Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-14, 19:34   #41
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.560
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg synes nå det må være lov å tenke sitt om foreldre som forventer tilrettelegging basert på kresenhet (det er jo ikke kun en mistanke, barnet kan umulig være vegetarianer når det spiser f.eks. kylling), og i tillegg forventer dette med én dags varsel. Utover det trenger man jo ikke stakkarsliggjøre barnet all den tid jeg aldri har antydet at det var uaktuelt å imøtekomme foreldrenes ønske. Innlegget dreide seg kun om hva som kunne serveres.

Men er det helt utenkelig at han er blitt vegetarianer mellom forrige og denne bursdagen?

Jeg har en unge som spiser ALT, uansett hva som serveres. Men jeg synes likevel ikke det er mitt ansvar å oppdra andres unger i bursdagsselskap. Så selvfølgelig tilrettelegger jeg om jeg kan.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-14, 23:54   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.


En del vegetarianere spiser vel fisk, og i så fall hadde jeg servert fiskepinner (i samme brød/lompe som jeg ville servert pølsene). Det er det vi pleier å gjøre med de som skal ha halal. Eneste problemet er at alle heller vil ha fiskepinner enn pølser mens stekepanna mi ikke er stor nok til å steke fiskepinner til alle.

Fisk er ikke vegetarisk, så er man vegetarianer spiser man ikke fisk (selv om noen liker å kalle seg det om de spiser fisk, men det er helt feil).

Soyapølser er gull, og fås i nesten alle vanlige matbutikker nå. Mine barn skal ikke ha melk og egg heller, som er i de pølsene (ikke Anamma sine Vegopølser da, som finnes i flere og flere butikker), men jeg sender alltid med pølser (og kake) i bursdager, eller noe tilsvarende om noe annet enn pølser skal serveres. Vil at de får det de andre barna skal spise, men i en versjon de også kan spise. Det hender at jeg spør dagen før eller samme dag hva som serveres, fordi jeg har glemt å spørre tidligere, men jeg sender som sagt alltid med maten og forventer ikke at de skal stille opp med veganmat på kort varsel, akkurat. Det hadde jo tatt seg ut.
Selv tilrettelegger jeg alltid for gjester som kommer hit, barn som voksne. Men det er alltid fint å få beskjed en stund i forveien.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 18:35   #43
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Jeg synes at hvis han ikke liker pølser, bør de si det, ikke at han er vegetarianer.
Forøvrig synes jeg at om greia er at han ikke liker pølser, bør han spise brød og lompe, eller få en skive.
Jeg er begrenset fleksibel med "liker ikke". Spesielle behov er noe annet.

I ditt tilfelle ville jeg kokt pasta, Myria.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 19:40   #44
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Jeg fikk beskjed i døra engang om at en gjest ikke likte pølser og tydelig forventning om annen meny. Sånt ER pes. Jeg stekte kyllingfilet til han, men det var bare flaks at jeg hadde. Vegetarmat hadde jeg ikke greid å stille opp med på kort varsel tror jeg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 20:45   #45
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Sånn angående kresenhet - har man kresne unger så ikke send dem utsultet i selskap. Det er uansett ikke maten de er der for. Spis en lompe med ketchup, eller ta en ekstra muffins når kakene kommer.

Min gutt liker ikke wienerpølser, men vi gjør ikke noe nummer ut av det. Han dør ikke av å ikke spise pølser i bursdag.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 20:46   #46
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Ellers så har ungene mine god kontroll på hvem som spiser hva. I begge ungenes klasser er det noen som ikke tåler melk. Så alt vi lager er da uten melk. Vi har da kyllingpølser og Leif Vidars god og mager som er uten melk.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 20:50   #47
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Ja, jeg lager også alt uten egg, melk og nøtter på grunn av allergi blant gjester. Det er vel noe av grunnen til at det blir litt komplisert hvis noen plutselig kommer med ekstrabestilling rett før. (Og hvem sa det var billig, enkelt å greit å arrangere hjemmebursdag)?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 22:13   #48
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

jeg synes godt at barn kan lære å tilpasse seg litt mer enn mange av dem gjør.

