Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-13, 17:03   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Jeg forundrer meg litt over det forretningsmessige forholdet mange har til det med gaver. Julegaver blir en måte å gratis anskaffe seg det man trenger på. Altså, selvsagt er det både fint og praktisk å få noe man trenger eller ønsker seg, så slipper man å skaffe det selv, og praktisk med hint når man skal kjøpe, hvis det er vanskelig å finne noe. Men forlange ønskeliste, eller "bestillingsliste" for i det hele tatt å gidde å kjøpe noe ...? Hva skjedde med å overraske noen? For meg er det ikke så viktig at jeg får noe jeg trenger. Det jeg trenger kjøper jeg meg selv. En gave for meg er at man gir en oppmerksomhet til noen man er glad i, eller noen som fortjener det, og jeg vil gjerne ha noe "ufornuftig" som jeg ikke hadde kjøpt til meg selv, men som er et minne om den personen. Hvis jeg ikke får noen konkrete ønsker fra noen så kjøper jeg noe som jeg har lyst til å gi, noe som jeg tror vil glede vedkommende. Faller det ikke i smak så nei vel, den sjangsen tar man, men i det minste har man gitt noe personlig.

Mannen og familien hans er ekstremt forretningsmessige når det gjelder dette. De ringer til hverandre og nærmest avtaler hva de skal kjøpe til hverandre, vil ha alle spesifikasjonene, og omtrent hvor de skal gå for å kjøpe det, og da skjønner jeg ikke hvorfor de ikke bare kan gå ut og kjøpe seg selv det de trenger, og droppe hele greia. Så sparer man portoen.

Er det jeg som er uvanlig på dette området? Er dere redde for å få noe dere ikke trenger eller liker? Er dere avhengige av ønskelister for å kjøpe noen en gave? Eller er det flere som er som meg og heller vil overraske/bli overrasket selv om man risikerer en bom i ny og ne?

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 13-12-13 kl 17:09.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 17:18   #2
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.235
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Jeg er en sånn som du synes er rar.

Spesifiserte ønskelister er fantastisk! Jeg finnes ikke kreativ, og synes som regel det er utrolig vanskelig å finne på noe å gi bort av meg selv. Dette med overraskelser er jeg ikke så opptatt av, men jeg synes det er fint at folk får noe de kommer til å bruke. For meg er det overraskelse nok å ikke vite hvilke av tingene på ønskelista man får. Jeg blir glad for gaver uansett, selvfølgelig, men for meg som julegavegiver er ønskelister helt supert.

(Jeg kan forresten heller ikke bare gå og kjøpe alt jeg ønsker meg, slik du skriver at du kan. Jeg blir derfor veldig glad for å få noe jeg trenger/har lyst på, som jeg har hatt lyst på lenge, for eksempel.)

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 17:21   #3
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.966
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Et avslappet men godt forhold. Våre ønskelister er gaveideer, og ikke bestillingslister.

Jeg elsker at jeg får det samme av familien. Og de jeg vil gi gave til får uansett om jeg får liste eller ikke.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 17:26   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Både enig og uenig. Jeg synes egentlig det er bedre å få noe man trenger eller vil ha, fremfor å bare kjøpe noe mottakeren ikke kommer til å bruke. Miljøet er nok forurenset av rælet som florerer, det er jo bedre at gavene kommer til nytte? Her ramser vi opp ting vi trenger og vil ha litt sånn uvilkårlig, og får vel kanskje 1-2 av de tingene, så det blir jo en overraskelse uansett, som regel. Vi er veldig glade i å gi matgaver og sånt da. I år har jeg dessuten kjøpt Noah-medlemsskap til enkelte familiemedlemmer, som tilleggsgave. Vi prøver å tenke litt etisk og miljøvennlig når vi handler.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 17:27   #5
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Jeg har et avslappet forhold til det hele. Hvis noen sender meg ønsker, finner jeg noe de har på lista, hvis det ikke eksisterer noen liste, kjøper jeg det jeg tror mottager vil like.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 17:36   #6
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har et avslappet forhold til det hele. Hvis noen sender meg ønsker, finner jeg noe de har på lista, hvis det ikke eksisterer noen liste, kjøper jeg det jeg tror mottager vil like.

