Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spise selvplukket sopp?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-12, 08:36   #41
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Vi, eller strengt tatt mannen, er soppjeger. Han har startet med kantarell og piggsopp, og gradvis utvidet til steinsopp og et par sikre risker. Det er han som er eksperten og plukker kun de soppene som er helt sikre. Han fatter heller ikke hvordan den forgiftede familien kunne klare å ta feil av giftslørsopp og traktkantarell, de er ikke så veldig like egentlig.

Jeg tror ikke folk tar feil, men det er fort gjort å få med seg en sopp for mye hvis rasker med seg mange om gangen i stedet for å plukke en og en, og sjekke dem før de går i kurven. Har faktisk sett i enkelte soppbøker at det står at traktkantareller kan plukkes i nevevis, det ville jeg ikke gjort.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 09:19   #42
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Jeg er trygg på kantarell og piggsopp, og har ingen problemer med dem.

Traktkantarell er jeg ikke så sikker på da jeg har liten erfaring med den, og jeg vet folk som har bommet der.

Vanlige kantareller er ikke mulig å forveksle slik en kan om en er uforskitig med traktkantarell og giftslørsopp.

Jeg hadde gått ut fra at kantareller var selvplukket, og følt meg heldig som fikk påspandert det

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 16:37   #43
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

At folk klarer å forveksle spiss giftslørsopp og traktkantarell fatter jeg ikke. At det er mulig å raske med seg en giftslørsopp i en neve med traktkantareller er greit, men alle som har lært noe om sopp vil alltid sjekke hver enkelt sopp før den går i panna. Traktkantareller bør man også rive på langs for å sjekke at ikke det er mark i den hule stilken (det hender det er en lang ekkel mark der), og da skal man være bra ignorant for ikke å få med seg at det ikke er en traktkantarell man har i hånda.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 17:30   #44
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

At folk klarer å forveksle spiss giftslørsopp og traktkantarell fatter jeg ikke. At det er mulig å raske med seg en giftslørsopp i en neve med traktkantareller er greit, men alle som har lært noe om sopp vil alltid sjekke hver enkelt sopp før den går i panna. Traktkantareller bør man også rive på langs for å sjekke at ikke det er mark i den hule stilken (det hender det er en lang ekkel mark der), og da skal man være bra ignorant for ikke å få med seg at det ikke er en traktkantarell man har i hånda.

OK, mulig det var traktkantarell. Men det endrer ikke poenget.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 17:41   #45
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

OK, mulig det var traktkantarell. Men det endrer ikke poenget.

Det endrer ganske mye slik jeg ser det. Traktkantarell og slørsopp kan forveksles om man ikke kikker etter. Vanlig kantarell (cibarius) er så komplett ulik slørsoppen at man må være blind og følelsesløs i hendene om man forveksler.

Klarer man ikke å skille kantarell fra annen sopp bør man ikke plukke noen sopper. Klarer man ikke å skille traktkantarell fra en del andre brune sopper kan man likevel være i stand til å plukke vanlige kantareller trygt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 17:43   #46
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det endrer ganske mye slik jeg ser det. Traktkantarell og slørsopp kan forveksles om man ikke kikker etter. Vanlig kantarell (cibarius) er så komplett ulik slørsoppen at man må være blind og følelsesløs i hendene om man forveksler.

Klarer man ikke å skille kantarell fra annen sopp bør man ikke plukke noen sopper. Klarer man ikke å skille traktkantarell fra en del andre brune sopper kan man likevel være i stand til å plukke vanlige kantareller trygt.

Helt enig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 17:47   #47
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Hvis vertskapet insisterer på å servere med selvplukket champignon, tar jeg nok beina på nakken. Men kantarell og steinsopp, tar jeg gladelig i mot. Jeg ville ikke vært redd for å bli servert matrisker hos sånne som Mei. Men jeg tror ikke noen burde ta i mot slikt når de er på besøk hos meg.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 18:08   #48
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Jeg dro med meg stor kurv, liten kniv og fin soppbok i dag. Planen var å ta en lang og deilig sopptur i skogen. Men når jeg kom til min far holdt han på å bygge hønsehus, så jeg hjalp heller ham med å snekre litt. Middag hos ham i morgen, så da kan jeg kanskje få meg en tur i skogen etter mat.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 21:43   #49
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det endrer ganske mye slik jeg ser det. Traktkantarell og slørsopp kan forveksles om man ikke kikker etter. Vanlig kantarell (cibarius) er så komplett ulik slørsoppen at man må være blind og følelsesløs i hendene om man forveksler.

