Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når pynter dere treet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Når pynter du juletreet, og hva har du som tradisjon?
Venter til lille julaften/julaften slik tradisjonen alltid har vært hos oss 65 63,73%
Har tradisjon for å vente til lille jualften/julaften men velger å pynte treet tidligere nå 23 22,55%
Pynter treet flere dager/uker før jul, slik tradisjonen alltid har vært hos oss 9 8,82%
Har tradisjon for å pynte treet tidligere, men velger nå å vente til lille julaften/julaften 2 1,96%
Har ikke juletre/annet (spesifiser i tråden) 3 2,94%
Deltakere: 102. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-13, 09:32   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når pynter dere treet?

Jeg synes det er interessant med tradisjoner, og hvordan tradisjoner endrer seg (noe de har gjort til alle tider). De fleste er vel som meg oppvokst med tradisjonen at juletreet pyntes lille julaften eller julaftens formiddag. Nå ser jeg at fb-feeden min flommer over av ferdigpyntede juletrær, og har inntrykk av at færre og færre venter helt til jul med å pynte treet. Kanskje spesielt i år, når helga var såpass nært inntil jul, så valgte folk å pynte i helga, fordi det er mer praktisk. Og kanskje fordi man ikke lenger er så vant med å vente, men man vil ha ting når man ønsker det, fordi man kan?

Her hos oss er tradisjonen at ungene ikke skal se treet før de står opp lulaftens morgen, derfor ville det være umulig å pynte treet før lillejulaften, for det ville jo ødelegge den tradisjonen. Men jeg føler nesten at vi er en sjelden rase. Men det er godt mulig vi også hadde valgt å pynte nå i helga, hvis vi hadde tradisjon for at ungene skulle være med på pyntinga. Selv om jeg egnetlig er knallhard på tradisjoner akkurat i jula.

Hva med dere, pynter dere treet tidligere enn dere gjorde før, har dere alltid pyntet treet en stund før jul, eller venter dere fortsatt til jul med å pynte juletreet?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.