Jeg lurer på hva tenker du på her. Mener du at barn skal tvinge seg selv til å spise ting de ikke liker?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 22:18   #49
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg lurer på hva tenker du på her. Mener du at barn skal tvinge seg selv til å spise ting de ikke liker?

Vet ikke hva Tjorven mener, men jeg tenker at barn bare får droppe å spise ting de ikke liker, og ta noe annet. Det oppfordrer jeg jo til stadighet egne barn til.

Jeg tenker at i det man skal begynne med ekstraservering i barnebursdag fordi noen ikke liker det vanlige, er det helt sikkert at en haug av de andre barna også heller vil ha det andre. Det er ikke helt uproblematisk. Det blir noe helt annet med allergi, halal eller lignende selvsagt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 22:24   #50
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Dere fremstår ikke som spesielt romslige siden det å tilrettelegge oppleves som så stort pes .......

Det er kommet svært mange enkle forslag til HI her og hvis det er for vanskelig kan hun jo bare gi gjesten brødskiver med syltetøy

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 22:57   #51
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vet ikke hva Tjorven mener, men jeg tenker at barn bare får droppe å spise ting de ikke liker, og ta noe annet. Det oppfordrer jeg jo til stadighet egne barn til.

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med svært kresne barn, men min erfaring er at kresne barn vanligvis gjør akkurat dette. De spiser bare brød eller bare lompe eller tilpasser seg på annet vis. Jeg har aldri hørt et barn i en barnebursdag som høyt og tydelig har proklamert at "Dette liker jeg ikke, så jeg vil ha noe annet!". Jeg tenker at kresne unger er svært klar over sin kresenhet og at de derfor i all stillhet spiser lompa eller brødet uten pølse, eller rett og slett lar være å spise.

Påstander om at "barn kan lære å tilpasse seg litt mer enn mange av dem gjør" antyder at man vet noe om hvor mye (kresne) barn allerede tilpasser seg. Ofte vet man ingenting om dette. Barn som liker pølser trenger jo aldri tilpasse seg i en barnebursdag, mens et barn som verken liker pølser eller pizza nærmest alltid må tilpasse seg.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg tenker at i det man skal begynne med ekstraservering i barnebursdag fordi noen ikke liker det vanlige, er det helt sikkert at en haug av de andre barna også heller vil ha det andre. Det er ikke helt uproblematisk. Det blir noe helt annet med allergi, halal eller lignende selvsagt.

Allergi og tildels også matintolleranse er nå en ting. Det kan man ikke gjøre så veldig mye med. Men hvorfor er religion eller annen personlig overbevisning (for eksempel ikke spise kjøtt) et mye mer vektig argument enn at man for eksempel syns pølser er svært ekkelt?

Selv tilpasser jeg som best jeg kan (og hvor godt jeg kan tilpasse vil selvsagt avhenge av når jeg får beskjed om hvilken tilpasning som skal til), men jeg vil etterstrebe å tilpasse like mye for en som er vegetarianer eller muslim, som for en som ikke liker pølser. Som vertskap ønsker jeg at alle mine gjester skal ha det hyggelig.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 23:09   #52
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med svært kresne barn, men min erfaring er at kresne barn vanligvis gjør akkurat dette. De spiser bare brød eller bare lompe eller tilpasser seg på annet vis. Jeg har aldri hørt et barn i en barnebursdag som høyt og tydelig har proklamert at "Dette liker jeg ikke, så jeg vil ha noe annet!". Jeg tenker at kresne unger er svært klar over sin kresenhet og at de derfor i all stillhet spiser lompa eller brødet uten pølse, eller rett og slett lar være å spise.

