Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-19, 12:49   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Jeg tenkte å lage krem.no sin mango-ostekake, og vil gjerne lage den så både selskapets vegetarianer og muslim kan spise den, men ikke på bekostning av de 43 andre i selskapet som spiser svin og kjøtt. Det finnes nemlig mange andre kaker på kakebordet som er uten gelatin og svin.

Så h orden oppfører agar agar seg? Kan det fryses? Har det smak? Farge? Er det lett å bruke?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-19, 00:59   #2
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Jeg har bare brukt agar agar i jobbsammenheng for mange år siden, var ikke klar over at det gikk an å få tak i til matlaging også.

Mulig jeg husker feil/blander med noe annet, men jeg tror jeg husker at jeg ikke likte lukta da jeg kokte agar, men det kan jo hende det er stor forskjell på agar til matlaging og dyrking av bakterier?

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-19, 01:59   #3
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Har laget gele av det tidligere. Lett å bruke. Den smakte ikke annet enn den smaken vi tilsatte, og var blank. Geleen ble litt kornete i konsistensen, ikke glatt som vi er vant til med gelatin.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-19, 10:28   #4
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Må du ha noe slikt i da? Eller spiser veganeren verken fløte eller rømme? Er det gelatin i vanlig gelé?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-19, 10:35   #5
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Må du ha noe slikt i da? Eller spiser veganeren verken fløte eller rømme? Er det gelatin i vanlig gelé?

Veganere spiser verken fløte eller rømme.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-05-19, 10:36   #6
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Aha

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-19, 10:38   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Vegetarianer, ikke veganer. Vegetarianeren spiser fløte og rømme, men ikke gelatin. Oppskriften skal ha både gelélokk og gelatin i ostemassen. Gelatin (ja, det er gelatin i gelé) er laget av svin eller andre dyr. Det spiser verken veganere eller vegetarianere.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-19, 11:24   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Piano sine ferdiggeleer er uten gelatin, og kan smeltes om og brukes som lokk. Da har du i hvertfall lokket på plass. Og så kan du prøve andre stivelser enn gelatin i selve kaken?

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-19, 11:40   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Her er en blogg som lovpriser agar agar i ostekaker, med diverse oppskrifter. Jeg har ikke prøvd, men det ser jo troverdig ut.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-19, 12:38   #10
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vegetarianer, ikke veganer. Vegetarianeren spiser fløte og rømme, men ikke gelatin. Oppskriften skal ha både gelélokk og gelatin i ostemassen. Gelatin (ja, det er gelatin i gelé) er laget av svin eller andre dyr. Det spiser verken veganere eller vegetarianere.

Jeg vet det, altså, jeg svarte bare på veganerspørsmålet. For jeg hadde ikke lest hi så nøye at jeg husket om det var snakk om veganer eller vegetarianer.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-05-19, 16:40   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Piano sine ferdiggeleer er uten gelatin, og kan smeltes om og brukes som lokk. Da har du i hvertfall lokket på plass. Og så kan du prøve andre stivelser enn gelatin i selve kaken?

Takk, det er en mulighet. Dessverre kommer den bare i jordbær- og bringebærsmak, og jeg skal lage en mango-ostekake. Hadde håpet å kunne lage noe som hadde naturlig smak. Jeg er dog redd for agar agaren gjør geléen for "hard", og lite elastisk. Mer som asiatiske gelekaker (de bruker ofte agar agar), enn myk og lett gelé.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Her er en blogg som lovpriser agar agar i ostekaker, med diverse oppskrifter. Jeg har ikke prøvd, men det ser jo troverdig ut.

Ja, jeg fant den, og det var den som fikk jeg til å tenke at jeg skulle prøve. Dessverre syns jeg ofte bloggere som skriver om mat som er fri for ett eller annet, ikke alltid har et realistisk syn på hva "smaker helt likt!" faktisk betyr.

Det er mulig vegetarianeren og muslimen må finne seg i at én av kakene ikke er for dem altså (og det er ingen av dem som vil bli fornærmet, det er bare jeg som gjerne vil tilpasse).

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-19, 17:53   #12
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å tilpasse en kake der en «forbudt» ingrediens uten fullgodt alternativ er en så sentral ingrediens. Hilsen en av de 43 som hadde satt pris på ekte vare, for den høres nemlig veldig god og annerledes ut!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-19, 18:27   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du laget gelé eller ostekake med agar agar i stedet for gelatin?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å tilpasse en kake der en «forbudt» ingrediens uten fullgodt alternativ er en så sentral ingrediens. Hilsen en av de 43 som hadde satt pris på ekte vare, for den høres nemlig veldig god og annerledes ut!

Ja, jeg har nok landet der jeg også. Eggealergikeren, nøtteallergikeren, glutenallergikeren og melkeallergikeren kan jo ikke spise alt på kakebordet de heller, så da er det egentlig ikke noe problem at veggisen og muslimen heller ikke kan få helt fritt spillerom.

Det er denne kaka, og pakistansk mango er in season! https://krem.no/hjem/tropisk-ostekak...-pasjonsfrukt/

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no