Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Tøymykner - bra eller dårlig

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Ødelegger tøymykner klærne?
Ja! Fysj og fy. 19 22,89%
Nei. Må ha det, bare måå ha det. 53 63,86%
I ekte FP-tradisjon: Dustepoll 11 13,25%
Deltakere: 83. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-08, 23:00   #41
Asolia
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 63
Asolia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Mange sier at tøymykner ikke er bra for miljøet. Men, hvis vi tar utgangspunkt i at det jeg har lært stemmer (bare for diskusjonens skyld) altså at tøymykner beskytter fibrene i tøyet slik at klærne slites mindre og holder bedre på fargen. Da vil det bety at klærne får lengere levetid, enten ved at jeg bruker de lengere selv eller ved at noen andre kan bruke de etter at jeg er ferdig med de. Klær på søppelfyllinga er etter hva jeg har forstått særdeles uheldig for miljørt. Hva blir da mest miljøvennlig i sum?

Om dine argumenter stemmer så er jeg enig, men min erfaring så langt sier at det ikke er forskjell på klærne med og uten tøymykner. (Husk at jeg er gammel og har maaange års erfaring, hehe) Neida, men jeg skal prøve uten en stund, også med, og se om jeg merker noe etterhvert.

Asolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-08, 13:08   #42
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Opprinnelig lagt inn av Tora, her.

Tørketrommel er også veldig lite miljøvennlig - bruker det alt for mye selv, prøver og henge tøy ut i steden.

Av to onder tror jeg tøymykner er verre.
Vi har ikke mulighet til å tørke ute, og med en leilighet på 40 kvm er det ikke så mye rom inne heller, i tillegg til at det tar ca 100 år å få ting tørt. Så mange skift har vi ikke.

  Svar med sitat
Gammel 05-07-08, 13:27   #43
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Bruker tøymykner.

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-08, 22:28   #44
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Enig. Dessuten er det godt med en diskre duft også. Comfort sensitive.

Enig, nydelig duft.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-08, 22:45   #45
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Og, altså: Vi har ikke tørketrommel og bruker tøymykner.
Enten Comfort Sensitive eller Neutral sin. Noen ganger Aloe Vera, for forandringens skyld.

Neutral sin tøymykner er vel den beste, og anbefalt av NAAF.
Bare synd for miljøet at det ikke finnes svanemerkede tøymyknere.

Ellers har visst Ecover og Sonett tøymyknere som visstnok er biologisk nedbrytbare. Må prøve dem neste gang.

Oppskrift på naturlig tøymykner:
60 g Natron til skyllingen

Duftende klær:
Tilsett lavendeldråper

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 00:14   #46
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Comfort sensitiv er også annbefalt av NAAF.
Bruker den eller neutral sin vi også.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 09:40   #47
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Comfort sensitiv er også annbefalt av NAAF.
Bruker den eller neutral sin vi også.

blenda sensetive er anbefalt av naaf

Comfort sensitive er ikke anbefalt an naaf. Værtfall ikke den flasken vi hadde i hus nettopp. Og den stanket parfyme..

Men comfort parfymefri er uten lukt og paryme.

Neutral eller hva den heter synnes jeg gir klærne en ekkel hinne, og klissete...

Blenda sin gir ikke sånn ekkel klissete hinne. synnes jeg

Sitat:

Lilleborg AS
Lilleborg produkter
* Blenda Sensitiv vaskepulver
* Blenda Sensitiv tøymykner
* Comfort Professional Parfymefri - tøymykner uten farge og parfyme
* Milo Parfymefri - vaskemiddel for ull, uten enzymer og parfymefr

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 09:56   #48
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Siden vi bruker tøybleier så må jeg vel egentlig svare ja, det ødelegger. Bruker man tøymykner slutter bleiene å være vanntette

Og jeg tror vi sparer miljøet siden vi ikke bruker tøymykner og bare 1/3 av vanlig mengde med vaskemiddel.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-08, 10:34   #49
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Bruker tøymykner, og av og til trommel om det ikke er tørkevær. Bruker kun neutral ellers klør vi ihjel, alle unntatt mannen.

Link til vaskenøtter hadde vært fint!

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-08, 16:53   #50
pimosa
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 3
pimosa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

www.vaskenotter.no

pimosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-08, 19:19   #51
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

http://forbrukerportalen.no/Tester/2...ve_vaskemidler

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-08, 19:23   #52
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Helt unødvendig. Vi tørker håndklær i fekllesvaskeriets gigantiske tørketrommel, så de er ikke stive. Ser ikke noe poeng i at klær skal lukte noe som helst.

jeg har heller aldri hatt tøymykner. Lånte noen klær av ei venninne, og jeg greide aldri å venne meg til parfymelukten av klærne. Jeg tromler håndklær, da blir de så myke og gode, resten henges stort sett opp, og de er ikke plagsomt stive.

Så vidt jeg vet er tøymykner veldig dumt for miljøet, men det er ikke min hovedgrunn. Synes rett og slett ikke at jeg trenger det.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-08, 20:38   #53
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Vi brukte det før.
Men nå er det så masse klær som ikke skal ha skyllemiddel på seg at jeg har nesten sluttet å bruke det.
Håndklær tørketromler vi, har smått begynt å gjøre det med sengetøy også.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-08, 20:54   #54
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg skulle gjerne klart meg uten tøymykner, for klærne blir så ekle og mjuke. Men jeg er så innmark statisk at jeg går rundt og knitrer og spraker hele dagen hvis jeg prøver meg uten.

Spesielt ulltøyet til ungene. Må bruke milo sitt skyllemiddel til det.

Vanlig tøy synes jeg ikke trenger skyllemddel. Men håndklær og sengetøy ble tromlet tidligere, men fikk så høye strømregninger at nå har jeg gått over til å bruke skyllemiddel (så luktfritt som mulig) på håndklær og sengetøy og henge det opp. Orker ikke sandpapir håndklær.

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 21:26   #55
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Bruker ikke tøymykner.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 21:29   #56
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.314
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Min erfaring er at tøymykner ødelegger stretchen i jeans, så jeg har helt sluttet å bruke det.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 22:00   #57
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.911
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Jeg bruker Comfort Sensitive og tøymykneren fra Milo. Bruker ikke tøymykner på de klærne som ikke skal ha det. Synes klærne blir mykere med tøymykner.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 23:23   #58
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Må helst ha skyllemiddel (med mindre vi har gått tom), men bruker Neutral sitt som er helt uten lukt i tillegg til luktfritt vaskemiddel.

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 23:26   #59
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.862
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Om det ødelegger klærne vet jeg ikke - har aldri brukt det lenge nok til å finne det ut.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-08, 19:51   #60
MpM
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: En forblåst øy
Innlegg: 12
MpM har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Tøymykner - bra eller dårlig

Spørs vel om det ødelegger klærne, det tror jeg ikke det gjør.
Men, jeg er imot all unødvendig bruk av kjemikalier, så jeg bruker det ikke. Jeg bruker eteriske oljer for å få duft en sjelden gang. Jeg har heller ikke tørketrommel, og det gjør meg ikke noe om håndklærne er litt stive noen ganger. Tørker jeg de ute i solen blir de så fin og forblåst uansett.

MpM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no