Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Fugler som driter ut hele uteområdet

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-20, 12:22   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fugler som driter ut hele uteområdet

Jeg liker fugler. Jeg må bare starte med å si det.

Men det er mange fugler rundt huset vårt. Vi bor tett i et borettslag, små eneboliger med enda mindre hager. Det er som sagt mye fugl her. Jeg har aldri tidligere tenkt at det er mer her enn andre steder, men nå har jeg begynt å lure. Enkelte år virker det som fuglene har et fast trekk over hagen vår. Det ser sånn ut på fugleskitten. Men i år har både mannen og jeg lagt merke til at det er mer fugl enn vanlig. Har det med klimaendringer å gjøre? Korona? (Tuller faktisk ikke, det er mye mer måker, er det fordi de ikke har funnet nok mat rundt utestedene nede i sentrum, der de vanligvis er en pest og plage?) Det er kråker (normalt), mye skjære og mye spurv. Og de er mindre sky enn hva jeg har sett før.

De har reir i hustakene her på feltet. Spurven altså. De sitter enormt mye på taket vårt, jeg tror nok det bor en spurvefamilie under taksteinen her. Like utenfor soverommet vårt. De lager et helvetes spetakkel grytidlig hver morgen.

Problemet er egentlig bare at de driter overalt. Jeg tror det er mest spurv som driter. På plattingen vår, på planter, men også i hagemøblene. Hele tiden. Jeg klikker. Vi har heldigvis delvis overbygget terrasse, men vi har mye platting, og vi flytter møbler rundt og er nøye med å ta inn puter/flytte under tak. Men likevel er det ikke til å unngå at de flere ganger i uka driter på putene våre. På plattingen hele tiden.

Er dette normalt?
Når vil det gi seg?
Er det noen med kompetanse på spurv som kan si når de er ferdige med å bo under taket vårt?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-20, 12:36   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fugler som driter ut hele uteområdet

Skjæra har driti ned hele baksiden av huset, og store deler av terrassen. Jeg deler din frustrasjon. Men jeg har lagt merke til at de er her litt mindre nå om dagen, og det tror jeg kan ha sammenheng med at det er mindre fugleunger her akkurat nå.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-20, 12:41   #3
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fugler som driter ut hele uteområdet

Vi har også rede utenfor soverommet. Det blir stille der etter sommeren.

Hos oss har vi en nabo som er veldig glad i fugler og derfor mater dem, og tidligere la de ut pølsebiter til grevlingen på bakken. Det ble det slutt på etter at de fikk rotter i Hagen sin.

Det som kan hjelpe er å sette opp duespikerslag overalt de fuglene kan sitte, oppå bjelker og takrenner, og vindskier etc. Ellers ville jeg sett på hvorfor er de så mye hos dere? Bærbusker eller trær med mye mat feks?

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-20, 14:26   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fugler som driter ut hele uteområdet

Det er nok mye å spise rundt omkring her, men vi har jo små hager, så det er lite bærbusker å se. Vi har blåbær og solbær i potter, men de er nye. En ripsbusk har stått her i ti år. Det er bare grønt på alt ennå. Men en pussig ting er at ripsen vår fikk stå i fred i åtte år før fuglene for to år siden spiste hele busken mens vi var på ferie. I fjor fikk den nett på seg. Rart.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-20, 16:05   #5
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.731
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fugler som driter ut hele uteområdet

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Vi har også rede utenfor soverommet. Det blir stille der etter sommeren.

Hos oss har vi en nabo som er veldig glad i fugler og derfor mater dem, og tidligere la de ut pølsebiter til grevlingen på bakken. Det ble det slutt på etter at de fikk rotter i Hagen sin.

Det som kan hjelpe er å sette opp duespikerslag overalt de fuglene kan sitte, oppå bjelker og takrenner, og vindskier etc. Ellers ville jeg sett på hvorfor er de så mye hos dere? Bærbusker eller trær med mye mat feks?

Jeg prøver å google men uten hell. Hva er dette?
Vi har prøvd plastikkugle som flyttes rundt og barbiedukker som henges opp, men skjærene hos oss er knapt redd mennesker så ingenting fungerer!

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-20, 16:07   #6
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fugler som driter ut hele uteområdet

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Jeg prøver å google men uten hell. Hva er dette?


