Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Krakow eller Hamburg?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-20, 09:18   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Krakow eller Hamburg?

Jeg greier ikke bestemme meg. Den lille (store) jernbanemodeltogutstillinga i Hamburg frister veldig. Men begge har også lyst til å reise til Polen.
To voksne på tur.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-20, 10:19   #2
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Jeg har vært i Hamburg på venninnetur en gang, og likte byen veldig godt. Den gangen var vi på julemarked, vandret rundt og shoppet og spiste i ulike bydeler, slappet av i en park med utsikt over den enorme havna, som er Europas største, spiste på en veldig hipp og kul kombinert nattklubb og sushirestaurant, var på et spennende lokalt og alternativt marked i et nedlagt fabrikkområde, og besøkte et kunstmuseum i Speicherstadt, som i seg selv var utrolig imponerende og godt bevart, og alene verdt en tur til Hamburg. I alle fall hvis man er litt interessert i arkitektur og byform.

Har aldri vært i Krakow, så jeg kan ikke sammenligne, men kan trygt anbefale Hamburg.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-20, 11:49   #3
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Jeg elsker Hamburg og har bodd der i mange år, men synes ikke alltid det er så lett å anbefale ting til bare en kort helgetur. Byen er ganske oppdelt og man må liksom finne veien og flytte seg fra sted til sted for å få med seg alt. Selve sentrum er absolutt ikke det mest spennende, heller de ulike bydelene. Noen ganger er det bare 2-3 butikker en en bra cafe i ett område før man må videre. Er dere villige til å bevege dere litt rundt, kan det bli superbra.

Krakow er lettere i så måte, mer kompakt og flere "opplagte" ting å se som turist.

Jeg ville uten tvil valgt Hamburg, men det krever litt research på forhånd om man skal få max ut av byen.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-20, 21:29   #4
Vestlendingen
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2020
Innlegg: 15
Vestlendingen bør skjerpe seg
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Har vært i begge byer flere ganger og min vurdering: Begge har mye å gi til to voksne med sunne interesser, spørsmålet er hva man selv prioriterer høyest og om man til slutt derfor prioriterer mor eller datter. Begge krever imidlertid at man gjør hjemmeleksene om man ikke skal gå i turistfellene (Krakow)/dels kjede seg og dels gå i turistfellene (Hamburg).

Vestlendingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 07:43   #5
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Pga endringer i lover den siste tiden, hadde jeg reist til Hamburg framfor noe sted i Polen akkurat nå.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 08:45   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.255
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Pga endringer i lover den siste tiden, hadde jeg reist til Hamburg framfor noe sted i Polen akkurat nå.

Fortell litt mer om lovene.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 09:20   #7
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

https://www.aftenposten.no/verden/i/...pisser-seg-til

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 10:07   #8
Vestlendingen
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2020
Innlegg: 15
Vestlendingen bør skjerpe seg
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Takk, Amylin, nå fikk jeg en ekstra grunn til å besøke Polen. Et land både ektefellen og jeg jevnlig besøker pga arbeid og hvor vi (familien) gså har vært på en ferietur og et land jeg selv holder høyt - folket der også.

Som justisminister Ziobro sier det, etter mitt syn helt riktig: Alles frihet skal respekteres, ikke bare de høythylende homofilies. Full rett til å ha homofil legning, full rett til å nekte noen å praktisere legningen på andres bekostning.

I motsetning til mange “kristne” nordmenn tar den gjennomsnittlige polakk sin tro på alvor utover søndag kl 11-12 og da MÅ bare resultatet bli slik Aftenpottens artikkel nevner. Slikt tjener polakker til ære og ikke til skam (bortsett fra trusler om vold utelukkende fordi noen ER homofil uten å praktisere det, for ingen kan noe for sin legning - men sin praksis kan man alltid for og må ta konsekvensen av!)

Vestlendingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 10:11   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Opprinnelig lagt inn av Vestlendingen, her.

