Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kulturkampen mot Frp

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-09, 15:42   #1
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kulturkampen mot Frp

http://www.dagbladet.no/2009/08/18/k...alg09/7706687/

«Kulturkampen» har som mål å opplyse folk om hvilket kulturpolitisk veivalg de står overfor, og advarer mot kuttet på én milliard kroner som Frp går inn for.

Oppropet har fått 200 kunstnere på sin aksjonsliste, og tirsdag ble nettsiden kulturkampen.no åpnet.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 15:54   #2
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kulturkampen mot Frp

Sympatiserer så absolutt, men vet ikke om de er til gavn eller skade for sitt eget formål...

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 16:06   #3
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kulturkampen mot Frp

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Sympatiserer så absolutt, men vet ikke om de er til gavn eller skade for sitt eget formål...

På hvilken måte da?
Jeg tror det kan være lurt å synliggjøre for "folk flest" at det ikke bare er "høykulturen" som blir rammet, men også breddekultur og populærkultur.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 16:11   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kulturkampen mot Frp

Hmm. Linni Meister og OnkelP var ikke på listen.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 16:18   #5
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kulturkampen mot Frp

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

På hvilken måte da?
Jeg tror det kan være lurt å synliggjøre for "folk flest" at det ikke bare er "høykulturen" som blir rammet, men også breddekultur og populærkultur.

Ja, hvis de klarer det så er det bra. Hvis hvis bildet som fester seg hos folk er at de uleste men bedrevitende forfattere, uforståelige billedkunstnere og utstoppede operasangere som er mot FrP så kan det virke mot sin hensikt i stemmetall desverre. Men som sagt, klarer de å vise at det er kultur i betydningen bøkene de leser, bildene de beundrer og sporten de bedriver som faktisk går åt skogen med FrP så all ære og takk for innsatsen! Ønsker dem all mulig lykke til!

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 16:19   #6
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kulturkampen mot Frp

Steven Ackles manglet også. Merkelig.

Jeg tror ikke den jevne Frp-er blir veldig skremt av denne kulturkampen egentlig.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 17:30   #7
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kulturkampen mot Frp

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Steven Ackles manglet også. Merkelig.

Jeg tror ikke den jevne Frp-er blir veldig skremt av denne kulturkampen egentlig.

Mulig det. Men mange av de som stemmer Frp aner ikke hva som egentlig er definert som kultur. Dessuten har de gjerne sine to viktige hjertesaker som setter skylapper for øynene, slik at de glemmer at det finnes andre viktige ting enn feks billig bensin, lavere skatt, innvandring, sameting osv.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 21:36   #8
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kulturkampen mot Frp

Mens vi er inne på Frp og kultur, jeg har nettopp lest et kapittel i boka "Frp-Landet, Norge etter valget i 2009?" hvor professor i medievitenskap Jostein Gripsrud i et kapittel tar for seg Frp sin kulturpolitikk. Artig og informativ lesning!

Han viser blant annet til diverse uttalelser fra Kulturpoltisk talsmann Ulf Erik Knudsen, og etter litt googling fant jeg artikkelen.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article358945.ece

Sitat:

– Hva er elitekultur?

– Jeg kan ikke definere det. Men når man ser den, så vet man hva det er.

Sitat:

Knudsen har hele tida vært sterk motstander av operaen i Bjørvika, og uttalte at han ville spise tøflene sine hvis regningen kom på under ti milliarder kroner. Prislappen endte på 4,2 milliarder.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 09:34   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kulturkampen mot Frp

Jeg stiller meg bak journalist Ida Habbestads kommentar på Twitter:

Sitat:

skeptisk til ein kulturkamp som teiknar fiendebilete og slikkar politikarar opp etter ryggen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 11:10   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kulturkampen mot Frp

Jeg tror dette er et massivt bidrag til FrPs valgkamp, og syns det er synd at "kultureliten" eller hvem de er, er så langt fra den jevne "mulige FrP-velger" at de ikke ser det selv.

JEg vil tro siv Jensen danser hopppsasa av glede over initiativet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 11:31   #11
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kulturkampen mot Frp

Jeg er enig med Polyanna og Ulvefar, dette er ypperlig for Frp sin valgkamp. Dette er med på å markere at Frp er for "vanlige folk", noe "kultureliten" åpenbart ikke er.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 11:35   #12
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kulturkampen mot Frp

Er Axel Hennie "kultureliten"? Hvor mange er det egentlig som har sett Max Manus? Alle unntatt FrP-velgerne, kanskje? Og hva med DDE?

De kunne selvsagt gjort mer for å få frem dette. Samt peke på konsekvensene for kulturlivet dersom støtte til kulturopplæringstilbud for barn reduseres sterkt. Ett sted må jo kommende DDE-ere lære å spille gitar. Og filmskuespillere må lære å spille skuespill en eller annen gang. Hvis folk flest skal få muligheten til å bli gode i noe av dette, trenger de et kulturskoletilbud.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 11:59   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kulturkampen mot Frp

Jeg tror folk flest syns alle som knytter seg opp mot et slikt tiltak er "kulturelite": Det handler lite om de liker produktene de lager, men mer om en litt jantete holdning sauset sammen med lite kunnskap om kulturpolitikk og konsekvenser.

Selv om jeg personlig er livredd en frp-regjering med tanke på egen jobb, så syns jeg det er farlig å knytte et slikt tiltak for nært opp mot et parti slik de gjør, i tillegg til at det skaper splittelse innad i kulturfeltet. Det blir litt sånn enten er du med eller mot. Jeg skulle ønske de heller snakket generelt om hva som trengs på kulturfeltet og konsekvenser om det forsvinner.

Ved å angripe ett parti anngriper man også velgerne, og det er ikke måten å få dem til å bytte side. På den andre siden er det like farlig å så kritikkløst støtte ett partis kulturpolitkk, fordi man knebler seg selv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:00   #14
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kulturkampen mot Frp

Jeg mener at det sto i boka jeg har henvist til at Frp-ledede kommuner gjerne øker kulturbudsjettene framfor å senke det. Selv med tanke såkalt finkultur.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 16:03   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kulturkampen mot Frp

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg mener at det sto i boka jeg har henvist til at Frp-ledede kommuner gjerne øker kulturbudsjettene framfor å senke det. Selv med tanke såkalt finkultur.

Det er mye man kan bruke et kulturbudsjett på. Man kan bruke uhorvelig mange penger på å bygge et digert hus for eksempel, og så fylle det med så mye konferanser at det ikke blir plass til kunsterisk aktivitet.

Følg for øvrig debatten på Ballade.no, Sigurd Reinton sier mye fornuftig syns jeg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no