Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjon/dåp og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er du vant med alkoholservering i konfirmasjon/dåp?
Er vant med alkohol i konfirmasjon men ikke i dåp. 10 5,00%
Er vant med alkohol i dåp men ikke konfirmasjon. 1 0,50%
Er vant med alkohol i både konfirmasjon og dåp. 23 11,50%
Er ikke vant med alkohol i dåp eller konfirmasjon. 140 70,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon men vil ikke servere det selv. 18 9,00%
Har fått servert alkohol i dåp/konfirmasjon og serverer det selv. 9 4,50%
Har ikke fått alkohol i dåp/konfirmasjon men vil servere det selv. 2 1,00%
Dåp: Det varierer, alkoholfritt er mest vanlig. 17 8,50%
Konfirmasjon: Det varierer, alkoholfritt mest vanlig. 16 8,00%
Dåp: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 4 2,00%
Konfirmasjon: Det varierer, mest vanlig med alkoholservering. 8 4,00%
Annet. 3 1,50%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 200. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-11, 14:33   #141
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg er en av dem som mener at om barn greier å detekte en ørliten endring i oppførsel, så er ikke det nødvendigvis skadelig heller. Jeg var med på mange fester i oppveksten, og at voksne var litt gladere enn ellers var ikke noe som skremte meg spesielt. Som jeg tidligere har nevnt i en annen tråd om alkohol og barn, så endrer jeg også væremåte når jeg har PMS, når jeg er ekstra vårglad, når jeg er stresset, sliten eller avslappet.

Som Esme sier, cluet er jo at barn skal føle seg trygge, uansett.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:37   #142
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og en annen ting også, dette med "å ha alkoholfrie soner", det gir meg faktisk litt feil assosiasjoner i forhold til det er ment. Jeg synes det gir assosiasjoner til at man drikker for mye til vanlig.

Om man lever i en familie hvor det gjøres et poeng av at "akkurat nå på julaften eller dåpen eller konfirmasjonen, DA skal det ikke drikkes", da tenker jeg, hvordan er det til vanlig? For man skal jo faktisk aldri ha det sånn at barna er utrygge.

Jeg vil bare ikke gå med på at det å drikke vin og øl automatisk og nødvendigvis fører til traumer for barna. Mine barn merker faktisk ikke om mannen min (sånn for å påpeke det i forhold til de som ikke tror at man kan vurdere seg selv, så vurderer jeg mannen min) drikker en øl eller en munkholm eller mineralvann til soddmiddagen i en dåp altså. Ikke sjans.

Dette med alkoholfrie soner tenker jeg har litt med norsk alkoholtradisjon å gjøre. Den mer kontinentale varianten med å ta et glass vin til maten og la det bli med det har ikke vært så vanlig i Norge, det har sneket seg mer inn med vår generasjon. Og det er endel hjem hvor det drikkes slik at folk i voksenverdenen vil påstå man er "gladfull", mens i barneverdenen er man skremmende og ukjent. Mange helger, og julaften er verst. Jeg tror ikke alt pratet om alkoholfrie soner hadde vært der dersom et glass til maten hadde vært normen. Der jeg vokste opp var det svært uvanlig å ha mange nyanser mellom avhold og fyll. Jeg kan heller ikke tenke meg å være påvirket av noe i nærheten av ungene mine, og vil helst ikke at andre voksne er det heller. Derfor vil det for oss være uaktuelt å servere alkohol i et litt utvidet familieselskap på min side av familien da det vil medføre berusede voksne. Mens med endel av mine venner hadde det ikke vært noe problem.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:40   #143
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg er jo en av dem som ikke er vant til alkoholservering i barndåp/konfirmasjon, og dermed har svart at jeg heller ikke har servert det i egne barndåper og heller ikke tenker å gjøre det i en evt konfirmasjon. Det betyr imidlertid ikke at jeg hadde reagert negativt om det ble servert alkohol i en slik anledning der jeg var gjest. Jeg er vokst opp med at faren min tok seg en øl til søndagsmiddagen, og det serveres alkohol til julemiddagene og til søndagsmiddagene dersom noen vil ha, og ser ikke på det som noe negativt. Selv drikker jeg aldri til disse middagene, men det mest fordi jeg ikke er så veldig glad i alkohol til mat, og at jeg derfor som regel har tilbudt meg å være sjåfør.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:41   #144
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Spørsmålet er vel ikke nødvendigvis bare om hvorvidt barnet føler seg trygt til enhver tid. Dette med alkoholfrie soner går vel i større grad på det å forebygge alkoholproblematikk, og at sjansen for det er større statistisk sett dersom barn erfarer at alkohol ikke behøver å være standard ved alle mulige anledninger. Jo flere alkoholfrie soner, jo mindre sjans for alkoholproblematikk. Både hos de voksne, og hos barna. Det er ikke bare snakk om nervøse barn som sitter under bordet fordi foreldrene har drukket et glass eller to. Men i noen tilfeller kan det selvsagt være snakk om det også.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:42   #145
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tror ikke alt pratet om alkoholfrie soner hadde vært der dersom et glass til maten hadde vært normen.

