Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-18, 13:48   #41
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Vi har fått en del dollar ( i cash altså) så da har vi til første bilturen

Vis jeg regner 1$=10kr så er vi i boks da.....
Men for et system Hvorfor? Hvorfor?
Tenker på butikkpriser, i servisyrker forstår jeg det jo når grunnlønna er lav.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 13:52   #42
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Svinge venstre på rødt er bare tillatt i enkelte stater, altså, greit å sjekke ut om det gjelder California.

Du kan svinge til høyre på rødt lys.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 14:55   #43
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Da jeg søkte tidligere så fant jeg ut at det er forbudt å ha med frukt over grensen fra California til Nevada. Eller om det var omvendt.. husker ikke . Fant ikke noe på det i farten men andre her vet sikkert om det.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:30   #44
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Også jeg som suger i % regning

Min erfaring er at du alltid kan legge på tips når du betaler med kort. Når du får regningen kommer den som regel med forslag til beløp for ulike prosentsatser. De siste gangene jeg har vært i USA tror jeg ikke at jeg har hatt kontanter i det hele tatt.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:34   #45
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Vi har fått en del dollar ( i cash altså) så da har vi til første bilturen

Vis jeg regner 1$=10kr så er vi i boks da.....
Men for et system Hvorfor? Hvorfor?
Tenker på butikkpriser, i servisyrker forstår jeg det jo når grunnlønna er lav.

Du betaler ikke tips på butikkpriser altså!

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:35   #46
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Du betaler ikke tips på butikkpriser altså!

Nei, det har jeg skjønt. Men at det kommer på tax?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:38   #47
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

10% er jo ikke vanskelig. Om du skal betale 324 dollar er 10% 32. 20% er det dobbelte. Osv. Du bare tar de to første sifferne i det du skal betale.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:41   #48
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.


Man kan svinge til høyre på rødt lys hvis det er klart, med mindre det står skilt om noe annet. Forvent tuting hvis man glemmer det.

I noen stater, ikke alle. Viktig å sjekke.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:49   #49
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

OMG; ja! Vi ble stuck i en tollbod på veien fordi vi ikke hadde cash eller sjekk. Så Floksa, du MÅ ha cash.

Du bør ha bilen full av quarters (25 cent) og dollarsedler.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:52   #50
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Vi har hatt litt trøbbel med å betale bensin med kort - dvs kortleseren på bensinpumpene aksepterer ikke kortet vårt. Dermed har vi måtte betale inne på bensinstasjonen istedet. I så fall må man gjerne inn og betale først og så fylle bensin.

I New Jersey får du ikke fylt bensin selv. Aner ikke hvordan det er i California.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:53   #51
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Da jeg søkte tidligere så fant jeg ut at det er forbudt å ha med frukt over grensen fra California til Nevada. Eller om det var omvendt.. husker ikke . Fant ikke noe på det i farten men andre her vet sikkert om det.


Man kan ikke ha med seg frukt og landbruksprodukter inn i California nei. California er "USAs kjøkkenhage" og de er veldig påpasselig i forhold til smitte. Det gjelder ikke bare mellom statene men også når du kommer til California fra Norge. Man fyller ut et skjema på flyet og der bekrefter du at du ikke har med deg frukt/grønt.

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:55   #52
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

I New Jersey får du ikke fylt bensin selv. Aner ikke hvordan det er i California.

Joda - bensinpumpene har kortterminal, men den ber om ZIP-code og spytter ut våre norske kort

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:56   #53
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Jeg mener svogeren min sa at det var laveste tax i Nevada, som i lønnsomt å shoppe der. Jeg ser de ikke har city tax, men andre skatter, og attpåtil varierende.
http://www.salestaxstates.com/sales-...culator-nevada

Husk å deklarere eventuelle landbruksvarer inn i landet. Vi hadde med brun Geitost på bestilling, til stor nysgjerrighet.

Og i en rundkjøring venter du din tur, de har stålkontroll på hvem som kom først.

Jeg kan ikke huske at vi betalte bompenger i California eller Nevada.

Det er industribyer og bydeler som ikke er trygge for dere. Vi kjørte innom Oxnard på vei sør til H1, der ble vi rike og bleke. Det skjedde ingenting, men vi vakte mye oppsikt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:56   #54
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Joda - bensinpumpene har kortterminal, men den ber om ZIP-code og spytter ut våre norske kort

På sånne taster jeg alltid 90210.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 15:58   #55
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Ikke driv med "høylytt" tipsing. I alle fall ikke i situasjonen der du gir tips direkte i hånda til en person. Jeg fikk opplæring i hvordan jeg skulle tipse diskré.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 16:04   #56
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Vet du, slapp av! Nok en gang, USA er lett å være turist i. Jeg har oppført meg slik jeg ellers oppfører meg, og det har gått veldig fint. Jeg har betalt med kort over alt, det har også gått veldig fint. Jeg har sikkert tipset et sted jeg ikke burde, og sikkert glemt det et sted jeg burde, det har også gått fint. Folk er åpne og vennlige, du får hjelp om du trenger det.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 16:07   #57
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Da vi var der nylig, var det veldig vanlig at betalingsterminaler tok kortet uten kode. Dvs vær tilbakeholden med å bruke debetkort.

Husk å ordne regionssperre i banken før dere drar. Vi gikk på en smell, der. Kundeservice sa det ble åpnet automatisk for en mnd hvis man brukte kortet med kode, men når ingen brukte kode.... jeg svarte på en del spørsmål hun kunne sjekke, og så åpnet hun regionssperren for ferien pr tlf.

På subwaykort-automaten måtte man taste inn zipkode. En kar sa vi bare kunne taste ok uten kode, men vi prøvde ikke, brukte hotellets zip.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 16:11   #58
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Joda - bensinpumpene har kortterminal, men den ber om ZIP-code og spytter ut våre norske kort

Jeg tror det var en vei rundt det der. Puttet vi inn fem ni-tall tro? Det var i hvert fall et triks.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 16:15   #59
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

Regionsperre, ja. Der tabbet jeg meg ut i fjor. Surmulte et par dager over at ingen terminaler tok kortet mitt, helt til det gikk opp et lys for meg. Da måtte jeg inn i nettbanken og oppheve sperren.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 16:15   #60
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.505
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ting man gjør og ikke gjør i USA?

I enkelte kryss har alle veiene stopp skilt, altså full stopp. Alle stopper helt opp og de som kom først kjører videre først

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no