Dette er min erfaring også, og det blir jo enda dummere overfor akkurat disse hvis enkelte foreldre lyver på seg at barnet er vegetarianer hvis sannheten er at den ikke liker pølser. Skal dette barnet da får en spesialmeny mens andre barn sitter i stillhet og spiser et pølsebrød bare fordi foreldrene ikke er såpass frekke? (som jeg vil si at man er dersom man faktisk lyver på barnet noe slikt).


Opprinnelig lagt inn av Lille meg

Allergi og tildels også matintolleranse er nå en ting. Det kan man ikke gjøre så veldig mye med. Men hvorfor er religion eller annen personlig overbevisning (for eksempel ikke spise kjøtt) et mye mer vektig argument enn at man for eksempel syns pølser er svært ekkelt?

Det synes jeg rett og slett går på hva man generelt kan forvente å få tilpasset for ute i samfunnet, og hvor man må vente å tilpasse seg selv. Når det er noe man ikke liker, må man rett og slett venne seg til å la det være i stillhet. Og også litt at "liker ikke" i stor grad går på barnet selv, men overbevisning og tro (som jeg synes man må respektere) i stor grad er familien.
Mine barn har ikke likt noe blandet mat før skolealder (det vil si at lillesøster ikke spiser gryteretter, lasagne, kjøttsaus. Storebror spiste ingenting av dette før han var 6-7). Mye av dette er ting man regner med at barn liker. Det kunne ikke falle meg inn å be om noe annet til dem. Lillesøster spiser fremdeles kun grønnsaker og loff når vi har lasagne her hjemme.

Opprinnelig lagt inn av Lille meg

Som vertskap ønsker jeg at alle mine gjester skal ha det hyggelig.

Jeg også, og heldigvis tror jeg ikke at man er avhengig av å like pølser for å ha det hyggelig i bursdagene jeg har arrangert.

Husker for øvrig ennå den gangen jeg hadde en kjele kyllingpølser klar i tilfelle noen ikke spiste svin og den ene jenta annonserte at hun ikke likte pølsa. Jeg spurte om hun ville ha en kyllingpølse, sånn i tilfelle problemet var at hun ikke kunne spise svin, men ikke ville si det. Neida, hun likte kun GRILLpølser.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 23:16   #53
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

[quote=apan;4119616]

Husker for øvrig ennå den gangen jeg hadde en kjele kyllingpølser klar i tilfelle noen ikke spiste svin og den ene jenta annonserte at hun ikke likte pølsa. Jeg spurte om hun ville ha en kyllingpølse, sånn i tilfelle problemet var at hun ikke kunne spise svin, men ikke ville si det. Neida, hun likte kun GRILLpølser.[/QUOTE]

Dette kunne godt ha vært min sønn altså. Unger har mye rart for seg, så også han, men jeg synes han er fin kar allikevel. Vi snakker om det på forhånd at han da får la være å spise pølse, men jeg er nok sikker på at han får sagt fra om at han bare liker grillpølser allikevel. Skravla går i ett sett, og ikke noe blir filtrert.

Hvis en gjest hadde sagt det hjemme hos meg så hadde jeg svart at det har vi dessverre ikke i dag og ikke laget noe mer nummer ut av det.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 23:24   #54
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

[quote=mkj;4119620]

Opprinnelig lagt inn av apan, her.


Husker for øvrig ennå den gangen jeg hadde en kjele kyllingpølser klar i tilfelle noen ikke spiste svin og den ene jenta annonserte at hun ikke likte pølsa. Jeg spurte om hun ville ha en kyllingpølse, sånn i tilfelle problemet var at hun ikke kunne spise svin, men ikke ville si det. Neida, hun likte kun GRILLpølser.[/QUOTE]

Dette kunne godt ha vært min sønn altså. Unger har mye rart for seg, så også han, men jeg synes han er fin kar allikevel. Vi snakker om det på forhånd at han da får la være å spise pølse, men jeg er nok sikker på at han får sagt fra om at han bare liker grillpølser allikevel. Skravla går i ett sett, og ikke noe blir filtrert.

