Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2023

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-23, 15:15   #41
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2023

3 sorter tomater er sådd, og chili og paprika vokser og ser ut til å trives, til tross for bladlus som jeg prøver å fjerne å spray zalovann. Det holder dem i sjakk ser det ut til, men de blir ikke borte.

Skal på 5 dager lang jobbreise til uka og er spent på om familien klarer å hode liv i plantene mine. Flytta en del paprika og chili til vinduskarmen, da tomatene trenger plassen under vekstlyset, får de nok lys i vinduskarmen mon tro?

Ellers så er det vel eeegentlig vår nå som mars har kommet? I Trøndelag har det kommet massive mengder snø i helga, og til uka blir det 10 minus, så det blir nok ei stund å vente på snøklokker og krokus. Men gleder meg stort over julerosen hver gang den dukker opp fra snøen, den har 4 store og kraftige blomster og er helt nydelig, den har blomstret siden november. Holder liv i årets julerose og skal plante den ut når faren for frost er over.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-23, 13:13   #42
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2023

Jadda, en halvmeter snø og i morges var det 18 minus. Våren lar vente på seg. Ikke sett noe til spinat, salat og reddik som ble vintersådd inne i drivhuset, ikke så rart kanskje med slike temperaturer... Hadde gleda meg til påskeferie med stell av hage og drivhus, men ser ut som det blir snømåking i stedet.

Inne vokser paprika og tomat. Syns det går tregt, burde jeg gjødsle dem med noe?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-23, 13:18   #43
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg har ikke engang kikket i min vintersådd. masse snø og minus her og. Men reddiker kommer fort når de først kommer.

Jeg har sådd 9 sorter tomat, og masse blodbeger. Det ser lovende ut. Jeg har ikke gitt noe gjødsel enda, jeg prøver å holde tomatveksten nede egentlig, for å lage robuste planter.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-23, 17:29   #44
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Det går litt tregere i år enn i fjor, men jeg har sådd agurk, tomat, timian, oregano og basilikum som står inne. Agurkene og tomatene sådde jeg for en uke siden, og det kommer opp noe i alle fem pottene. Jeg har tenkt å holde ting litt nede i år. Det tok av helt for å si det mildt i fjor. Plantet alt mulig rart både ute i plastbokser og inne i drivhuset. Det endte opp med at ikke så mye fungerte. Jeg har en annen plan i år.

Men først og fremst må jeg bli kvitt litt mer snø i hagen min.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-23, 19:51   #45
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg har plantet stemorsblomst og påskeliljer i krukker. Det er sent til meg å være. Jeg pleier plante ut tidlig og tar sjansen på at det holder. Satt ut noe før påske, noe døde i minus åtte. Til uka er drt meldt nær sommervarme.

Jeg sår til uka. Tror det er luke greit å gjøre det sent, jeg får ikke til uansett.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-23, 20:09   #46
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg tenker at jeg sår litt inne i drivhuset neste helg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-23, 21:28   #47
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg har poteter på benken og venter til de har mer groer før jeg putter de ned i pallekarmen.
Skal så spinat, Grønnkål og noe salat som ikke vokser oppover. Mulig ruccula.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-23, 22:08   #48
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Vi skal plante hekk og har landet på svartsurbær, men venter på godkjenning fra naboen. Det er en jungel der ute når det kommer til innkjøp og høyde på busker. Satser på å ta en gartnerirunde i begynnelsen av mai.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-23, 23:09   #49
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Her er det fortsatt en meter snø. Men på badet er tomater, chilli, phyliassis, paprika, agurk og ingefær i god fart. På de tritt kaldere kontoret er poteter og gulrøtter i farten. Brekkbønner og sukkererter er også i startgropa. Snart må blomkål, brokkoli og grønnkål i jorda. Og i år skal jeg prøve å så bulbiller av hvitløk. Det har jeg ikke prøvd før.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 06:37   #50
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg tenker å så i drivhuset i løpet av uka. Det frister veldig å plante diverse ut i krukker, men der har jeg dummet meg ut ved tidligere "nå blir det sommer!"-meldinger.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 06:45   #51
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg sådde i drivhuset forrige helg og allerede denne helgen spirte det mye: cosmos, sinnia og reddik og rukkola.
Jeg driver og steller med tomatplantene mine som er ganske fine. Bør vel så agurk snart. Det spirer i vinterså-kassene også: nepe, sennepssalat og purre. Har planer om å sette sjalottløk så bør komme i gang. Poteter og, tenkte legge de på benken snart.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 08:59   #52
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Vi skal plante hekk og har landet på svartsurbær, men venter på godkjenning fra naboen. Det er en jungel der ute når det kommer til innkjøp og høyde på busker. Satser på å ta en gartnerirunde i begynnelsen av mai.

