Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-18, 01:06   #121
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Hvor har du fått tak i det? Mine har brukt papp og det er ikke noe særlig.

Vi har på Coolstuff.no. Men jeg liker dem ikke. De liksom «klikker» mot tennene.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-18, 09:07   #122
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Drar opp en gammel tråd jeg kom til å tenke på da jeg så NRKs Folkeopplysningens korte snutt om plastposer i går - en slags fasit på hvor miljøvennlig de ulike alternativene er:
https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysn...118/03-10-2018

Før diskusjonen går videre om plastikkposer synes jeg dere skal se på linken Galathea la ut. Ikke bruk papirposer ihvertfall! Eller handlenett i bomull, med mindre du har sydd der av noen gamle klær.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-18, 09:13   #123
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Jeg håper dette er innafor, for jeg må bare få si at de heter ikke plastikk eller plastikkposer, men plast og plastposer. Plastikk er noe annet.

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart...-ord/plastikk/

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-18, 09:15   #124
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Jeg bruker plastnett fra Coop. Det har gode håndtak og tåler mye vekt og har lang levetid.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-18, 13:17   #125
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Jeg har Baggu og Envirosax (?) som jeg kjøpte i 2007, like fine og hele.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-18, 15:11   #126
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Man bør i såfall ikke hekle i bomullsgarn da, ut i fra vurderingen i Folkeopplysningen

Jeg blir litt oppgitt over hvor stor plass disse små problemene tar opp i folks bevissthet jeg altså. Det å være miljøvennlig reduseres til om man kutter ut plastbæreposene, mens hva man putter oppi posene, altså generelt forbruk, både av mat, klær, elektronikk, blir helt borte i debatten.

Sjølvsagt er det andre ting ein må fokusere på i kvardagen, frå forbruk og bilbruk til flyreiser og feriekultur. Men dette skulle liksom vere ein litt snevrere tråd om plast, ikkje om alt.

Eg synest jamnt over at det er mange nyanserte debatter om miljø her inne. Det handler ikkje bare om at elbiler eller veganisme er Løysinga™️. Etter at denne tråden blei starta har det vore skrive tråder om både bruktkjøp og ulike former for gjenbruk, generelle tråder om ulike miljøtiltak og spesielle tråder der det handler om å redusere ein bestemt type avfall. Dette er definitivt ein meir spesifikk tråd om plastavfall, men det betyr ikkje at ikkje engasjementet etter i dei meir generelle trådene samtidig.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-18, 21:06   #127
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

FBI har laget en episode om dette nå https://tv.nrk.no/serie/forbrukerins...118/10-10-2018

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-18, 11:01   #128
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mindre plast i kvardagen - konkrete tiltak

Mine nylonposer (eller hvilket materiale de nå er laget i) er evigvarende, tror jeg. Jeg prøver å ha noen i bilen og noen i veska (men bruker sjelden veske), men de havner jo fort hjemme i skapet igjen, og så er man på butikken uten pose igjen. Men vi har blitt flinkere, det har vi. Mye.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no