Hvis en gjest hadde sagt det hjemme hos meg så hadde jeg svart at det har vi dessverre ikke i dag og ikke laget noe mer nummer ut av det.

Jada, jeg sa det. Det var helt greit. Tilbød henne diverse pølsebrød og lomper. Poenget mitt er bare at det er ganske mange ulike preferanser ute og går blant barn.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-14, 23:46   #55
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Dette er min erfaring også, og det blir jo enda dummere overfor akkurat disse hvis enkelte foreldre lyver på seg at barnet er vegetarianer hvis sannheten er at den ikke liker pølser. Skal dette barnet da får en spesialmeny mens andre barn sitter i stillhet og spiser et pølsebrød bare fordi foreldrene ikke er såpass frekke? (som jeg vil si at man er dersom man faktisk lyver på barnet noe slikt).

Jeg må innrømme at jeg ikke kan fatte og begripe at foreldre lyver på den måten. Det framstår som så ubeskrivelig lite gjennomtenkt og dumt at jeg instinktivt tenker det må ligge mer bak. Kanskje det er som Input foreslo, nemlig at han har blitt vegetarianer siden sist?

Det sagt, så syns jeg ikke det er frekt å fortelle at ungen ikke liker for eksempel pølser, selv om jeg aldri gjort noe slikt. Å forvente at menyen skal endres, derimot ...

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det synes jeg rett og slett går på hva man generelt kan forvente å få tilpasset for ute i samfunnet, og hvor man må vente å tilpasse seg selv. Når det er noe man ikke liker, må man rett og slett venne seg til å la det være i stillhet. Og også litt at "liker ikke" i stor grad går på barnet selv, men overbevisning og tro (som jeg synes man må respektere) i stor grad er familien.

Jeg syns i utgangspunktet ikke at familiær overbevisning skal respekteres i større grad enn personlig overbevisning - det syns jeg er et merkelig skille. Jeg syns en tro eller formening om at pølser er skikkelig ekkelt er like gyldig som en overbevisning om at kjøtt ikke er noe man skal spise. Det handler uansett om preferanser, selv om jeg rent personlig har mye mer forståelse for sistnevnte.

De færreste kresne forventer å få tilpasset oppdekning. Selv trivdes jeg aller best i bursdager hvor jeg i smug spiste det lille jeg likte og det ikke ble gjort noe oppstyr. Jeg syns egentlig ikke noen (det være seg allergikere, muslimer eller kresne) bør forvente at vertskapet for en fest skal tilrettelegge for akkurat disse menneskenes preferanser. Det sagt, så vil jeg som vertskap alltid forsøke å tilrettelegge. Hvis den høfligheten går begge veier vil vanligvis begge parter føle seg sett og respektert.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 00:35   #56
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Ikke at det har noe med HI å gjøre, men yngste liker ikke wienerpølser. Når han var 5-6 år spurte han meg om hvorfor det alltid var pølser i bursdager. Uansett, han spiser bare brød med ketchup hvis det ikke blir servert noe annet.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 06:14   #57
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Ikke at det har noe med HI å gjøre, men yngste liker ikke wienerpølser. Når han var 5-6 år spurte han meg om hvorfor det alltid var pølser i bursdager. Uansett, han spiser bare brød med ketchup hvis det ikke blir servert noe annet.

Jeg kjenner ei som aldri likte pølser da hun var lita, hun likte heller ikke is. Det ble like mye styr av det hver gang hun skulle i bursdag.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 08:15   #58
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Vi har aldri servert pølser i bursdag for det er ikke en stor favoritt her i huset. Her har det vert servert hjemmelaget pizza med enkel topping som bare kjøttdeig eller skinke og ost. Vi hadde en gang en gutt som bare likte grandiosa så han kunne ikke spise min pizza. Han smakte ikke engang. Hadde en pakke med pølser tilfeldig vis i kjøleskapet som jeg varmet i microen full fart.