Jeg gjør det også sånn.

Selv deler jeg ut ønsker - fordi vi ikke kjøper oss alt vi trenger, men ønsker oss det til jul og bursdag. Det er en glede i å ønske seg noe. Får ikke alt på lista og blir overrasket likevel - og så er det alltid noen som kjøper noe helt annet, og det er også supert.

Men det er fint å få noe som står på ønskelista og som jeg har ønsket meg lenge, altså.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 17:45   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Både enig og uenig. Jeg synes egentlig det er bedre å få noe man trenger eller vil ha, fremfor å bare kjøpe noe mottakeren ikke kommer til å bruke. Miljøet er nok forurenset av rælet som florerer, det er jo bedre at gavene kommer til nytte? Her ramser vi opp ting vi trenger og vil ha litt sånn uvilkårlig, og får vel kanskje 1-2 av de tingene, så det blir jo en overraskelse uansett, som regel. Vi er veldig glade i å gi matgaver og sånt da. I år har jeg dessuten kjøpt Noah-medlemsskap til enkelte familiemedlemmer, som tilleggsgave. Vi prøver å tenke litt etisk og miljøvennlig når vi handler.

Hehe, jeg mener selvsagt ikke at jeg synes det er dumt med nyttige gaver, selvsagt er det beste å få/gi gaver som vil bli brukt masse, og ønskelister kan være fint, men jeg vet om enkelte som ikke vil kjøpe gave med mindre de får en ønskeliste, og som er av den oppfatningen at dersom en person ikke trenger noe så er det heller ingen vits i å gi gaver til den personen. Vet også om folk som blir misfornøyd hvis de får noe annet enn det som stod på ønskelista.

For folk med dårlig råd er det også veldig kjærkomment å få noe man trenger eller ønsker seg, men ikke kan ta seg råd til selv, og det er ikke det jeg stusser på. Det er mer der det er snakk om folk som ikke trenger noe spesielt, men folk likevel krever å få ønskeliste fra, helst så detaljert som mulig, ellers gidder de ikke å kjøpe noe.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 17:47   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Ja, DET blir jo noe helt annet, selvsagt. Vi tar det ikke så høytidelig altså, men vi pleier å sjekke opp sånn ca. hva personer trenger eller ønsker seg, og ikke bare kjøpe for å kjøpe. Gaver blir kjøpt uansett, men jeg liker å vite sånn noenlunde at mottakeren har behov for det eller ønsker seg det, evt. noe innenfor samme kategori.
Min bror ønsker seg feks. "ting til kjøkkenet", så da blir det noe sånt på ham. Detaljerte ønskelister har vi ikke, som regel.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 17:54   #9
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.001
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Vi har ønskelister, ikke bestillingslister.
Brodern kom ikke med noen ønsker, men har da kjøpt gaver likevel. Samme med pappa.
Men jeg liker ønskelister altså.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 18:08   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ja, DET blir jo noe helt annet, selvsagt. Vi tar det ikke så høytidelig altså, men vi pleier å sjekke opp sånn ca. hva personer trenger eller ønsker seg, og ikke bare kjøpe for å kjøpe. Gaver blir kjøpt uansett, men jeg liker å vite sånn noenlunde at mottakeren har behov for det eller ønsker seg det, evt. noe innenfor samme kategori.
Min bror ønsker seg feks. "ting til kjøkkenet", så da blir det noe sånt på ham. Detaljerte ønskelister har vi ikke, som regel.

Ja, å kjøpe noe man tror folk trenger og liker er jo det som er å legge omtanke i en gave. Men når det kommer de reneste bestillingslister begge veier synes jeg det bikker litt over, da er det ikke gaver lenger, da blir det forretninger. Hvis jeg sier til min søster at jeg ønsker meg en pepperkvern, men det må være en helt spesiell type og farge, og hun ønsker seg en presskanne av en helt bestemt farge og modell, i same prisklasse, så kan vi jo like gjerne gå ut og kjøpe det selv, som å kaste bort penger på porto og gavepapir.