Det blir en nydelig hekk. Jeg syntes svartsurbær er spesielt vakker om høsten med de dypt røde bladene.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 09:27   #53
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.020
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg er frustrert. Lillebror kom for et par dager siden og påpekte at vi må dekke til tulipanbladene som kommer opp. Før jeg rakk å gjøre noe hadde rådyrene vært i bedet og spist mesteparten. Annet enn å dra og kjøpe netting til alle bedene mine, har dere noen andre forslag til hva jeg kan gjøre? Jeg synes ellers at det er fint med rådyr i hagen, så jeg vil ikke skremme dem helt vekk.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 09:30   #54
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2023

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Det blir en nydelig hekk. Jeg syntes svartsurbær er spesielt vakker om høsten med de dypt røde bladene.

Ja, det er derfor den blir valgt. Jeg elsker den fargen og høsten blir så mye bedre! Jeg skal klare å overbevise naboene.

Jeg har gitt opp tulipaner i hagen pga rådyrene, så få innspill fra meg dessverre. De liker ikke gule blomster, men spiser løkene likevel (jeg har testet).

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 16:51   #55
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2023

For ei herlig tid! Krokus, snøklokker og scilla blomstrer, og i drivhuset spirer reddik, spinat og ruccula endelig, det ble sådd i begynnelsen av mars, men det har vært sprengkulde så det tok sin tid. Inne begynner det å fylles opp, tomatplantene vokser som et uvær, og agurken er også på vei. Har sådd urter, grønnkål og en del blomster i helga, det står inne foreløpig, men lurer på om jeg bør sette det ut i drivhuset i stedet, vinduskarmene er fulle...


Sist redigert av Galathea : 18-04-23 kl 10:31.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 19:52   #56
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg har observert én spire i hagen, ser ut som krokus, så håper det snart skjer noe mer der. Drivhuset må ryddes før jeg får gjort noe der, så det får bli et prosjekt for seinere i uken eller helgen. Må så ting.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-04-23, 20:16   #57
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Jeg tror jeg må gi opp hagen for i år. Det er viktigere å løse noen mer praktiske problemer med den, så den kan bli ordentlig til neste år.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-23, 19:05   #58
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Hvordan går det med FP-hagene? Her er krokus og snøklokker avblomstret, men tulipanene, ruteliljer, og liljekonvall er på vei. Sommerfuglbusken ser nokså død ut, men jeg har klippet den ned, så får vi se om det kommer noen nye skudd. Det nesten sommervær for tiden, og jeg har begynt å luke, så, og plante. I dag jeg var jeg på hagesenter og kjøpte stemorsblomster, akeleie, blodstorkenebb, og astilbe. Trengte noen planter som kan trives i det skyggefulle hjørnet av hagen. Og så har jeg sådd dagfiol, pionvalmue, blomsterert, buskbønne, mais, og villblomster. Håper jeg har mer hell enn i fjor da alt enten visnet, ble spist av snegler, eller gadd ikke å spire.

Jeg kan tipse om at popcornmais gir fint prydgress.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-23, 19:15   #59
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Det med popcornmais dukka opp i feeden min i dag. Så det funkar på ekte altså?

Ute er dei små morelletrea mine fulle av knoppar, diverse urter er på full gang. Inne har eg tomat, agurk og physalis i eit hjørne av stova.

Det er full sommar her no (så lenge sola er framme), men neste veke skal skydekket tette seg og temperaturen synke betraktelig, så eg ventar med å engasjere meg vidare ute.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-04-23, 19:19   #60
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2023

Det fungerer, ja. Jeg sådde inne i fjor, og satt etterhvert potten ut på terrassen. Nå har jeg sådd rett i jorden, så får vi se hvordan det går. Det pleier å gå fint å så ute her i april. Synes plantene blir kraftigere av det også.

Kanskje jeg skulle sådd physalis i år. Hadde jo stor suksess med det for noen år siden, og nå har jeg plass til å ha den inne til høsten Da sådde jeg i potte ute i april. Solsikker vil jeg også ha. Godt jeg har msnge potter.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no