Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol på julaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-10, 23:13   #101
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.102
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.

har aldri drukkeet alkohol på julaften. Den opplevelsen har ikke mine barn hatt

Og det er du glad for fordi det er en grusom opplevelse? Eller er det litt kjipt at barna dine ikke har opplevd det? Eller?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 23:14   #102
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Mannen drikker kanskje en øl eller litt vin til maten, jeg holder meg til brus. Når ungene er i seng julaften pleier vi å ta et glass rødvin før vi legger oss.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 23:14   #103
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.102
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Jeg er forresten alkoholikerbarn og for meg var ikke julene traumatisk. Det var verre dager enn julen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 23:15   #104
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, jeg synes ikke det. Det må gå an å bruke hodet tenker jeg, det er vel få som er uenige i at 1-2 glass går helt fint. Utfordringen består i å få kommunisert hvor grensa går til de som trenger å høre det, hvis det er mulig.

Jeg likte idéen på 0,5 promilles grense jeg. Ikke sånn at man skal være råstreng, men at man tenker faktisk etter hvor mye man har drukket og holder litt koll på det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 23:16   #105
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.407
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er vi flere? Jeg trodde ikke det gikk an å være allergisk mot alkohol. Men det er helt påfallende hvor pottetett jeg blir i nesa av rødvin. Det er direkte plagsomt og jeg må alltid ha otrivin i nærheten.

Les artikkelen jeg linket til i mitt neste innlegg. Der står det litt om at det er histaminene man reagerer på. Flere kvinner enn menn reagerer. Det er skikkelig pyton å ha det slik, og det blir bare verre og verre.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 23:17   #106
Silje sol
Aktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 292
Silje sol er litt kulSilje sol er litt kul
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Nei, det har vi ikke. Har heller aldri opplevd det hjemme (foreldrene mine er avholds).
Husker jeg ble litt overasket da jeg feiret første jul med svigers, og de satte frem både akevitt, øl og rødvin.
Jul og alkohol var liksom helt feil for meg.

__________________
Jente 07 & gutt 09.
Du kommer sikkert til å gjøre mye dumt, men gjør det med begeistring!
Silje sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 23:21   #107
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg likte idéen på 0,5 promilles grense jeg. Ikke sånn at man skal være råstreng, men at man tenker faktisk etter hvor mye man har drukket og holder litt koll på det.

Ja, hvis man kunne fått det inn som en kjøreregel de fleste praktiserer, tror jeg det ville være en bra ting for mange barn.

Problemet med julefyll gjelder jo ikke bare alkoholikerbarn. Det gjelder også barn som har foreldre som ikke har helt kontroll med hvor grensa går eller som reagerer lite smart med alkohol i kroppen. De holder seg stort sett på matta resten av året i nærheten av ungene, men akkurat julaften er det litt i overkant og de blir sinte og irrasjonelle. Kanskje hadde noen av disse ventet til etter leggetid med de ekstra drinkene hvis det var akseptert at 0,5 i promille er en omtrentlig forsvarlighetsgrense med våkne barn i rommet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 23:26   #108
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.160
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Alkometer før gaveåpning. Ingen gaver til fulle voksne.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 23:28   #109
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Alkometer før gaveåpning. Ingen gaver til fulle voksne.

Balansere på linje rundt juletreet?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 00:17   #110
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Dersom min mor er i nærheten så drikker jeg ikke, hun er såkalt fin alkoholiker og har selvfølgelig ikke noe alkoholproblem i følge henne selv. For noen år siden så så snikdrakk hun på badet og ble så full at hun falt ned av sofaen foran barnebarna. Det har jeg aldri tilgitt henne og har lovet at ingen av verken mine eller mine søskens barn skal oppleve en gang til.

Der hvor hun feirer jul blir det kjøpt inn en eneste flaske vin som deles på de voksne og da blir det 1 glass til de som ønsker så får man heller leve med at hun drar hjem rett etter gavåpningen fordi hun synes vi er så grusomme som nekter henne alkohol på selveste julaften.

De årene jeg ikke feirer jul sammen med henne så tar jeg meg gjerne et par glass til maten og kanskje et til når ungene har lagt seg.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 00:37   #111
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi drikker alkohol på julaften, og jeg har virkelig ingen dårlig samvittighet for det. Jeg blir litt oppgitt over denne "gi barna en hvit jul"-greiene. Jeg er helt enig i at de skal slippe jul med fyll, men i de kvanta vi inntar alkohol så er det virkelig ikke noe problem. Det må være mulig å skille mellom alkoholbruk og alkoholmisbruk.

Og så gjentar jeg for n'te gang i slike tråder: Jeg respekterer fullt ut at noen velger å ikke drikke på julaften eller i samvær med barna ellers heller.

Signerer denne. Jeg tar en weissbeer og akevitt til maten og 1 likør til kaffen. Ikke merkbart beruset. Ditto med mannen. Hver jul kjøper jeg meg en halv flaske med Løitens akevittlikør og den koser jeg meg med hele romjulen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 00:51   #112
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Min mann tar seg nok et par øl. Jeg drikker munkholm.
Ingen av oss har hatt noen negative opplevelser. Likevel har jeg tatt det standpunktet.


Sist redigert av Dronningen : 30-11-10 kl 01:01.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 02:22   #113
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Vi drikker vin til maten, og sikkert noe vin ut over kvelden, ingen av oss er avholds, ingen av oss er alkoholikere.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 08:28   #114
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Jeg er vokst opp med juleøl og akevitt til maten, konjakk og likør til kaffen for de som ønsker det.


Ingen i min familie har slitt med alkoholproblemer, så har ingen vonde minner. Har vel egentlig aldri sett berusede familiemedlemmer under min oppvekst, når jeg tenker meg om.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 09:04   #115
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Ikke jeg, men mannen min og resten og familien tar en akevitt og kanskje en øl til maten. Og en cognac eller likør til kaffen.
Ingen beruselse da. Det hører ikke hjemme når man har barn på julaften.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 09:19   #116
lillamamma
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 152
lillamamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Det er mulig mannen drikker en juleøl, men ikke sikkert. Jeg er gravid, men ville trolig drukket julebrus uansett.
Hvis vi ville hatt vin tror jeg flasken ville blitt åpnet etter at barna var i seng.

__________________
2005 2007 2011
lillamamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 09:42   #117
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.890
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Har vel egentlig aldri sett berusede familiemedlemmer under min oppvekst, når jeg tenker meg om.

Ikke jeg heller.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 09:55   #118
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Litt men ikke mye, ingen som blir påvirket.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 09:56   #119
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Har vel egentlig aldri sett berusede familiemedlemmer under min oppvekst, når jeg tenker meg om.

Det har jeg, både på julaftener og hundrevis av ganger ellers. Og jeg kan love deg at det å ha et familiemedlem med alkoholproblemer, som drikker seg snydens full og skummel både titt og ofte, er noe helt, helt annet for et barn enn at foreldre som ikke har det tar seg ett glass vin (eller til og med tre) i ro og fred. Det er nesten så jeg syns det er litt provoserende at dette i det hele tatt sammenlignes og av enkelte nærmest sidestilles. Jeg syns det er provoserende å skrive "nei det har ikke mine barn opplevd" om alkohol i siviliserte former på julaften - som om det skulle være noe skremmende for et barn som ellers har det trygt og godt og har foreldre som aldri drikker seg fulle.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 09:59   #120
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Nei. Vi drikker ikke alkohol ellers heller så det er ikke noe savn.

Samme her.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no