Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-21, 20:03   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.379
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hage 2021

Jeg begynner å tenke på hagen allerede nå.

Er det noen som har noe i inspirasjon til dette? Jeg trenger en lav tett busk på maks 1 meter som gjerne blomstrer store deler av sommeren. Den skal være tett også i bunnen så at den kan skape en kort hekk. De skal stå nær lilla syriner. Sol store deler av dagen og det er en plass i hagen som er mer mot det tørre enn våte. Ikke giftige bær/blomster eller tagger.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 09:37   #2
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Ååå, hagetråd! Utenfor vinduet mitt er det 12 minus akkurat nå, og masse snø og is, men nå er vi jo inne i den aller siste vintermåneden. Jeg har tenkt på å begynne og så noe inne, men vet ikke helt hva.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 09:46   #3
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.105
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Vi har allerede en grønnsakstråd. jeg har sådd blodbeger, paprika (EN spirte) og basilikum (til sikkert eget forbruk utover vinter/våren). Skal vinterså men har ikke kommet i gang helt, kanskje i morgen?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 09:53   #4
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg har også begynt å tenke på hagen som ligger under snø og -12, og leter etter fine hageprogrammer med sol, planter og blomster Noen forslag?

Beklager, men jeg er ikke dreven nok til å komme med et buskforslag.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 10:00   #5
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.712
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg gleder meg også til hagesesong! Første prosjekt er å hundesikre den uten å gå bankerott. Jeg orket aldri å sette løk i høst, det var jo litt dumt. Jeg har mange fine pallekarmer da, så jeg skal nok klare å få litt glede inn likevel.

Første våren med Magnolia, spent på om det blomstrer i år. :kryss:

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 10:12   #6
Bean
Erfaren
 
Bean sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1.109
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Sv: Hage 2021

Buskmure eller potentilla er busker som kan bli ca.1m og blomstrer lenge. Finnes i flere farger. Gul eller hvit er vel mest vanlig, men finnes også i rosa. Veldig tett busk med mange blomster.

__________________
2003 & 2006
Bean er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 10:25   #7
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Bean, her.

Buskmure eller potentilla er busker som kan bli ca.1m og blomstrer lenge. Finnes i flere farger. Gul eller hvit er vel mest vanlig, men finnes også i rosa. Veldig tett busk med mange blomster.

Mine potentilla starter blomstringen ganske seint på sommeren, men jeg har lurt på om de er litt gamle. Klipte den ene helt ned til bakken for i fjor, for å sjekke den teorien, og leste først etterpå at de er saktevoksende. Blir spennende å se om det kommer mer busk enn liten kvist denne sommeren.

Men for trådstarter kan det hende at nettopp det at den er saktevoksende gjør den verdt å se på.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 10:51   #8
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.889
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Jeg er spent på fjorårets kjøp. Ble fristet av halv pris og fylte Golfen med sommerfuglbusk, syrinhortensia, trollhassel, roser og en blomstrende sak med mørkelilla blader. Ble inspirert etter ferien i Danmark. Jeg sår Blodbeger, men har lite tro på prosjektet. Jeg skal snart så Stokkroser og rød Solhatt. Jeg liker solsikker, men i fjor tok sneglene de og jeg orker ikke en runde til, kanskje i kasse på terrassen. Og jeg skal ha klatreplanter til å dekke nordsiden på en bod, tenker på arkitektens trøst eller New Dawn roser, tror det blir mye avfall med rosene.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 10:52   #9
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.379
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Potentilla har jeg noen rosa varianter av og det kan gå. Den eneste ulempen er at mannen syns det er litt kjedelige og sånn plante som foreldrene plantet.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 11:01   #10
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.889
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2021

Svartsurbær, Aronia. Først blomster, så fargerikt bladverk før bær. Eller reis til rosegartneriet i Vollen og spør om en remonterende rose på en meter. Kanskje en Astrid Lindgren, blir den over meteren er det bare å klippe.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 11:51   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.854
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Hagen ja, der har jeg mange planer i år. Jeg har sagt til mannen at det jeg ønsker meg til 50 års dagen min er et hjemmesnekret drivhus. Jeg har planene klare, og vet hvordan jeg vil ha det. Jeg satser på at vi i alle fall får opp grunnmur til det i år. Det er ikke gitt at vi får tak i akkurat de vinduene vi vil ha i år.