Hvis jeg er så nøye på det at jeg ikke vil la det være opp til giveren å finne en pepperkvern til meg som hun synes er fin, så setter jeg det heller ikke på lista.

Det var bare et eksempel altså, min søster hadde faktisk en veldig søt ønskeliste da jeg spurte (for jeg spør også altså, om de ønsker seg noe spesielt, men krever ingen svar eller lister). Hun svarte "kjøp noe fint" Og det har jeg gjort

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 18:10   #11
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Jeg synes at ønskelister er flott, spesielt til tenåringer. Da risikerer man ikke å kjøpe noe som blir helt feil. Hvis man først skal kjøpe noe de ønsker seg, er det like greit å treffe blink når man først holder på. Feil modell kan jo være nesten som å kjøpe fotballskjorte for feil lag. Men bestillingslister blir feil, spesielt mellom voksne.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 18:11   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Har du aldri ønsket deg for eksempel RØD le creuset-gryte? Ønsker du deg alltid bare "gryte"?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 18:24   #13
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Har du aldri ønsket deg for eksempel RØD le creuset-gryte? Ønsker du deg alltid bare "gryte"?

I år ønsker jeg meg flere dessertskåler av den samme typen som vi har, fra min manns familie som KREVER detaljerte ønskelister (svogeren min tok bilde av skåla med mobilen, for å være sikker på å få det riktig). Jeg kunne like gjerne kjøpt disse selv, så kunne svoger m frue kjøpt seg den stavmikseren med tilbehør som de "bestilte" (med fulle spesifikasjoner) på e-post, så hadde vi spart oss litt arbeid, men de vil nå engang ha det slik.

Ellers ønsker jeg meg alltid "gryte" ja, eller "den beste boka du har lest" eller aller helst overraskelser.

Jeg vet at mamma har kjøpt gave til meg, uten at jeg har kommet med noen ønsker. Jeg er veldig spent på hva det er, og gleder meg mye mer til å åpne den enn å åpne dessertskålene fra svoger. Gleder meg også mye mer til å gi gaven til min søster, som ikke aner hva hun får, men som jeg vet hun kommer til å bli kjempeglad for, enn nevnte stavmikser med tilbehør.

Tror dette er det eneste området i livet hvor jeg er mer romantisk enn praktisk.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 13-12-13 kl 18:30.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 18:36   #14
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.920
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Jeg sier som Skremmern. Jeg vil gjerne kjøpe noe folk ønsker seg, så jeg spør. Det er hyggelig om de sier flere ting slik at jeg kan velge mellom det og ikke føler at det er en bestilling. Om de ikke sier noe spesielt så prøver jeg å finne noe jeg tror at de vil like.

Min far nekter å anerkjenne at ønskelister finnes. Han insisterer på å kjøpe hva som helst, treffer veldig sjelden og det er litt frustrerende de gangene han faktisk har brukt mange penger, men det er noe vi hverken ønsker oss, kan bruke eller kan bytte.

Mine svigerforeldre bestiller. "Jeg trenger en liten gryte til å koke melk i.".

Folk er ulike. Men det hyggeligste er, synes jeg, de som ønsker seg noe, litt variert, og samtidig gir uttrykk for at de blir glade for det de får.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 18:37   #15
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Jeg forholder meg i liten grad til ønskelister fra andre, men i blant til ønsker som jeg har lagt merke til i løpet av året. Etterspør aldri ønskelister. Siden jeg likevel legger en del tanke i julegavene, tror jeg at jeg bruker å treffe blink. Det er jo noe med spenning og overraskelse som er poenget, synes jeg.

...men jeg avkreves ønskelister fra andre, og synes forsåvidt det er helt greit både til meg selv og ungene. Mest fordi vi får julegaver fra en del familiemedlemmer som vet lite om interessene og ønskene våre, eller som har en tendens til heller å kjøpe mange gaver på Nille enn én som varer mer enn en uke.

Det er uansett hyggelig å få gaver. (Skjønt jeg hadde blitt direkte sur om noen meldte meg inn i en organisasjon eller gav veldedighet til organisasjoner jeg er motstander av å støtte, som f.eks Frelsesarmeen, i mitt navn. :digregerer: ).

