Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-07, 00:32   #1
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Fra 9.mai 2006

Jeg er ikke så sikker på at alle(i hvert fall her hvor jeg bor) kan disse reglene engang. Det er ikke så sjelden jeg ser barn i bil som ser ut til å være under 136 cm og 36 kg uten noen form for sikring.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 00:36   #2
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.299
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Selvsagt. Men jeg ser daglig at det syndes. Skummelt. Enern er ti, og mange av hennes klassekamerater har sittet i forsetet i mange år allerede. Jubalong.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 08:43   #3
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Selvsagt.
Men jeg ser også at det syndes endel.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 08:46   #4
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Storebror på 10 var allerede større en målene da loven trådde i kraft, vi prøvde å bruke puten en stund til, men han var for stor. Hadde de hatt puter for større størrelse hadde jeg kjøpt det. Nå er han snart 150 cm og selen i bilen er regulerbar så da går det bra nå.Jeg husker jeg syntes det var litt guffent å slutte helt med bilsikring på storebror.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 08:51   #5
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.754
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Føniks, her.

Storebror på 10 var allerede større en målene da loven trådde i kraft, vi prøvde å bruke puten en stund til, men han var for stor. Hadde de hatt puter for større størrelse hadde jeg kjøpt det. Nå er han snart 150 cm og selen i bilen er regulerbar så da går det bra nå.Jeg husker jeg syntes det var litt guffent å slutte helt med bilsikring på storebror.

Bilbelte er da bilsikring

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 08:52   #6
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Mine er sikra etter forskriftene. Noe anna hadde vært uaktuelt. De var forøvrig likt sikra før den nye loven trådte i kraft også.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 08:56   #7
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Jepp, alle mine er sikret forskriftsmessig Ser ofte at det syndes, min eldste sønn er 11,5 år og jeg tror han er den eneste i klassen som sitter på pute enda... Han er 1.44 høy.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 09:38   #8
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Junior er sikret som før loven trådde i kraft.

Men ser jo at mange er sløve med sikring av barn i bil.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 10:06   #9
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Minstemann i sete og eldstemann i bilbelte (han er 1,50 og 45 kg)

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 10:17   #10
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Min er 114 cm, veier 19-21 kg, og sitter på bilpute. Vi har sånn rød sak montert fast i bilbelte som regulerer skulderhøyden på beltet. I følge mannen er det godkjent etter de nye reglene. Selv ville jeg gjerne hatt han i et bilsete, men han er for stor.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 10:19   #11
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.754
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Min er 114 cm, veier 19-21 kg, og sitter på bilpute. Vi har sånn rød sak montert fast i bilbelte som regulerer skulderhøyden på beltet. I følge mannen er det godkjent etter de nye reglene. Selv ville jeg gjerne hatt han i et bilsete, men han er for stor.


Hvordan kan han være for stor for bilsete? Storebror er 120 cm og 17 kg og sitter fint i sin stol med rygg og vanlig bilbelte til.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 10:23   #12
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Hvordan kan han være for stor for bilsete? Storebror er 120 cm og 17 kg og sitter fint i sin stol med rygg og vanlig bilbelte til.

Han er i hvertfall for stor til det setet vi hadde før han begynte å sitte på pute. Det stoppet på 18 kg, og på slutten fikk han nesten ikke plass til beina sine mellom passasjersetet og sitt eget sete.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 12:29   #13
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Er det sikrest å sitte i midten med bilpute hvis det er trepunkstbelte der?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 12:37   #14
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Han er i hvertfall for stor til det setet vi hadde før han begynte å sitte på pute. Det stoppet på 18 kg, og på slutten fikk han nesten ikke plass til beina sine mellom passasjersetet og sitt eget sete.

Dei aller fleste kjøper eit sete til, for større barn, før dei går over på pute.
F.eks eit slikt eit, dette er fra 15 til 36 kg . Akta RallySport.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 12:40   #15
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Ja. Tror jeg skal få tak i et sånt. Mannen insisterte på pute for et halvt års tid siden, men jeg er ikke komfortabel med det, og det har jeg ikke vært siden dag 1. Skal se om jeg finner et brukt sete på finn.no.

Men (gjentar spørsmålet jeg spurte om over) er det sikrest at han sitter på puta i midten (trepunkt) frem til vi får skaffet et sånt sete?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 12:46   #16
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Er ikkje sikker ang kvar det er sikrast å sitte. Her har me tre små baki så det er minstemor som sitt bakovervendt i midten.
Men med tanke på sidekollisjon burde det jo vere sikrast i midten så lenge det er trepunkt sele der.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 12:48   #17
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Er ikkje sikker ang kvar det er sikrast å sitte. Her har me tre små baki så det er minstemor som sitt bakovervendt i midten.
Men med tanke på sidekollisjon burde det jo vere sikrast i midten så lenge det er trepunkt sele der.

Mannen min sier at det ikke er så trygt i midten ved en frontkollisjon, fordi at barnet kan fly forover i frontruta. Jeg tror imidlertid det gjelder mest om det IKKE er trepunktsbelte i midten.

Hvor lenge kan de forresten bruke et sånt sete som du viste meg over her?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 12:52   #18
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Ja det er meir åpent framover, men ein skal vel ikkje fly framover når ein har sele på. Men kan hende nokon andre her veit meir om det.

Eit slikt sete kan brukast til dei ikkje treng sete/pute meir. Det kan gjerast om til pute når dei blir enda større. Det står 4 til 11 år.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 12:55   #19
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Ja det er meir åpent framover, men ein skal vel ikkje fly framover når ein har sele på. Men kan hende nokon andre her veit meir om det.

Eit slikt sete kan brukast til dei ikkje treng sete/pute meir. Det kan gjerast om til pute når dei blir enda større. Det står 4 til 11 år.


Da setter jeg puta i midten til jeg får tak i et sånt sete. Tusen takk for svar.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 12:59   #20
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Pssst!!

Om noen har ett sete å selge, så rop ut!

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no