Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjon/dåp og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er du vant med alkoholservering i konfirmasjon/dåp?
Er vant med alkohol i konfirmasjon men ikke i dåp. 10 5,00%
Er vant med alkohol i dåp men ikke konfirmasjon. 1 0,50%
Er vant med alkohol i både konfirmasjon og dåp. 23 11,50%
Er ikke vant med alkohol i dåp eller konfirmasjon. 140 70,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon men vil ikke servere det selv. 18 9,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon og serverer det selv. 9 4,50%
Har ikke fått alkohol i dåp/konfirmasjon men vil servere det selv. 2 1,00%
Dåp: Det varierer, alkoholfritt er mest vanlig. 17 8,50%
Konfirmasjon: Det varierer, alkoholfritt mest vanlig. 16 8,00%
Dåp: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 4 2,00%
Konfirmasjon: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 8 4,00%
Annet. 3 1,50%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 200. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-11, 18:40   #161
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det har vist seg ( i følge mennesker som jobber aktivt med dette og senest nevnt i forbindelse med saken om alkohol og arbeid) at det er vanskelig å drive arbeid for å forebygge alkoholproblemer og alkoholskader. Det å blande seg opp i folks alkoholbruk blir sett på som ufint og det å prøve å redusere ikke bare på mengde inntatte enheter pr. gang man drikker, men å prøve å begrense antall anledninger hvor det forventes å drikke blir lett møtt med uvilje fordi man har en forventning om at alle skal ha samme kontroll over inntaket som det man har selv.

Tabubegrepet er tatt fram i flere sammenhenger i forbindelse med forebyggende arbeid i forhold til alkohol.

Jeg skal se om jeg kan hoste opp linker etterhvert.

Den saken om arbeidsliv og å skape alkoholfrie soner der var en sak på TV2 i forrige uke. Da ble tabuet vektlagt.
http://www.aftenposten.no/jobb/article4035320.ece
http://mobil.tv2.no/nyhetene/magasin...t-3440321.html

Ok, da forstår jeg hva du snakker om. Jeg kan se den problemstillingen i forhold til sosiale sammenkomster i forbindelse med jobben, og at det sikkert kan bli mye for de som jobber i utsatte yrkesgrupper. Det artiklene og du ikke peker på er sannsynligheten for at de som drikker mer enn de hadde tenkt til eller lyst til ville funnet anledninger til å drikke uansett. Jeg har noe erfaring med alkoholikere og det er ikke mangelen på anledninger som stopper dem akkurat.

Jeg kan ikke helt se relevansen i forhold til denne diskusjonen og må si at de problemstillingene du peker på ikke får meg til å endre holdning i om det er greit å servere alkohol i familiesettinger der det er barn til stede. Jeg vil tro det gjelder for veldig mange som setter øl og vin på bordet ved en sånn anledning at det er mange som avstår fra å drikke. Det er iallefall min erfaring i alle selskap og familieselskap at det er en jevn fordeling på dem som ønsker alkohol til maten og dem som ikke ønsker det, og det er iallefall ikke snakk om noe press. Hvis det hadde vært drikkepress i familieselskapet, så hadde iallefall ikke jeg servert noe alkoholholdig. Denne tråden viser også at mange ikke serverer alkohol fordi enkelte i familien ikke kan begrense inntaket.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 19:38   #162
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Og jeg juger så det renner av meg.
Jeg svarte at jeg ikke var vant til at det be servert alkohol i dåp/konfirmasjon.
Men det er jo helt feil. I vår familie har vi nesten alltid øl til maten når det er middag, det er av en eller annen grunn så vanlig for meg at jeg ikke tenker på det som alkohol.
Så da lillebror ble døpt i fjor sommer serverte vi faktisk øl ja. Og thaigryte.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 20:15   #163
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg er ikke vant til alkohol i dåp/konfirmasjon, men hadde ikke reagert på noen måte heller.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 09:05   #164
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Og jeg juger så det renner av meg.
Jeg svarte at jeg ikke var vant til at det be servert alkohol i dåp/konfirmasjon.
Men det er jo helt feil. I vår familie har vi nesten alltid øl til maten når det er middag, det er av en eller annen grunn så vanlig for meg at jeg ikke tenker på det som alkohol.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 09:06   #165
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg har en gang vært i en konfirmasjon der det ble servert vin, og konjakk. Jeg syntes det var litt rart. Det var ingen små barn til stede, men hovedpersonen selv drakk jo ikke alkohol og jeg syntes det var litt uheldig på en dag som egentlig handler om at en ungdom blir litt mer voksen å lage et veldig tydelig skille mellom de voksne som drakk vin og ungdommen selv. Jeg ville ikke ha servert alkohol i dåp eller konfirmasjon.

Jeg synes Fnatten har veldig mange gode poenger i denne diskusjonen, og noterer meg nok en gang at dette med alkoholfrie soner tydeligvis trigger mange diskusjonslyster.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-11, 19:52   #166
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nettopp! Og det er jo det som vi som er vant til denne normen sier, vi har et forbruk som er aldeles helt greit forenlig med å ha barn som ikke blir utrygge.