Klarer man ikke å skille kantarell fra annen sopp bør man ikke plukke noen sopper. Klarer man ikke å skille traktkantarell fra en del andre brune sopper kan man likevel være i stand til å plukke vanlige kantareller trygt.

Jeg er helt enig i alt utenom første setning, jeg. Poenget mitt var jo nettopp at noen ikke har tatt inn over seg at "sikre matsopper" ikke er sikre med mindre man vet hvilke sikre kjennetegn man skal se etter. Det hjelper ikke å tro at noe er en (trakt)kantarell og dermed spise den fordi (trakt)kantarellen ikke kan forveksles med noen andre sopper.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 13:42   #50
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

http://www.tv2.no/2014/09/02/nyheter/helse/5969633
Like relevant spørsmål i år igjen......

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 13:48   #51
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Jeg har vokst opp med at vi plukket og spiste selvplukk, min mor holdt soppkurs, og jeg synes det er synd at kunnskap om lettvinn matauk forsvinner.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 13:48   #52
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.


Men jeg tror jeg ville Tenkt Mitt, altså. Tror jeg.

Hvorfor det? Bare i løpet av august har fire mennesker endt på intensivavdelingen med livstruende skader pga av giftig sopp. Det finnes ingen andre matvarer det kan gå så galt om man spiser feil av. Det er da ingen automatikk i at absolutt alle menensker i hele Norge har tilstrekkelig kunnskap om sopp til å ikke kunne gjøre feil?

Jeg har blitt servert sopp av folk som har peil på sopp, og da har jeg spist uten å engste meg. Men om jeg hadde blitt servert sopp av folk jeg ikke visste om hadde soppkunnskap eller ikke, ville jeg definitivt ikke hatt så lyst til å spise. (Selv har jeg ikke stor kunnskap om sopp, og om jeg hadde dratt på sopptur, hadde jeg ikke tatt med meg soppen hjem før den hadde vært innom soppkontroll.)

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -

Sist redigert av Pebbles : 02-09-14 kl 13:58.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 13:56   #53
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Jeg legger merke til at de som synes det er latterlig at andre blir fornærmet over å bli servert hjemmeplukket sopp uten å bli informert om det, selv sier de ville blitt fornærmet om gjester hadde nektet å spise den hjemmeplukkede soppen de serverte.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 14:04   #54
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Det er dessverre stort sett folk som er født og oppvokst i andre land som stapper i seg noe de synes ligner på sopp de kjenner hjemmefra. Også spiser de hvit fluesopp.

Ellers er det to grupper som gjør feil. Det er optimistene som myser og legger hodet på skakke og sier: "Er ikke dette utrolig likt en slags kantarell? Og hvis man tar av ringen på denne grønne soppen ligner den jo mer på en grønnkremle enn en grønn fluesopp!"

Og de som spretter rundt i skogen uten peiling og bare plukker. Sopp! Hurra!

Vi andre plukker sopp vi kjenner godt. Og så er vi med folk som kan MASSE om sopp. Vi går på soppkurs. Vi har bøker og lærer oss kjennetegnene.

Jeg ville ALDRI spist eller servert noe jeg ikke var 100 % trygg på, og senest i går serverte jeg en misunnelsesverdig middag bestående av pasta med bacon og nøttekremler, piggsopp, sandsopp og smørsopp. Milde himmel, så godt!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 14:07   #55
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hvorfor det? Bare i løpet av august har fire mennesker endt på intensivavdelingen med livstruende skader pga av giftig sopp. Det finnes ingen andre matvarer det kan gå så galt om man spiser feil av.

Joda. Husker du ikke osten på Rikshospitalet som drepte ufødte tvillinger?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 14:10   #56
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Jeg ville foretrukket at folk som er skeptisk til hjemmeplukket sopp kjører "liker ikke sopp" framfor "jeg stoler ikke på at du ikke forgifter meg". Og kanskje blitt overrasket dersom vedkommede neste helg la ut en strålende fb-post med soppstuing til middag.