Takk, Amylin, nå fikk jeg en ekstra grunn til å besøke Polen. Et land både ektefellen og jeg jevnlig besøker pga arbeid og hvor vi (familien) gså har vært på en ferietur og et land jeg selv holder høyt - folket der også.

Som justisminister Ziobro sier det, etter mitt syn helt riktig: Alles frihet skal respekteres, ikke bare de høythylende homofilies. Full rett til å ha homofil legning, full rett til å nekte noen å praktisere legningen på andres bekostning.

I motsetning til mange “kristne” nordmenn tar den gjennomsnittlige polakk sin tro på alvor utover søndag kl 11-12 og da MÅ bare resultatet bli slik Aftenpottens artikkel nevner. Slikt tjener polakker til ære og ikke til skam (bortsett fra trusler om vold utelukkende fordi noen ER homofil uten å praktisere det, for ingen kan noe for sin legning - men sin praksis kan man alltid for og må ta konsekvensen av!)

På andres bekostning? Hvordan foregår det?

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 10-01-20 kl 10:25.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 10:24   #10
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.976
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Full rett til å nekte noen å praktisere på andres bekostning? Mener du at homofili skal være forbudt/straffbart?

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 10:28   #11
Vestlendingen
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2020
Innlegg: 15
Vestlendingen bør skjerpe seg
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

På andres bekostning? Hvordan foregår det?

Få levert de tjenester man selv ønsker når og hvor det måtte passe en selv uavhengig av dette strider mot den andres ønsker (jfr “rett til å kke selge varer” i artikkelen). Få forpeste det offentlige rom fritt og uhemmet med sitt budskap mot flertallets ønsker om å få budskapet tvunget ned gjennom halsen. Markedsføre sin “frigjorthet” og sin holdning “bli like frigjort som meg, din sidrompa rettroende utdaterte B-polakk”.

Ytringsrihet er høyst verdifullt, men ytringsfrihet er i sin natur aldri ubegrenset, for den skal alltid måles mot andres rettigheter og friheter også! Gjør man ikke det har man gått over fra ytringsfrihet til meningsterrorfrihet!

Jeg avslutter debatten der, av to grunner: a) Jeg er på arbeid og nye oppgaver kaller. b) Dette er et reise-/fremmedspråkforum, ikke et forum for diskusjon av politiske ståsteder.

Vestlendingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 10:31   #12
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Opprinnelig lagt inn av Vestlendingen, her.

Få levert de tjenester man selv ønsker når og hvor det måtte passe en selv uavhengig av dette strider mot den andres ønsker (jfr “rett til å kke selge varer” i artikkelen). Få forpeste det offentlige rom fritt og uhemmet med sitt budskap mot flertallets ønsker om å få budskapet tvunget ned gjennom halsen. Markedsføre sin “frigjorthet” og sin holdning “bli like frigjort som meg, din sidrompa rettroende utdaterte B-polakk”.

Ytringsrihet er høyst verdifullt, men ytringsfrihet er i sin natur aldri ubegrenset, for den skal alltid måles mot andres rettigheter og friheter også! Gjør man ikke det har man gått over fra ytringsfrihet til meningsterrorfrihet!

Jeg avslutter debatten der, av to grunner: a) Jeg er på arbeid og nye oppgaver kaller. b) Dette er et reise-/fremmedspråkforum, ikke et forum for diskusjon av politiske ståsteder.



Like greit å avslutte der ja, men generelt er det helt vanlig at diskusjoner sporer av på dette forumet.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 10-01-20 kl 10:38.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 10:33   #13
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.976
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Det My sa.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 10:36   #14
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Noterer meg at det blir Hamburg da.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 10:37   #15
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 10:38   #16
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 10:40   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Tror jeg trekker tilbake mitt ønske velkommen til forumet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 22:16   #18
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Der leverte jeg årets første røde, gitt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 22:52   #19
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Der leverte jeg årets første røde, gitt.

Jula varer helt til påske.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-20, 22:54   #20
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krakow eller Hamburg?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jula varer helt til påske.

Absolutt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no