Straks, hvis det bare kan bli pittelitt mildere, skal jeg så frø ute i plastkasser.

Gleder meg til å se hva som kommer opp av alle de løkene jeg satte her og der i høst. Jeg er veldig klar for hagen min i 2021, og hadde det ikke vært for hjemmeskoleperioden i fjor er det ikke sikkert jeg hadde fått igjen lysten på å gjøre noe her igjen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 12:49   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.341
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2021

Haha, jeg har akkurat måkt snø i en time.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 13:52   #13
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.854
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Haha, jeg har akkurat måkt snø i en time.

Snø har jeg nok av, men bare jeg får tak i jord som ikke koster en formue så skal jeg så ute i plastbokser. Som skal stå på snøen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 14:05   #14
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.341
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Snø har jeg nok av, men bare jeg får tak i jord som ikke koster en formue så skal jeg så ute i plastbokser. Som skal stå på snøen.

Der kom brøytebilen! Det betyr at jeg må skuffe foran hele garasjen før jeg kommer ut med bilen......

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 14:08   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.854
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Der kom brøytebilen! Det betyr at jeg må skuffe foran hele garasjen før jeg kommer ut med bilen......

Jeg elsker vinter ass #ironisk

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 15:38   #16
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.379
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Svartsurbær, Aronia. Først blomster, så fargerikt bladverk før bær. Eller reis til rosegartneriet i Vollen og spør om en remonterende rose på en meter. Kanskje en Astrid Lindgren, blir den over meteren er det bare å klippe.

Takk for tips! Jeg mø ha noe tettere enn roser. Hunden min skal ikke se igjennom det ut på veien der det passerer masse hunder. Dette er på hytten vår som ha en kyststi rett utenfor. Hunden sliter med å la være å bjeffe når det kommer hunder der og bjeffing vil jeg ikke ha noe av. Buskene skal være på innsiden av et gjerde som kanskje er 5 meter.

Jeg har allerede plantet noen tre syriner på stamme så jeg må dekke opp under med noe tett, gjerne vintergrønt lår jeg tenker meg om, men ikke barnåler. Vintergrønt har vel kanskje ikke så mye blomster? Kan ev være med fargete blader (dvs ikke grønne) også med blodbøk blir for høyt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 16:02   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.341
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg elsker vinter ass #ironisk

Faktisk ikke så verst!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 18:40   #18
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hage 2021

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hagen ja, der har jeg mange planer i år. Jeg har sagt til mannen at det jeg ønsker meg til 50 års dagen min er et hjemmesnekret drivhus. Jeg har planene klare, og vet hvordan jeg vil ha det. Jeg satser på at vi i alle fall får opp grunnmur til det i år. Det er ikke gitt at vi får tak i akkurat de vinduene vi vil ha i år.

Straks, hvis det bare kan bli pittelitt mildere, skal jeg så frø ute i plastkasser.

Jeg ønsker meg også hjemmesnekret drivhus i 50-årsgave :-)

Jeg tror vi bor i samme område, og lurer veldig på hva du sår ute nå?

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 18:48   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2021

Kan jeg spørre her om et løk-dilemma? Jeg kjøpte mer løk enn jeg hadde plass til i bed, og satte dem i stedet i krukker. Da har jeg erfaring med at de bare fryser ihjel, men tenkte at global oppvarming skulle bli redningen. Men da det ble så beinkaldt, så satte jeg dem inn i kjelleren. Men nå spirer de!! Skal jeg sette dem ut eller dør de av sjokk, da?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-21, 18:51   #20
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2021

Om det fortsatt er like beinkaldt som hos oss, så tror jeg de dør av sjokket. De bør oppbevares kjølig, men ikke minusgrader rett innenfra selv om de tåler det når de er tilvendt det

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no