På den andre siden er det ikke greit å være redd for livet når man spiser middag, det er bare det at folk som faktisk kan sopp serverer så mye bra mat. Jeg ville heller fisket litt diskré om bakgrunnskunnskapen til soppplukker og kokk.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 14:12   #57
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Jeg spammer litt nå, men jeg ser også på den "Sopp! Hurra" gjengen som typiske representanter for Norge i dag. Norge i dag er preget av kunnskapsforakt og det er egentlig supert at de eliminerer seg selv på denne måten. Kunnskap om sopp er jo vitenskap og i det alternative vitenskapsfiendlige englehelvetet som Norge er blitt, så liker jo ikke Folk FlestTM at noen kan mer enn dem, at det finnes kunnskap du må tilegne deg systematisk og grundig og uten alltid å kunne prøve og feile. Sopp er vitenskap og kunnskap, du må lytte, se og lære, du må huske kjennetegn og forskjeller, du må kjenne alle soppens stadier og variasjoner.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 14:12   #58
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Jeg er ikke begeistret for sopp, men jeg ville nok smakt på om jeg fikk det servert. Hos enkelte.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det er dessverre stort sett folk som er født og oppvokst i andre land som stapper i seg noe de synes ligner på sopp de kjenner hjemmefra. Også spiser de hvit fluesopp.

Ellers er det to grupper som gjør feil. Det er optimistene som myser og legger hodet på skakke og sier: "Er ikke dette utrolig likt en slags kantarell? Og hvis man tar av ringen på denne grønne soppen ligner den jo mer på en grønnkremle enn en grønn fluesopp!"

Og de som spretter rundt i skogen uten peiling og bare plukker. Sopp! Hurra!

Vi andre plukker sopp vi kjenner godt. Og så er vi med folk som kan MASSE om sopp. Vi går på soppkurs. Vi har bøker og lærer oss kjennetegnene.

Jeg ville ALDRI spist eller servert noe jeg ikke var 100 % trygg på, og senest i går serverte jeg en misunnelsesverdig middag bestående av pasta med bacon og nøttekremler, piggsopp, sandsopp og smørsopp. Milde himmel, så godt!

Hos deg ville jeg garantert smakt, for du vet hva du holder på med tydeligvis. Du kan dette.

Hos folk fra de to andre gruppene, så hadde jeg styrt unna. Jeg synes sopp er skummelt, all den tid vi har dødelige sopper i naturen vår, og da tør jeg ikke gamble om jeg ikke føler meg trygg på plukker og kunnskapene. Enkelt og greit.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 14:17   #59
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Man skal være nøye, altså.

Jeg synes det er utrolig at man kan forveksle giftslørsoppen med traktkantarellen, men så var det dette med stadier og at sopp kan variere litt i farge etter jordsmonn og lys. Dette bildet her skremte meg:



De to helt til venstre er giftslørsopp, de rett ved er traktkantareller. Giftslørsopp oppe i høyre hjørne, traktkantareller nede i høyre hjørne.

Jeg pleier å plukke traktkantareller med saks. Etter jeg så dette bildet legger jeg meg ned på kne og myser inn i klyngen. Se på stilken. Se på hatten. Vær glad i nyrene dine.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-14, 14:40   #60
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spise selvplukket sopp?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Man skal være nøye, altså.

Jeg synes det er utrolig at man kan forveksle giftslørsoppen med traktkantarellen, men så var det dette med stadier og at sopp kan variere litt i farge etter jordsmonn og lys. Dette bildet her skremte meg:



De to helt til venstre er giftslørsopp, de rett ved er traktkantareller. Giftslørsopp oppe i høyre hjørne, traktkantareller nede i høyre hjørne.

Jeg pleier å plukke traktkantareller med saks. Etter jeg så dette bildet legger jeg meg ned på kne og myser inn i klyngen. Se på stilken. Se på hatten. Vær glad i nyrene dine.

De soppene der hadde jeg trodd var samme type, men så har jeg da heller ikke peiling på en eneste sopp (eneste soppen jeg kjenner og vet sikkert hva er, det er rød fluesopp), og plukker derfor heller ikke.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no