Vurderte året etterpå om vi skulle servere noe annet, men det var pizza bursdagsbarnet ville ha så da hadde jeg heller noe på lur istedenfor. Er greit å ha noe alle liker om man vet om det. Men det er ikke lett å vere dekket for alle kresne barn. Min eldste spiser bare lomper. Om de bare har brød så plukker han bare ut pølsen. Er ikke ofte de har lomper her i Bergensområdet. Men det er vist ofte Pizza eller pizzaboller i bursdagene her så da er han veldig glad. Sist lagde vi mini pizzaer (10cm). Det var utrolig populært.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 09:21   #59
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.553
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Jeg kom på det sånn i går morges at min sønn skal jo i bursdag i dag (altså, i dag, søndag). Og, ehh, ja, det er jo ikke sånn at alle i klassen har helt overtsikt enda. Sms klokken ti blank (man venter da til akseptable tidspunkt) om hva som servers, siden ungen ikke kan spise egg. Jeg var helt forberedt på, og tilbød meg, å sende med ham kake. Jeg kan smelle sammen ei sjokoladekae i 10 cm form uten egg (og melk for den del, men det tåler han, så jeg skal eksperimentere litt med melk i den tenker jeg) ganske fort jeg.

Men etter å ha fått svar, snakket jeg med gutten, som var fornøyd med pølse i lompe og gele med vaniljesaus, han TRENGER ikke et sjokoladekakestykke i tillegg, potetgull og snop skulle det også bli.

Jeg har jo tildeldigvis veggispølser og veggisburgere i fryseren jeg da, noe som ligner litt på en liten kyllingfilet også. Jeg har veggissvigerinne. Så nå skulle jo jeg klart vegetarianer på kort varsel også, jeg vet hvilken lokalbutikk som har størst utvalg. Men det er det jo ikke alle som har. Men nettopp derfor er jo de fleste foreldre med unger "mer spesielle behov i matveien" somregel på tilbudssiden om hva de skal sende med.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-14, 11:58   #60
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Forslag til enkel vegetarmat i barnebursdag?

Litt på siden kanskje - om allergi vs kresen/liker ikke.

Vesla har tidligere vært melkeproteinintolerant, og kunne ikke få i seg melk i noen form. I etthvert bursdagsselskap har vi møtt stor forståelse - vi har alltid tilbudt å sende med, men like ofte opplevd at vertskap har tilpasset (litt gele i tillegg til sjokopudding, en pizzabit uten ost etc.) Allergien har alltid opplevdes som uproblematisk i så måte.

Men - Vesla har aldri likt, og liker fremdeles ikke brus. Der har det ikke falt oss inn å si ifra på forhånd, av og til har vi husket på å sende med eplejuice eller lign, men vi kjenner Vesla og vet at for hennes del er vann like ønsket. Dette har det derimot vært masse styr med - i form av stressede tilbakemeldinger fra en del i etterkant av typen "hun drikker jo ikke brus, så vi ante ikke hva vi skulle gi henne, hun fikk litt juice, men jeg håper hun syntes det var ok for det..." etc. Og vi har like mange ganger gitt beskjed om at "det går ok helt fint, null stress, hun drikker gjerne vann...."

Og jeg har stusset på hva greia er. Jeg er kjempetakknemlig for at det legges til rette ved allergier etc, så lenge man gir beskjed slik at det lar seg ordne, men forstår ikke hvorfor "liker ikke" skaper så mye ståhei. Hos oss betyr "liker ikke" at "ok, da får du ta mer av det du liker, da". Om mulig tilbudt feks juice for brus, men like gjerne vann - ikke noe ekstra styr og ståhei. Vesla syntes alltid det ble veldig pinlig hos de som lagde masse oppstyr rundt det, og foretrakk de som bare svarte med "javel, du kan få vann/saft/juice istedet, går det greit?".

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no