Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Sy munnbind-tråd

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-20, 00:51   #1
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sy munnbind-tråd

Tenkte jeg skulle få sydd noen munnbind i tilfelle det trengs. Har prøvd å se litt på nett og youtube og har kommet frem til at jeg vil starte med dette mønsteret https://media.rainpos.com/220/jessemask.pdf


(Kilde: youtube.com)


Prøvde å finne polypropylene stoff til filter i Norge, men har ikke funnet det. Så nå har jeg bestilt fra etsy. https://www.etsy.com/no-en/listing/7...f=yr_purchases Håper det kommer snart, ellers får jeg bare teste om jeg finner et alternativ.

Så er det noen andre som har eller planlegger å sy? Noen erfaringer eller tanker rundt dette?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 09:58   #2
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Jeg har prøvesydd et munnbind i bommull/linstoff. Foreløpig lærdom av det var at det føltes veldig varmt, og at blomstertråd el.l. metalltråd oppe i maska for å klemme inntil nese er et must, så det må jeg skaffe før neste forsøk. Til sporadisk bruk er min konklusjon egentlig at engangs er best, men dersom det blir et generelt påbud vil jeg nok prøve å sy flere.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-20, 20:57   #3
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Jeg har sydd til mamma og Frøkna, skal sy til resten av storfamilien også. Syr i bomullsstoff, de er vasket flere ganger. Disse har jeg sydd og begge er fornøyde med dem:

https://youtu.be/4kwFaRFHKhY

Men i neste omgang skal jeg sy slike:
https://youtu.be/lwFHklUfVvU

Denne er veldig bra på do and don't:

https://youtu.be/N4r8nwFdUxY

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-20, 01:18   #4
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Første forsøk med lillesøster sine mål for å teste ut. Funket fint å måle fra nese til øre og nese til hake og så ta den masken med nærmeste mål.


Syns masken satt godt rundt kantene, uten at den sitter tett på nese og munn. Men de sa at man skulle sy inn metall til nese ca. 1 tomme ned og det syns jeg ble for langt nede på nesa. Så må prøve å gjøre om på det neste gang. Og knyttestropper var vanskelig for henne å ta på selv, så tror jeg prøver med strikk neste gang. Det var ikke komplisert og var fort gjort å få sydd en maske.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-20, 09:18   #5
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Jeg har laget med stoff og stil sitt gratismønster (jeg har laget det som er formsydd) https://www.stoffogstil.no/gratis-moenster/munnbind

Jeg har brukt en bit piperenser over nesepartiet, men det mønsteret synes jeg også fungerer fint uten.

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-20, 01:08   #6
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Kjell Nordstrøm syr munnbind.
De synes jeg er de beste.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-20, 14:33   #7
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Ikke for å være partypooper her, men... (skulle gjerne sydd noe fargerikt og fint selv!)

* Klare krav til hjemmesydde munnbind (Aftenposten)

"De munnbindene vi vet har effekt er ferdigproduserte. Og vi vil anbefale munnbind som er sertifisert, sier Vold"
og
"Direktoratet: Private munnbind må oppfylle lovkrav hvis de skal selges."

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-20, 15:52   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Men det er jo bare fordi man ikke kan garantere at hjemmesydde munnbind er gode nok og dermed kan selges videre. Det stårogså ganske tydelig at de kan redusere dråpesmitte.

Jeg tenker at så lenge man syr selv og vet hvilket materiale man bruker (to lag stoff som er tettvevd nok, men ikke for tettvevd), har lomme til filter og bøyle til å feste godt over nesen er man innafor. Jeg har jo ikke tenkt å selge til andre.

Jeg må ta tog til og fra jobb, flere dager i uken, og det kan bli dyre togturer om jeg skal ha nytt engangsmunnbind hver gang.

(Jeg frykter også at siden prisen på engangs er blitt så stiv så vil folk begynne å tulle med å bruke dem, og tenke at "er det så nøye om jeg bruker det flere ganger", og da er man relativt ute å kjøre.)

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-20, 16:48   #9
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Jeg har ingen planer om å sy for salg, kun til eget bruk. Så lenge prisene er som de er på munnbind til engangs bruk, så tror jeg det er urealistisk å kreve bruk av disse og de vil jo ikke være tryggere dersom folk bruker dem mange ganger fordi de ikke har råd til å bruke et nytt hver gang.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-20, 16:49   #10
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Si det til aftenposten og helsedirektoratet
Jeg bare siterte det som ble skrevet der.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-20, 16:59   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Senest for et par timer siden observert en mann med munnbind, trukket ned under haka der han sto, under en meter fra, og snakket med en annen. Vi kjørte bare forbi, men det så jo relativt innlysende ut som feilbruk.