Og siden ingen av oss som har et greit forhold til dette betviler eller ikke forstår de som har svært traumatisk forhold til alkoholbruk, så kan de som har et traumatisk forhold til alkoholbruk vennligst utøve tilsvarende høflighet med å tro på oss når vi sier at våre barn hverken er traumatisert, utrygge eller at vi kjører i fylla.

Det er ikke alle som bor i Ozark Mountains altså.

Jeg regner ikke med du sikter til meg mtp manglende høflighet, men jeg tillater meg å svare litt.
Jeg er en av dem som har et ugreit forhold til ansvarlige voksnes alkoholbruk, men jeg tror nok at andre kan ha et sunt og fint forhold til alkohol helt uten problemer av noe slag. Problemet i min verden er ikke nødvendigvis at folk drikker for mye, men at alkohol=vold.
Men jeg respekterer og aksepterer at normale folk har et normalt forhold til alkohol og at unger ikke nødvendigvis blir traumatisert av at foreldrene tar seg et glass vin til maten.
Jeg skal komme dit en gang, at jeg tar et glass eller to med Lille i hus/tilstede, men ikke enda, jeg føler meg ikke trygg nok på at det ikke vil traumatisere henne enda, og ja, logisk sett så vet jeg at det ville vært helt uproblematisk, men jeg klarer ikke å slippe den utryggheten helt enda.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 09:07   #167
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg regner ikke med du sikter til meg mtp manglende høflighet, men jeg tillater meg å svare litt.
Jeg er en av dem som har et ugreit forhold til ansvarlige voksnes alkoholbruk, men jeg tror nok at andre kan ha et sunt og fint forhold til alkohol helt uten problemer av noe slag. Problemet i min verden er ikke nødvendigvis at folk drikker for mye, men at alkohol=vold.
Men jeg respekterer og aksepterer at normale folk har et normalt forhold til alkohol og at unger ikke nødvendigvis blir traumatisert av at foreldrene tar seg et glass vin til maten.
Jeg skal komme dit en gang, at jeg tar et glass eller to med Lille i hus/tilstede, men ikke enda, jeg føler meg ikke trygg nok på at det ikke vil traumatisere henne enda, og ja, logisk sett så vet jeg at det ville vært helt uproblematisk, men jeg klarer ikke å slippe den utryggheten helt enda.

Nettopp. Det er det som er poenget.
Og det er klart, om en av mine slektninger som hadde seriøse problemer med alkohol hadde vært i live og skulle på familiemiddag, så hadde vi kuttet ut også. Det er fordi det er ikke akseptabelt med fyll.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 09:14   #168
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

For meg er det en helt fremmed tanke med alkohol i dåp eller konfirmasjon. Samtidig reagerer jeg ikke på at andre praktiserer det, såfremt det ikke innebærer at delene av familien min som er opphavet til skepsisen ikke blir involvert. Lallefulle nære familiemedlemmer er svært lite sjarmerende og noe jeg vil skjerme barna for. (og selvsagt har det med egne sår å gjøre.)

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 09:33   #169
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg personlig syns forventningen om å drikke ikke er så veldig påtrengende. Om man ikke mener at det å sette frem en flaske vin og å spørre om noen vil ha, er en forventning da.

Jeg synes heller ikke at det er noe voldsomt drikkepress. Jeg er så godt som avholds, ikke av prinsipp, men bare fordi det blir sånn, og fordi jeg ikke er så glad i vin, og gjerne drikker brus til maten.

Jeg opplever ikke drikkepress verken privat eller på jobb, selv om jeg omgås folk som gjerne drikker vin til maten, tar noen øl i helga, drinker på byen osv osv. Det er aldri noen som stusser over at jeg ikke drikker, det er virkelig ikke noe problem for meg i noen som helst sammenheng.

Vi serverer øl og/eller vin til maten om vi har gjester hvor det passer seg, selv om det er barn tilstede, og selv om jeg ikke drikker selv.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 10:01   #170
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Vi har fått vin til maten i en konfirmasjon, og syns det var 100% uproblematisk.

Men der jeg kommer fra så er det ikke vanlig. Der sparer man alkohol til man skal drikke seg full.

Jeg foretrekker det første.


Vi har ikke servert alkohol i barnedåper, fordi det har vært anledninger med stort barnemylder og måltider preget av mye halloi (MANGE småttiser på samme alder!).

Når vi kommer så langt som til konfirmasjon så håper jeg halloien har roet seg, og det blir helt sikkert vin til maten.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 10:08   #171
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg ser hva Fnatten mener også, altså. Det er noe med at de som selv syns de drikker "kontinentalt" og akseptabelt, men absolutt ikke gjør det (kjenner noen) får enda større "solid grunn" for sitt drikkemønster når også "alle andre" drikker med barna til stede.

Jeg tror det er mange som fortrenger at det de kaller "et par glass" faktisk glatt kan være en flaske. Og akkurat det taler for en større restriktivitet i forhold til alkohol nær barn enn det som kanskje er "rasjonelt". Folk er ikke rasjonelle.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 10:10   #172
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg juger forresten. Jeg reagerte sterkt den gangen konfirmanten selv åpnet den musserende (som et ritual) og så drakk flere glass av den. Da ble jeg veldig "wow, så forskjell det kan være på tankene omkring barneoppdragelse".