Nettopp! Og det er jo det som vi som er vant til denne normen sier, vi har et forbruk som er aldeles helt greit forenlig med å ha barn som ikke blir utrygge.

Og siden ingen av oss som har et greit forhold til dette betviler eller ikke forstår de som har svært traumatisk forhold til alkoholbruk, så kan de som har et traumatisk forhold til alkoholbruk vennligst utøve tilsvarende høflighet med å tro på oss når vi sier at våre barn hverken er traumatisert, utrygge eller at vi kjører i fylla.

Det er ikke alle som bor i Ozark Mountains altså.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:43   #146
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tror ikke alt pratet om alkoholfrie soner hadde vært der dersom et glass til maten hadde vært normen.

Mener du da "normen i Norge", eller "normen for de som prater om det". Det er jo en viss forskjell. Når det er sagt så betviler jeg aldeles ikke at det er mange barn som føler seg utrygge når foreldre drikker, at det er foreldre som drikker for mye, og at barn har ulik toleransegrense for hva de syns er skummelt.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Der jeg vokste opp var det svært uvanlig å ha mange nyanser mellom avhold og fyll.

For meg så er dette helt fremmed. Jeg vokste opp med foreldre som dro meg med på fester i både studentmiljøer og på klubbsju på søttitallet, og selv om det sikkert var voksne der som var fulle, så var de i såpass lite mindretall at det ikke var noe som plagde oss barna. Jeg har heller aldri sett noen av foreldrene mine fulle, i hele mitt liv. Men det har altså vært vanlig med både fester og middager med alkoholservering.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:46   #147
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har heller aldri sett noen av foreldrene mine fulle, i hele mitt liv. Men det har altså vært vanlig med både fester og middager med alkoholservering.

Det samme kan jeg si.

Og begrepet "ta seg en fest" forstått som "drikke seg full" er meg helt fremmed.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:48   #148
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg opplevde heller aldri fyll da jeg var barn. Det ble dog drukket alkohol i de fleste selskaper, og ofte ellers også, uten at noen ble fulle eller merkbart beruset. Jeg har inntrykk av at det var slik det var hos veldig mange i min generasjon i barndommen. Vi visste også veldig godt om det var noen som hadde foreldre som drakk seg fulle ofte eller hadde alkoholproblemer, og det var veldig mange nyanser mellom avhold og fyll.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:48   #149
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

For meg så er dette helt fremmed. Jeg vokste opp med foreldre som dro meg med på fester i både studentmiljøer og på klubbsju på søttitallet, og selv om det sikkert var voksne der som var fulle, så var de i såpass lite mindretall at det ikke var noe som plagde oss barna. Jeg har heller aldri sett noen av foreldrene mine fulle, i hele mitt liv. Men det har altså vært vanlig med både fester og middager med alkoholservering.