Jeg vet enda ikke om vi skal kjøpe engangs, tøy eller sy. Jeg er ikke veldig erfaren med å sy, og må kjøpe inn alt stoff og prøve og feile litt så å kjøpe ferdige er enklere og trolig billigere, men da er det den detaljen med å vite hva de er laget av og sånn da.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-20, 11:41   #12
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.004
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Ikke for å være partypooper her, men... (skulle gjerne sydd noe fargerikt og fint selv!)

* Klare krav til hjemmesydde munnbind (Aftenposten)

"De munnbindene vi vet har effekt er ferdigproduserte. Og vi vil anbefale munnbind som er sertifisert, sier Vold"
og
"Direktoratet: Private munnbind må oppfylle lovkrav hvis de skal selges."

Dette gjelder jo salg. Hun anbefaler jo engangs, men sier ikke at hjemmesydde ikke kan benyttes.

Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-20, 12:18   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Dette gjelder jo salg. Hun anbefaler jo engangs, men sier ikke at hjemmesydde ikke kan benyttes.

Men de mange av oss som ikke ser at det er hensiktsmessig å prøve å sy selv vil jo gjerne kjøpe følergangs, enten det er fra zalado eller etsy eller noen vi kjenner.... og da er problemet der.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-20, 12:35   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Jeg skal i gang med å sy munnbind nå. Knerten må ta t-bane og buss til skolen hver dag, og med de prisene som er på engangsmunnbind, så går jeg for noen egenproduserte. Jeg har lastet opp mønsteret til stoff og stil sine, og forsøker meg på det først.

Prisene bidrar nok ganske sikkert til at også engangsmunnbind blir brukt flere ganger. Det er vel en avveining som de foretar før det eventuelt kommer et påbud.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-20, 12:51   #15
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg skal i gang med å sy munnbind nå. Knerten må ta t-bane og buss til skolen hver dag, og med de prisene som er på engangsmunnbind, så går jeg for noen egenproduserte. Jeg har lastet opp mønsteret til stoff og stil sine, og forsøker meg på det først.

Prisene bidrar nok ganske sikkert til at også engangsmunnbind blir brukt flere ganger. Det er vel en avveining som de foretar før det eventuelt kommer et påbud.

Jeg synes ikke stoff og stil sitt var helt hensiktsmessig verken størrelsesmessig eller passform, men det kan oppleves annerledes for et barn. (Jeg la inn link til en annen type i den andre tråden, du kan teste det om du ikke er fornøyd med Stoff og stil.)

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-20, 09:44   #16
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Jeg tror prisene kommer til å gå ned, bare alt kommer på plass. Jeg tror det er derfor Høie og co ikke allerede har anbefalt munnbind, men hintet kraftig om at det kommer. Så kan leverandørene få ting på plass osv.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-20, 09:51   #17
Serena
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 700
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Hvis stoff og stil sitt ikke fungerer så er denne oppskriften veldig lett - og faktisk så sitter det bra:


(Kilde: youtube.com)


(Jeg har litt andre mål på stoffbiten 9" X 7,5" - måler 5,5 cm opp sånn som filmen viser. Jeg vrangsyr og lager ikke lomme til filter. Strikk på 16,5 cm som sys i når jeg vrangsyr. Syr en stikning rundt hele når jeg har vrengt )

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 09:38   #18
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Dagsavisen i dag: Viktig at man bruker skikkelig tettvevd bomuldsstoff: https://www.dagsavisen.no/nyheter/na...feil-1.1755762

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 11:24   #19
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Dagsavisen i dag: Viktig at man bruker skikkelig tettvevd bomuldsstoff: https://www.dagsavisen.no/nyheter/na...feil-1.1755762

Ja, høyest mulig trådtetthet og gjerne en kombinasjon av stoff.

Leste i går i Washington post at buff i et lag faktisk kunne være værre enn ingen maske. Fordi dråpene da gikk igjennom, men ble gjort om til mindre dråper som lettere kunne spres i luften. https://www.washingtonpost.com/lifes...9a6_story.html


Sist redigert av zinatara : 12-08-20 kl 11:49.
zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-20, 15:53   #20
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sy munnbind-tråd

Jeg brukte piperensere på de to jeg sydde, men så i en video der de anbefalte å bruke sånne tykke klips de har på kaffeposer. Har testet og de holder formen mye bedre. Jeg har et par jeg har tatt av noen kaffeposer fra Starbucks, men noen som aner om de kan kjøpes løst i Norge? Som disse fra Amazon https://www.amazon.com/AwePackage-Pe.../dp/B01NAO56KH

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no