Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hvor streng er skolen?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-15, 11:00   #21
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Null problem her, rektor gir fri inntil to uker. Ingen innstramming. Vi bor i Akershus.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 11:07   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.951
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Skolen vår ville ikke godkjent det.

Det forhindrer ikke at ganske mange tar ut ungene allikevel. Jeg synes stadig det er noen som forlenger ferier med en uke eller to.

Jeg antar at barna da får "ureglementert fravær", men det har jo ingen praktiske konsekvenser.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 11:21   #23
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Vi bor også i Akershus. Jeg trodde det bare var Oslo som var strenge på det.

Nei, i alle fall Skedsmo følger åpenbart de samme reglene. Jeg må si jeg egentlig synes det er ganske bra. En ordinær ferie er ikke god grunn til å få fri fra skolen.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 11:22   #24
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

På skolen jeg jobber ville bryllup gitt fri.

Men et bryllup varer jo ikke i en uke til ende?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 11:26   #25
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Skolen vår ville ikke godkjent det.

Det forhindrer ikke at ganske mange tar ut ungene allikevel. Jeg synes stadig det er noen som forlenger ferier med en uke eller to.

Jeg antar at barna da får "ureglementert fravær", men det har jo ingen praktiske konsekvenser.


Samme her.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 11:40   #26
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.843
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Hm, hvordan har det blitt i Oslo nå?
Jeg tror det har blitt littegrann mer slakk på vår skole men en hel uke tror jeg ikke man får her.
Men fri tas det for jeg hører stadig om gutteturer og jenteturer til London og flere som har dratt til NY for en jente i klassen bor der nå i 2-3 år pga pappans jobb så de har bodd hos de.

Jeg ba gutta fri fra storefri en fredag i forrige skoleår og da ble mailen for minsten sendt til rektor fordi jeg ikke hadde søkt med riktig skjema og 2 uker i forveien og fordi læreren ikke ville ta ansvar for fri de timene.... Og det ble den papirmølla av det med telefon fra rektors kontor samme dag vi skulle dra og brev hjem og 3 ulike ark med signatur av rektor som kom i etterkant..

Vi skal i konfirmasjon i mai på en annen kant av landet og har tenkt å kjøre på torsdag etter skoleslutt så da søker vi fredagen fri. Håper det går fint. Tror barneskolen har fått så mye tilbakemeldinger så regner med at det går fint nå. Evt så ringer jeg inn og melder minsten syk den dagen..
På Uskolen står det at barna kan tas ut 10 dager.

Jeg må innrømme at jeg synes det er merkelig at man vil ringe og lyve til skolen , om man ikke får fri.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 11:42   #27
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.843
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Vet de har strammet inn her også, men så mye strengere tror jeg ikke det har blitt i praksis. For det finnes flere som drar til syden flere ganger i året utenom skoleferiene.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 12:04   #28
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Men et bryllup varer jo ikke i en uke til ende?

Hehe, nei det er sant.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 12:07   #29
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Vi skal i konfirmasjon i mai på en annen kant av landet og har tenkt å kjøre på torsdag etter skoleslutt så da søker vi fredagen fri. Håper det går fint.

Det er et eksempel på noe selv sure-strenge Bluen synes burde være OK.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 12:07   #30
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Ikke godkjent i vår kommune. (Det skal praktiseres likt, men siden Pelle sier det er godkjent på hennes skole gjør det jo tydeligvis ikke det. Vår rektor fikk skikkelig påpakning fra skolesjefen fordi hun var for liberal. Alle reiser uansett permisjon eller ikke da...)

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 12:18   #31
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Dette er ganske overraskende å lese, synes jeg. Hos oss (Akershus) er det nulltoleranse for slikt fravær i forbindelse med ordinære ferieturer.

Jeg bor også i Akershus, altså.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 12:19   #32
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Ikke godkjent i kommunen jeg bor i, og heller ikke i den jeg jobber i.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 12:20   #33
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.845
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg bor også i Akershus, altså.

Ja, jeg veit det - så det må være kommuneavhengig, sannsynligvis. (Bor i Skedsmo, som det står lenger opp her.) I tillegg er det sannsynligvis skoleavhengig hvordan det faktisk praktiseres. (Folk reiser her også, altså, men uten "lov". Jeg er nok ekstra skeptisk fordi jeg har sett noen tilfeller der det er mye reising og dette får store, negative konsekvenser for barna både faglig og sosialt.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 12:21   #34
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ikke godkjent i vår kommune. (Det skal praktiseres likt, men siden Pelle sier det er godkjent på hennes skole gjør det jo tydeligvis ikke det. Vår rektor fikk skikkelig påpakning fra skolesjefen fordi hun var for liberal. Alle reiser uansett permisjon eller ikke da...)

Hehe, det visste jeg ikke. Prikker deg reglene til vår skole.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 12:22   #35
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

I kommen der jeg bor innførte de disse reglene i høst. Det har ført til lavere fravær, men høyere udokumentert fravær. Jeg har ikke høye tanker om foreldre som tar ut til to ukers sydenferie når man har fått avslag. Beklager til de jeg måtte støte med å si det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 12:22   #36
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Vi bor i Akershus og må søke på skjema til rektor, men vi har alltid fått fri, også etter de nye reglene. Hos oss tror jeg det er aktuell kontaktlærer som tar avgjørelsen. Går ut ifra at de vurderer utifra fravær, hvordan eleven ligger an etc. Mine går i 4 og 7 klasse.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 12:24   #37
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Jeg er forøvrig veldig glad for at all søknad om fri fra en dag eller mer går til rektor.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 12:36   #38
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.500
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Ingen problem her.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 12:45   #39
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Hadde nok gått bra her. Det handler mer om man tar fri ofte. Vi har foreldre som jobber mye om sommeren, og ikke kan dra på ferie da. Disse får fri. De pleier å legge ferien til vinter/påske, slik at det blir kun en uke fravær.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 13:07   #40
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor streng er skolen?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Dette er ganske overraskende å lese, synes jeg. Hos oss (Akershus) er det nulltoleranse for slikt fravær i forbindelse med ordinære ferieturer.

Samme her - all ferie blir avslått. (Nedre Romerike).
Og det er helt greit syntes jeg. Her må man søke om all type fravær til rektor. Også begravelser - hvilket jeg kanskje syntes er noe en hovedlærer kunne ha tatt stilling til mht arbeidsmengden som blir tillagt rektor.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 21-02-15 kl 13:14.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no