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 18:48   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Jeg er enig med hovedinnlegger.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 18:59   #17
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.235
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det er mer der det er snakk om folk som ikke trenger noe spesielt, men folk likevel krever å få ønskeliste fra, helst så detaljert som mulig, ellers gidder de ikke å kjøpe noe.

Sikker på at det handler om at de ikke gidder? Det er selvfølgelig ikke sikkert at alle er som meg (:selvinnsiktsfull: ), men jeg sliter virkelig med å finne på ting. Når du skriver sånt som dette:

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Gleder meg også mye mer til å gi gaven til min søster, som ikke aner hva hun får, men som jeg vet hun kommer til å bli kjempeglad for, enn nevnte stavmikser med tilbehør.

... så knegger jeg godt, nettopp fordi det ikke er sånn for meg (bortsett fra noen unntak da, hvor jeg blir ekstremt fornøyd med meg selv). Jeg finner ikke på noe de blir kjempeglade for, og da blir det jo ikke noe gøy. Det er kanskje ikke mulig å sette seg inn i dette for folk som har kreative evner over minusnivået.

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Hvis jeg sier til min søster at jeg ønsker meg en pepperkvern, men det må være en helt spesiell type og farge, og hun ønsker seg en presskanne av en helt bestemt farge og modell, i same prisklasse, så kan vi jo like gjerne gå ut og kjøpe det selv, som å kaste bort penger på porto og gavepapir.

Dette forstår jeg ikke. Hun kan jo like godt ta på seg bind for øynene og kjøpe en helt tilfeldig kanne til seg selv også, hvis poenget skal være at hun ikke vet hva hun får. Det er jo ikke overraskelsen man gir bort, men tingen/opplevelsen/whatever.

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ellers ønsker jeg meg alltid "gryte" ja, eller "den beste boka du har lest" eller aller helst overraskelser.

Åh, den siste der var fin! Det kunne jeg godt ønsket meg.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 19:03   #18
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.713
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

I en ideell verden hadde det vært fint, men jeg opplevde gang på gang at noen i familien ikke helt er på nett i forhold til hva jeg liker. Hva skal jeg med ting og tang som ikke blir brukt?

En annen slektning er slik som blir sur om man ikke kjøper det vedkommende ønsker seg, og blir sur dersom ikke tradisjoner følges. Jeg utfordrer av og til og sier f.eks. at i år skal vi ha vegetarjul/lavkarbojul/grandiosajul etc. Vedkommende får fullstendig hetta og blir nærmest sur over at jeg kan finne på å foreslå noe slik... (og jeg klarer ikke la være )

Min søster kan overraske meg, for hun vet hva jeg liker og jeg bestiller intet derfra, ikke hun mot meg heller og vi er alltid fornøyde med hverandres gaver.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 19:19   #19
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Jeg har ikke opplevd ønskelister som HI snakker om.

Mer sånn løst hva man kunne ønsket seg/trenger. Og det er jeg evig takknemmelig for. Jeg synes at det er litt pes å kjøpe gaver. Jeg er alt for lite oppmerksom til å klare å få med meg ønsker gjennom året.

Bestillingslister opererer vi ikke med altså. Det blir for sært.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-13, 19:26   #20
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avsporing foreldregavetråden: Hva slags forhold har du til gaver og ønskelister?

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.


Dette forstår jeg ikke. Hun kan jo like godt ta på seg bind for øynene og kjøpe en helt tilfeldig kanne til seg selv også, hvis poenget skal være at hun ikke vet hva hun får. Det er jo ikke overraskelsen man gir bort, men tingen/opplevelsen/whatever.

Nei nei, der misforstår du. Det er jo ikke det samme hvilken kanne hun får, poenget er jo at jeg finner en som jeg har lyst til å gi henne, som jeg synes er fin, og tror hun vil komme til å like. Man handler jo ikke helt i blinde, selv om man ikke har en bestillingsliste å gå etter, i allefall ikke hvis man kjenner personen sånn noenlunde.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no