Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnehage fører til omsorgssvikt? (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-07, 11:24   #101
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage fører til omsorgssvikt? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg tror faktisk også at du skjønner hva jeg mener, men at du helst vil diskutere for diskusjonens skyld?

Nei, faktisk ikke. Jeg skjønner ikke helt hva du mener, fordi jeg syns du kommer med argumenter som ikke holder vann, jeg syns du roter og jeg syns du motsier deg selv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 11:25   #102
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnehage fører til omsorgssvikt? (VG)

Tenkte levere poden kl 0930 i dag. Så han kunne få en kort dag. Men en time før spurte han om vi ikke snart kunne dra.
Stortrives der!

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 11:29   #103
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehage fører til omsorgssvikt? (VG)

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, faktisk ikke. Jeg skjønner ikke helt hva du mener, fordi jeg syns du kommer med argumenter som ikke holder vann, jeg syns du roter og jeg syns du motsier deg selv.

Javel.

Pastill: Barnehage er supert for barn. Det har jeg alltid ment.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 11:42   #104
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage fører til omsorgssvikt? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jeg vokste opp på -70 tallet. Jeg husker godt hvordan kvinnene over hodet på meg diskuterte likestilling, hvordan diskusjonene gikk på det å være i jobb kontra hjemme, etc. Og jeg husker veldig godt hvor lite opptatt de faktisk var av oss barn. Mentalt, hvordan vi egentlig følte ting og tang, og hvordan det var i forhold til barnehage/dagmamma.
Jeg husker godt da fokuset begynte å komme på barn. Veldig mye i form av Trond Viggo Torgersen, faktisk.

Poenget er vel at en mellomting hadde vært idèelt? I mine øyne er det sånn.

En mellomting mellom hva da, tenker du på? Mellom 70-tallets fokus på kvinner i arbeidslivet og dagens fokus på barnas behov? For du sier, i dette innlegget, at fokuset er på barna i mye større grad nå enn for 30 år siden, eller?

Jeg synes det virker (og har også sett flere fagfolk si det) som om dagens foreldre er mer fokusert på og opptatt av barna sine enn det som har vært tilfelle noen ganger tidligere. (Jeg antar at det er derfor dette med barns behov og hverdag er så mye oppe i media nå for tiden - det er mange foreldre som er opptatt av det, det er helt klart mange som føler at de ikke strekker til, og dårlig samvittighet og krisemaksimering selger alltid aviser.) Jeg er overrasket over at du ser ut til å si i denne tråden at det er et stort problem i vår tid at foreldre er for lite opptatt av barna sine, fordi de fokuserer altfor mye på penger og materielle goder. De fleste i Norge har det materielt svært bra, men samtidig synes jeg det virker som om småbarnsforeldre generelt er nesten ekstremt opptatt av og fokusert på barna sine.

Det finnes helt sikkert foreldre som ikke tenker nok på barna sine eller prioriterer dem høyt nok, og det er selvsagt et stort problem for dem det gjelder. Men å antyde at dette er et gjennomgående stort problem for "moderne" familier (der barna har 100% barnehageplass og begge foreldrene er yrkesaktive), som jeg nærmest synes du gjør, synes jeg er å sikte feil. Og å trekke inn hvor mange som kjøper au pair-tjenester eller andre tjenester som et argument for at dette er et stort problem, blir i alle fall merkelig.

Kanskje jeg misforstår det du egentlig mener i denne tråden - men det er slik jeg tolker utsagnet om at dette er "et stort problem for mange barn". For med en slik formulering tenker i alle fall jeg at det gjelder en stor (eller i alle fall vesentlig) andel av dagens barn, og ikke f.eks. 120 barn, selv om 120 barn naturligvis er "mange" i mange sammenhenger.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 12:26   #105
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehage fører til omsorgssvikt? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

En mellomting mellom hva da, tenker du på? Mellom 70-tallets fokus på kvinner i arbeidslivet og dagens fokus på barnas behov? For du sier, i dette innlegget, at fokuset er på barna i mye større grad nå enn for 30 år siden, eller?

Kombinasjonen, ja. På en adekvat måte. Den gangen ble det for mye kvinnesak, nå er det for mye jobbing. For å si det enkelt.
Om man klarer å sette seg ned å virkelig være ærlige mot seg selv, erkjenne visse ting i sin hverdag, se fokuset som bør være der angående barn og tid, samvær og kvalitet, kontra materielle ting og kvalitet som kvinne...eller mann for den saks skyld...

Ja, altså blir vel dette bare en drømmesituasjon jeg beskriver, men idealistisk sett ønsker jeg at man skal tenke mer på dette, at man tør erkjenne ting man kanskje helst ikke vil eller kan.

Og drømmesituasjonen for de fleste er vel å kunne kombinere alt dette på best mulig måte. Og at mange ikke får det til, ikke prøver, ikke ser det, eller ikke kan, slik er det jo bare.

Jeg har ingen "redd verden" tanker med dette, men filosoferer over temaet mens jeg diskuterer det.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 12:27   #106
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnehage fører til omsorgssvikt? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Det har jeg heller ikke sagt. Jeg prøver bare å si at mange ikke får tiden til å strekke til med både jobb og barn, og at det ofte kan gå ut over barna på en negativ måte.
Jeg har da selv følt det noen ganger? Har ikke dere?

Nei. Helt ærlig. Jeg kjøper en del tjenester (får ting levert på døren og har litt hjelp i huset osv), har en mann som jeg stoler på og gir mye ansvar i fht barn (en far er like bra som en mor) og lar travelheten primært gå utover hvor rent og ryddig det er i heimen.

Før jeg fikk barn jobbet jeg opp mot 200%, så jeg skjønner ikke problemet med å jobbe 100% og ha barn.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 12:32   #107
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehage fører til omsorgssvikt? (VG)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Nei. Helt ærlig. Jeg kjøper en del tjenester (får ting levert på døren og har litt hjelp i huset osv), har en mann som jeg stoler på og gir mye ansvar i fht barn (en far er like bra som en mor) og lar travelheten primært gå utover hvor rent og ryddig det er i heimen.

Før jeg fikk barn jobbet jeg opp mot 200%, så jeg skjønner ikke problemet med å jobbe 100% og ha barn.

Da er du priviligert, ikke sant? Noe veldig mange også er.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no