Jeg har også vokst opp med foreldre som holdt seg på matta altså, men de var egentlig litt spesielle sånn sett. Det er ikke så mange av de andre barna som hadde foreldre som ikke enten holdt seg helt borte fra alkohol eller hadde tradisjon med fredagsfyll. De fleste av de med fredagsfyll var også helt kurante foreldre, det var ikke noe utrygt med det. Men ett glass på bordet til mat var på et vis ikke noe man drev med. Så også de foreldrene som praktiserte å drikke seg moderat beruset (for stupfulle var de på ingen måte altså) i nærheten av barn, drakk ikke alkohol mesteparten av tiden. Det er ikke det at de drakk så mye, men jeg så aldri noen ha den kontinentale varianten med 1-2 glass til mat som jeg har blitt vant til i voksen alder selv. Og når det er sånn at alkohol=beruselse ser jeg absolutt poenget med alkoholfrie soner på spesielle dager som betyr mye for barna.

Edit: Jeg ser dette ser ut som om hele nabolaget drakk seg fulle hver fredag. Sånn var det ikke, på ingen måte. Poenget var at fest var alkohol, alkohol var beruselse. Men det var langt mellom festene.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:49   #150
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Det kan godt hende det blir vin til maten eller noen øl på koldtbordet i minstens dåp i juni. Mannener vokst opp i hjem der man mener folk enten er avholds eller alkis, mens jeg er vant med alkohol til maten i de fleste sammenhenger og har aldri noensinne sett mine foreldre så mye som bittelitt bedugget en gang.

Vi går for modellen fra Vane-familien og serverer alkohol der det faller seg slik, og jeg innrømmer glatt at jeg har drukket iskald hvitvin i min eldste datters femårsdag, siden det var en varm og deilig sommerdag. De fleste små gjestene hadde gått, riktignok.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:52   #151
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og siden ingen av oss som har et greit forhold til dette betviler eller ikke forstår de som har svært traumatisk forhold til alkoholbruk, så kan de som har et traumatisk forhold til alkoholbruk vennligst utøve tilsvarende høflighet med å tro på oss når vi sier at våre barn hverken er traumatisert, utrygge eller at vi kjører i fylla.

Nemlig. Litt høflighet og sivilisert diskusjon har aldri skadet.



Et glass rødvin til middag gjør ingen alkis.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 14:56   #152
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har også vokst opp med foreldre som holdt seg på matta altså, men de var egentlig litt spesielle sånn sett. Det er ikke så mange av de andre barna som hadde foreldre som ikke enten holdt seg helt borte fra alkohol eller hadde tradisjon med fredagsfyll.

Jeg prøver å tenke tilbake på vennekretsen min på søtti- og åttitallet, og hvis det var noen som hadde foreldre som drev med fredagsfyll, så var de helt klart i mindretall. Da var det noe vi så på som spesielt. Ellers var ikke alkohol noe vi reflekterte over i så stor grad at vi merket forskjell på foreldre som ikke drakk i det hele tatt, eller foreldre som drakk litt. Jeg har da vokst opp i akademikerkretser på østlandet, og som barn var jeg med på fester tilknyttet Blindern og Landbrukshøgskolen på Ås. Jeg vil jo ikke tro at dette var mennesker som var spesielt avholds, heller.

Når jeg ble eldre så fikk jeg flere venner som hadde foreldre som var alkoholikere og narkomane, men det var jo selvsagt i en helt egen liga.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 15:04   #153
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Alkohol er veldig tabubelagt fordi det rammer de fleste av oss.

