjerner. Hell over kokende vann
så det står et par cm over blandingen, og la stå til du skal elte runstykkene. Dypp da rundstykkene i blandingen, og de får en lekker topping!

Denne blandingen lager jeg også dagen før, av og til, sammen med et eple i småbiter, revet appelsinskall og biter av en appelsin, revet skall og biter av en sitron, 1 neve rosiner og noen finhakkede aprikoser. dette blander jeg i deigen som jeg lager dagen etter. Det blir knallgode saftige rundstykker

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 10:13   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mim: Müsliboller/-rundstykker?

Du kan også bare skjære opp frukt og blande direkte i deigen, eple, appelsin, sitron, revet skall, rosiner, solsikkekjerner osv og blande rett i deigen. Helkorn bør få liggei vann en stund, eller koke en halvtime.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 10:14   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mim: Müsliboller/-rundstykker?

Prøv også dette brødet, dersom dere er i gang med bakingen:

4-kornbrød
(4 brød)

4 dl kokende vann

200 g hel rug

100 g sesamfrø

100 g linfrø

100 g solsikkekjerner


Legg korn, frø og solsikkekjerner i bløt i kokende vann. Dekk bollen og la blandingen stå minst to timer, eller til den er blitt kald.


1 liter vann, ca. 30 grader

1,1 kg hvetemel

125 g rugmel

125 g sammalt rug, fin

40 g havsalt

25 g gjær


Romtempererte råvarer. Bland alle ingrediensene, men hold igjen 1 dl vann til senere. Kjør deigen i 4 minutter på sakte fart. Øk hastigheten de neste 5 minuttene. Resten av vannet tilsettes litt etter litt. Deigen er ferdig når den er smidig og blank. Dekk bakebollen med plast og la hvile i ca 1 ½ time.

Del deigen i fire emner som du lar hvile på bake-bordet i 20-30 min. Slå opp emnene til brød, rull brødene i litt vann og deretter i samme frø- og kjerneblanding som er i deigen. Legg emnene i smurte former. Heves til dobbel størrelse og stekes nederst i ovnen på ca 220 gr. i ca. 30-45 min. til de er gyldenbrune. Avkjøles på rist.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 10:17   #9
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mim: Müsliboller/-rundstykker?

Kaldhevete rundstykker

750 g fin hvete
250 g sammalt hvete eller rug
1 dl sesamfrø
1 ts havsalt
1/2 ts tørrgjær/en bitteliten bit fersk gjær utrørt i vannet

1 boks lett kesam og kaldt vann til ca 6 dl væske

bland alt godt sammen og plaste bollen. Lag helst deigen om kvelden, og la stå over natten. Bak ut rundstykkene, kna inn evt mer mel til fast deig. Dette skal bli mellom 20 og 24 stk. Hev i 30 min, pensle evt med egg og strø med sesamfrø. stekes 15 min på 225 C.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 13:29   #10
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mim: Müsliboller/-rundstykker?

Her har jeg litt av hvert å ta fatt på, ser jeg. Oppdaget forresten at vi har fått en splitter ny Helios-butikk her i byen.

Takk, Mim!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 20:39   #11
Ingrid-lille
Dramaqueen
 
Ingrid-lille sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Innlegg: 1.402
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mim: Müsliboller/-rundstykker?

Å sitte på en lørdagskveld å lese oppskrifter mens man venter på maten fra sin kjære, gjør at man virkelig kjenner hvor sulten man er..

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 21:09   #12
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.631
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mim: Müsliboller/-rundstykker?

Müslirundstykker-varianten til Mim er forsøkt. Falt i smak hos hele familien.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no