Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Glutenfri gulrotkake

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-14, 11:01   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Glutenfri gulrotkake

Jeg skal lage room sin gulrotkake til familieselskap i helga, ettersom det kommer en gjest med glutenallergi tenkte jeg å lage en glutenfri variant - for det ser så lett ut på Trines matblogg.

Kan noen av dere mer erfarne glutenfrie gi meg noen råd på veien? Det ser ut til at hun bruker samme oppskrift, men har byttet til glutenfritt mel. Hva slags glutenfritt alternativ anbefaler dere? Er det noe spesielt jeg må huske på å gjøre for at det skal bli bra?

Bør jeg holde meg til Toro sin glutenfri sjokoladekake og la gulrotkaka bli en sikker suksess for alle andre enn den glutenfri gjesten?

Og sist, men ikke minst: hva pynter man sjokoladekaka med når nonstop ikke er et alternativ?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-14, 11:30   #2
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Sjokoladekaken kan du vel bare lage sånn bølgemønster med gaffel i glasuren på - det kan være fint nok i seg selv. Eller du klipper ut en slags mandala av et ark og legger over kaken og drysser melis, så får du mønster på toppen.

Ang. glutenfritt kan jeg ikke komme med tips, men avventer gjerne svar, for ROOM er så utrolig god og det kunne være kjekt å ha et glutenfritt alternativ i bakhånd.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-14, 11:47   #3
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.775
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Jeg har brukt Toro sitt glutenfrie mel til kaker, som erstatning for vanlig mel i sjokoladefondant. Det ble ihvertfall suksess.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-14, 12:44   #4
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

For det er et eget mel til kaker, annet enn det til gjærbakst og focaccia?
:novise:

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-14, 13:04   #5
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.775
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Jepp, heter Toro glutenfri kakemiks.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-14, 23:02   #6
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Toro sin kakemiks er finfin, da slipper du å kjøpe inn ulike meltyper som du ikke trenger seinere. Nonstop har vel ikke gluten, men det er kanskje andre grunner til at det er uaktuelt? Seigmenn? Eller glasur med fint mønster som foreslått over.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 00:03   #7
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Toro fin kakemiks er super, jeg bytter hvetemel mot den i forhold en til en. Mye greiere å bare ha alle kaker glutenfrie til anledningen, så slipper du å risikere kontaminering. Ikke bruk treredskap eller -fjøler. Vask redskapene og bollene en ekstra gang, bruk rent oppvaskhåndkle. Tørk over benk etc. før du starter. Pass på at ingen driver med oppskjæring av brød rett ved der du baker. Bruk bakepapir i formene.

Nå tar jeg forutsetning om at det er cøliaki gjesten din har, derav de noe,strenge forholdsreglene.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 00:05   #8
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Takk for tips Akseliane. Jeg kjenner ikke gjesten godt nok, så jeg satser på å kjøre helt safe.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 11:00   #9
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Den ble veldig god!

Anbefales til alle som baker glutenfritt.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-15, 21:53   #10
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Jeg tenkte å prøve meg på denne oppskriften. ser den kan fryses, hva med ostekremen? Kan den fryses også eller tar jeg den på etterpå?

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-15, 00:32   #11
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Jeg bytter ut med semper finmix 2/3 og Jyttemel 1/3.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-15, 00:47   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Jeg leste gulrotfri gulrotkake.
Fikk lyst på kake nå ... :bidrar:

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-15, 00:48   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Det er forresten veldig godt med bringebær til pynt, enten friske eller frysetørket strøssel.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-15, 09:26   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Ostekremen kan være på, men vent med bærene.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-15, 16:09   #15
Shira78
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2015
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 6
Shira78 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Hmm, denne skal jeg teste da jeg har en tante jente som har glutenallergi.

__________________
Happy Wife.. Happy Life..
Happy Mom.. Happy Home..
Shira78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-17, 15:14   #16
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.537
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Brukte du jyttemel istedenfor hvetemel? I samme forhold?

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-17, 15:17   #17
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Jyttemel er sjelden godt i kaker, synes jeg. Da ville jeg valgt Semper fin miks eller bare Toro kakemiks. Jeg har ikke bakt akkurat denne gulrotkaka, men bruker aldri Jyttemel i finbakst. Det har en spesiell ettersmak.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-17, 15:30   #18
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Brukte du jyttemel istedenfor hvetemel? I samme forhold?

Jeg har brukt schar melmiks med bra resultat

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-17, 16:16   #19
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.537
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Huffda. Jeg har prøvd nå i gulrotkake. Jaja - får klaske på masse glasur.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-17, 16:36   #20
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Glutenfri gulrotkake

Jeg laget glutenfri gulrotkake for første gang for en mnd siden. Bytta bare ut hvetemelet med Toro glutenfri kakemiks, og ingen merka at den var noe annerledes enn den vanlige kaka. 😊

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no