På hvilke måter tenker du da?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 15:16   #154
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Mener du, Fnatten, at man ikke kan tenke alt det du skriver, være obs og være restriktiv selv om man kan drikke alkohol med barn til stede og at de "fleste" egentlig har et alkoholproblem som gir traumatiserte barn? Forøvrig synes jeg traumatisert er et veldig sterkt ord (som jeg bruker om krigsskadde folk etc) og kan ikke helt brukes om barn som ser foreldre drikker øl til maten. Men kan brukes om barn av alkoholikere. Dog, tror jeg de fleste familier ikke har et seriøst alkoholproblem som gir barn traumer. Jeg vet at mine barn ikke blir utrygge eller blir redd dersom jeg er sint en dag, ler høyt etter to glass vin til middag eller serverer onkel et glass konjakk til kaffen en lørdag. Jeg mener at man godt kan ha flere tanker i hodet samtidig.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 15:37   #155
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Selv for mennesker som er ganske edruelig anlagt kan det bli litt i overkant dersom man både på jobb og privat ofte møter forventninger om å drikke alkohol stadig oftere.

Jeg personlig syns forventningen om å drikke ikke er så veldig påtrengende. Om man ikke mener at det å sette frem en flaske vin og å spørre om noen vil ha, er en forventning da.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 15:43   #156
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

I jobbsammenheng ser jeg at forventninger til å drikke kan bli et problem, spesiellt i forbindelse med kunde-aktiviteter der det er forventet at man "holder følge" med kundene. Kjip semi-alenemor som jeg er kjører jeg alltid, men det er flere på jobben som jeg mistenker har tatt seg en drink eller tre fler enn de egentlig burde fordi det er en det som forventes, særlig av menn.

Mannen jobber i oljebransjen, og der er de fleste av de sosiale aktivitetene i tilknytning til jobb i stor grad basert på høyt alkoholinntak.

På privaten tror jeg at jeg var 17 sist gang jeg møtte på drikkepress. Men da var jeg ikke så vanskelig å be heller

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 17:21   #157
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Grunnen til at jeg nevnte alkoholfrie soner er pga av slektninger som på ingen måte holder seg til et par glass med barn tilstede. For eksempel på julaften hvor tanter og onkler drikker seg dritings. Men jeg har ingen problemer med å forstå at i andre familier har man et helt annet forhold til alkohol. Selv har jeg ikke problemer med å holde meg til et glass til maten, så selvsagt synes jeg det er helt greit om det serveres alkohol bare de voksne kan beherske seg. Men i alle familier er det dessverre ikke alltid slik, og da er det deilig med alkoholfrie soner.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 17:43   #158
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.462
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Ser diskusjonen har forandret seg litt siden H.I. men. Jeg er ikke vant med at det serveres alkohol i verken barnedåp eller konfirmasjon,har aldri hørt om det heller,tror jeg. Men,som barn av en alkoholiker-stefar,ville det ikke falt meg inn engang. Jeg VET jeg har et anstrengt forhold til alkohol og barn,så jeg har vel ennå tilgode å drikke noe som helst med alkohol med barna tilstede. Men,jeg jobber med saken,da,barna vet jo godt at man ikke nødvendigvis blir full av en alkoholenhet,så jeg har planer om å ta et glass vin/øl med de tilstede en dag,men den sitter langt inne,det innrømmer jeg jo.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 17:56   #159
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Nei, er ikke vant med alkoholservering i dåp eller konfirmasjon.

Men har blitt bedt i en dåp "sørafor" hvor man tok bestilling på forhånd på drikkevarer.
Noe jeg mildt sagt ble forundret over.
Jeg dro ikke da, men ikke derfor nei...

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 17:57   #160
Svanhild
Aktiv
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Innlegg: 135
Svanhild er litt kul
Standard

Sv: Konfirmasjon/dåp og alkohol

Jeg har aldri vært i barnedåp eller konfirmasjon der det er blitt servert alkohol. Jeg kunne heller aldri tenke meg å servere det selv. For meg handler det om å kunne vise at man kan feire og ha det trivelig ilag uten alkohol.

Jeg bor på landet og er slett ikke avholdskvinne

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no