Det er dette jeg mente: Duepigger heter det visst i Norge.
https://www.finn.no/bap/webstore/ad....nkode=90885904

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-20, 10:38   #7
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.731
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fugler som driter ut hele uteområdet

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Det er dette jeg mente: Duepigger heter det visst i Norge.
https://www.finn.no/bap/webstore/ad....nkode=90885904

Tusen takk, det ser jo supert ut. Det skal festes i takrenna over terrassen før neste sesong! Det er nok av skog rundt oss til at skjærene ikke trenger å ha party akkurat der.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-20, 10:41   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fugler som driter ut hele uteområdet

Jeg har inntrykk av at det er mye fugl i år, mer enn i fjor. Jeg våknet mye mindre av fuglekvitter i fjor, og stusset litt på det da, faktisk. Men i år er det tilbake med full styrke. Her er det spurv, svart- og gråtrost, meis, skjærer og måker som bråker noe vanvittig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-20, 10:45   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fugler som driter ut hele uteområdet

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har inntrykk av at det er mye fugl i år, mer enn i fjor. Jeg våknet mye mindre av fuglekvitter i fjor, og stusset litt på det da, faktisk. Men i år er det tilbake med full styrke. Her er det spurv, svart- og gråtrost, meis, skjærer og måker som bråker noe vanvittig.

Jeg hørte på radioen at fjoråret var et veldig bra fugleår, og at det dermed er mye fugl i år. Dette året derimot er visstnok veldig dårlig med lite unger.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-20, 11:00   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fugler som driter ut hele uteområdet

OK, så få fugler fikk masse barn i fjor, så i år er det mange foreldre som får få unger?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-20, 12:07   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fugler som driter ut hele uteområdet

Nå er det noen flere som bygger reir i huset vårt, men jeg ser ikke hvor. Men det ligger masse strå på terrassen hele tiden. Plukker opp, men det kommer bare nye.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-20, 22:33   #12
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fugler som driter ut hele uteområdet

Herlighet. Vi har en hel skjærekoloni i gata vår. Det kreler plutselig med skjærer, de flyr fra tak til tak mens de skriker eller hva pokker de lydene heter. Det virker som de har et eller annet på gang, for det er et svare spetakkel.

Nå nettopp skjedde det noe helt merkelig. Jeg hørte en forferdelig høy og jamrende skriking, det var prikk likt lyden av en katt i nød. Oppå denne lyden var lyden av mange rasende skjærer. Etter litt leting fant vi ut at et dyr var innesperret oppi en takrenne vi har på et tilbygg, og den takrenna har et slags overbygg ganske tett over, slik at dyret ikke kom seg ut. På taket inntil takrenna satt og fløy en bråte sinte skjærer og laget et vanvittig leven. Og dyret hylte. Vi var helt sikre på at det var en katt ut fra lyden å dømme. Men etter å ha hentet en gardintrapp, så mannen at det var en skjære som satt fast. Det så ut som den hadde forsøkt å gjemme seg for de andre. Den ble delvis angrepet nedi der, og jeg spylte mot de andre med hard stråle på hageslangen mens mannen tenkte over hvordan han kunne få ut skjæren, det er ikke lett å komme seg ut derfra. Likevel kom den stakkars fuglen seg ut selv til slutt. Med skjev hale. Den hadde nok blitt mobbet noe så til de grader. Stakkars. Men den lyden! Jeg ANTE ikke at skjærer kunne hyle så høyt og lenge, og på den måten. Det minnet om desperat mjauing.

Etter at levenet var over, satt det en skjærekoloni på hvert hustak her i gata, og kaklingen var totalt overdøvende. Det stakkars mobbeofferet forsvant med skjev hale.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-20, 23:03   #13
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.345
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fugler som driter ut hele uteområdet

Uff, skjærer altså. Her en morgen hørte jeg et voldsomt fuglespetakkel i hagen. Kikket ut, og der sto 2 skjærer og hakket i hel en liten stærunge, mens de stakkars foreldrene prøvde å Få dem til å slutte.

Brutale greier.


Det er for øvrig vilt mye fugler rundt der vi bor i år.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-20, 23:12   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fugler som driter ut hele uteområdet

Uff. Det er jo naturens gang, men helt fryktelig å se på.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no