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 10:11   #173
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er litt Hæh? Er det noen som gjør det?

å jada. Har fått servert alkohol både i dåp og konfirmasjon, samt i barnebursdag. Min egen far tvang meg og til at vi skulle ha alkohol i min konfirmasjon, noe annet var utenkelig, rett og slett.



ETA:så ikke at tråden var så lang, må lese hele

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 10:12   #174
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

@Fryd: Ja, det var spesielt.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 10:14   #175
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Jeg juger forresten. Jeg reagerte sterkt den gangen konfirmanten selv åpnet den musserende (som et ritual) og så drakk flere glass av den. Da ble jeg veldig "wow, så forskjell det kan være på tankene omkring barneoppdragelse".

Det hadde jeg også reagert på altså. Det hadde vært helt uhørt i min familie.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 22:28   #176
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det hadde jeg også reagert på altså. Det hadde vært helt uhørt i min familie.

I min også. Til tross for at vi altså hadde øl til maten i konfirmasjonen. At konfirmanten selv skulle få var utenkelig, ikke minst for hovedpersonen selv.

Men i min familie er man som sagt veldig måteholdne (unntaket er sikkert meg selv, dog ikke i min datters konfirmasjon. ), så alkoholservering har aldri vært noe å tenke mer på annet enn å bestemme hva slags vin til hva slags mat. At andre har det annerledes har jeg full forståelse for (men kanskje litt mindre forståelse for at man generaliserer).

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 07:28   #177
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Hos oss har konfirmantene fått være med på champagneskålen. Da de to eldste var små fikk de faktisk også smake alkohol om de hadde lyst på, dvs. de kunne få vann med litt vin oppi til søndagsmiddagen. Jeg er selv vokst opp i et hjem med kontinentalt drikkemønster og så på alkohol på samme måte som saft, brus, kaffe osv. Med et par kontinentale ektemenn var det naturlig å fortsette denne "tradisjionen". At unger fikk smake alkohol ble ikke sett på som totalt uhørt på 60- og 70-tallet, og i sør-europeiske land var det vanlig å gi barna vann med litt vin i til middagen. Vi tenkte aldri over at det kunne være skadelig med disse små mengdene, og når sant skal sies så vet jeg ikke hvor mye som skal til i dag heller før det oppstår skader. En teskje vin i uka? Et halvt glass?

Jeg hadde ikke gjort det samme i dag, altså gitt ungene vin, men det er mer fordi jeg nå ikke ser poenget med det enn at jeg er overbevist om at det er farlig. Pluss det kriminelle aspektet.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 07:39   #178
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol.

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Vi har ved flere anledninger tatt en øl til bursdagspizzaen når vi har hatt venner og deres barn på bursdagsmiddag. Jeg ser ikke problemet all den tid ingen blir beruset. Våre unger har aldri opplevd ubehag ved at vi har drukket alkohol når de er tilstede og reflekter null og niks ved det.

.


I min oppvekst ble det servert alkohol til maten ved mange anledninger uten at jeg tenkte noe over det. Det var helt naturlig, ingen ble fulle og det var ikke ubehagelig. Tror det ble servert vin og øl til maten i min konfirmasjon også, jeg ser på det som uproblematisk.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-11, 15:21   #179
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Jeg sitter nuh her og lurer. Hvordan kommer disse hjem, disse som tar seg et glass vin til maten? (Og ikke kom her og si at alle tar taxi hjem!)

mistenker at det er MANGE som tror at de ikke har promille etter et glass vin eller øl, og kjører. Og dermed risikerer at jeg eller min familie blir skadet fordi de kjører i påvirket tilstand.

Vi har menn som drikker brus når de kjører bil. Og jeg har faktisk bare opplevd én gang at noen har satt seg bak rattet etter å ha drukket øl - og det var et lokalt brødhue jeg traff tilfeldig på en fest.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og en annen ting også, dette med "å ha alkoholfrie soner", det gir meg faktisk litt feil assosiasjoner i forhold til det er ment. Jeg synes det gir assosiasjoner til at man drikker for mye til vanlig.

Om man lever i en familie hvor det gjøres et poeng av at "akkurat nå på julaften eller dåpen eller konfirmasjonen, DA skal det ikke drikkes", da tenker jeg, hvordan er det til vanlig? For man skal jo faktisk aldri ha det sånn at barna er utrygge.

Jeg vil bare ikke gå med på at det å drikke vin og øl automatisk og nødvendigvis fører til traumer for barna. Mine barn merker faktisk ikke om mannen min (sånn for å påpeke det i forhold til de som ikke tror at man kan vurdere seg selv, så vurderer jeg mannen min) drikker en øl eller en munkholm eller mineralvann til soddmiddagen i en dåp altså. Ikke sjans.

Jupp.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-11, 15:23   #180
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Er vant til alkoholfritt i alle typer familietilstelninger, unntatt i bryllup.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no