Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julebakst - 2012!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-12, 05:31   #61
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg har kjøpt deig på IKEA.

Jeg også, fire bokser, så jeg har til et par-tre forsøk når årets pepperkakehøyhus skal reises.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 06:24   #62
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Første advents helg blir det aniskringler. Ellers blir det pepperkaker, napolitanske godbiter, risboller, berlinerkranser, sandnøtter, kanskje sarah bernhard, kanskje smultringer, delfiakake, colakaker og kokosmakroner.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 07:10   #63
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

I tillegg til pepperkakehus og -figurer, baker jeg kokosmakroner og sandnøtter. Jeg er en temmelig middelmådig baker, så det får rekke. Men så lager jeg i tillegg to sorter sild og lammerull.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 07:13   #64
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Ja, i fjor ladge vi bountykuler og. Det var i grunnen ganske godt...

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 08:36   #65
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Pepperkaker etter farmors gamle oppskrift
Hvite kakemenn
Drømmer
Krumkaker
Bountykuler
Nøttepraliner
Karamellkonfekt
Lussekatter
Rundstykker grove og fine

Sarah Bernard bytter jeg til meg mot nøttepraliner og lefser er bakt for en stund siden.

Skal det bli noe mer så har jeg litt lyst til å lage berlinerkranser og så kan det hende ungene "forlanger" risboller.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 08:39   #66
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Berlinerkransar er min ultimate julekjeks, men eg har aldri baka sjøl. Kanskje eg burde bestille mor mi på førjulsbesøk og bake saman med ungane? Må jo vere hennar oppskrift så klart. Eg hjalp henne kvart år når eg budde heime, men aldri om eg greide å rulle dei ut så tynne og jevne som ho greidde, og få dei så perfekte i formen.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 08:44   #67
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Ja, i fjor ladge vi bountykuler og. Det var i grunnen ganske godt...

Det lager jeg også hvert år, det og Snickersbiter. Tror kanskje jeg må droppe noen ting i år, for det ble plutselig litt mye. Men konfekten (Bounty, Snickers og Rocky road) er et must.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 08:53   #68
Gabi
Plutselig tilbake
 
Gabi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Her!
Innlegg: 148
Gabi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Julemann, risboller og Maryland cookies er standarden her i huset. Lurer på å prøve meg på Sara Bernard i år, men det sier jeg hvert år uten at noe mer skjer.

Gabi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 09:04   #69
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Mamma lager skikkelig god sjokoladedigg. Hun smelter melkesjokolade, blander med hakkete nøtter og minimarshmallows, og lar det stivne igjen før hun brekker det i biter. Nam!

Risboller, ja...

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 09:07   #70
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Mamma lager skikkelig god sjokoladedigg. Hun smelter melkesjokolade, blander med hakkete nøtter og minimarshmallows, og lar det stivne igjen før hun brekker det i biter. Nam!

Minner litt om Rocky road-konfekten det. Jeg smelter kokesjokolade og blander med salte peanøtter (masse!), oppklippede marshmallows, hakkede dadler eller rosiner (dadler er best, smaker karamell) og kanskje litt andre nøtter og lar det stivne før jeg skjærer i firkanter. Dødsgodt, gleder meg til jul!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 09:08   #71
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Hvite kakemenn - pepperkaker - smørkranser - serinakaker - brownies med sjokoladebiter.

Det er bare kakemennene som er til oss. Resten er til mamma og pappa.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 09:38   #72
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Karameller og fudge er et must. Karamellene blir fantastisk gode med litt maldonsalt i.

http://matloggen.blogspot.no/2010/12...arameller.html
http://matloggen.blogspot.no/2010/12...oppskrift.html

Her er andre oppskrifter
http://matloggen.blogspot.no/search/label/jul

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 09:45   #73
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Maldonsalt i karamellene er dødsgodt ja. Mannen min (og jeg) er vill etter salte karameller. Laget noen (faktisk sunne) salte karamelluler i forrige uke, de fikk jammen bein å gå på. Må lage ny runde snart.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 10:33   #74
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Men dere som lager Bounty- og Snickersbiter, for eksempel, det er da i grunnen like greit å kjøpe ferdige biter av dette? Blir det ikke litt hipp som happ når det gjelder smak, og langt mer tungtvint å lage selv?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 10:59   #75
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Men dere som lager Bounty- og Snickersbiter, for eksempel, det er da i grunnen like greit å kjøpe ferdige biter av dette? Blir det ikke litt hipp som happ når det gjelder smak, og langt mer tungtvint å lage selv?

Jeg lager det selv fordi jeg må ha veganske utgaver av dem. Man får faktisk kjøpt melkefri Bounty og Snickers (og Mars og Crispo osv) og det gjør jeg også, men det er jo så moro å lage selv. Og billigere.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 12:07   #76
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Intet er nytt under solen, så det blir vel kolakaker i år også og lite annet.

200 g sukker
200 g meierismør
300 g hvetemel
1/2 boks sirup (spiller ingen rolle om det er lys eller mørk eller om det er stor eller liten boks. Godt blir det uansett.)
2 ts natron
2 ts vaniljesukker
Rør sukker og smør sammen. Ha i mel, natron og vaniljesukker. Til slutt sirup. Kjevle ut til like store emner, ca. én cm tykke, to på hver plate.

185 grader i 15 minutter.

Skjæres i snipper mens de er varme.

Blir dette myke eller sprø kaker?

I løpet av førjulstiden baker vi alltid lussekatter, aniskringler og noen småkaker. Jeg vil gjerne prøve kolakakene i år.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 12:14   #77
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

nolo: de blir seige. Kjempegode. Ikke gjør som jeg gjorde en gang; jeg ville ha finere form på dem og laget dem runde. De ble knallharde. Mye bedre å lage dem litt tykke, da blir de seigere. Jo tynnere de er, jo hardere blir de.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 12:44   #78
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Minner litt om Rocky road-konfekten det. Jeg smelter kokesjokolade og blander med salte peanøtter (masse!), oppklippede marshmallows, hakkede dadler eller rosiner (dadler er best, smaker karamell) og kanskje litt andre nøtter og lar det stivne før jeg skjærer i firkanter. Dødsgodt, gleder meg til jul!

Håhå, det hørtes rågodt ut!!

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 12:49   #79
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Bake?
Nei nei. Men vi skal lage pepperkaker og pepperkakehus og hvite kakemenn. Dvs at mamma lager deig og slikt, så kommer jeg og gutta og stanser ut. Og ja, vi pynter hus mens mamma monterer etterpå.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-12, 12:51   #80
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Håhå, det hørtes rågodt ut!!

Minner om de som T laget den gangen, med Dumle i. Dødsgodt. Mannen min har et hat-elsk-forhold til dem, for han klarer ikke å stoppe å spise når jeg lager dem, så boksen blir fort tom og så er han sur på meg fordi han har overspist.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no