Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Støpe benkeplate i betong?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-14, 22:15   #1
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.683
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Støpe benkeplate i betong?

Jeg trenger en 7 meter lang benkeplate. I tillegg har jeg lyst på en kjøkkenøy på 1x2,5meter. For corian har jeg fått en pris på 75.000,-, og har derfor begynt å tenke på å støpe selv.

Noen med erfaring? Tanken er å slipe lett/vokse etterpå. Vurderer å farge den litt, men det kommer an på hvilke farger som finnes.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 22:20   #2
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Ååh. Så en kjempebra tutorial på det nettop. Men husker ikke hvor.
Jeg drømte om benkeplate i betong tidligere.
Nå drømmer jeg om å støpe mine egne hageheller.

Skal se om jwg finner igjen den tutorialen. Det så overkommelig ut. Men må vokses ofte for å ikke bli stygg tror jeg.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 22:24   #3
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Hvor har du fått pris på Corian?

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 22:24   #4
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Åh, her skal jeg følge med. Har så lyst på benkeplate i betong selv!

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 22:24   #5
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.683
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Åh, drøm litt mer og husk stedet, Mjau. .

Kanskje epoxy kan være tingen?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 22:32   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.683
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Hvor har du fått pris på Corian?

Fra StudioIn. Faktisk er den på 85.000,-. Men jeg ønsker 69 dyp benkeplate, for å ha ekstra dyp kjøkkenbenk.

Det blir ganske mye betong, da. Og med høy egenvekt og armering blir det et herk å løfte rundt, må vel satse på å bygge kjøkkenet først og så forskale. Det blir jo nærmere 2m3 med betong...

Fikk et tips om noe å tilsette i betongen for å gjøre den smidig og glatt. Og å vibrere forskalingen godt.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 22:33   #7
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Jeg skal støpe benkeplate til sommeren! Men bare til øya mi, tror jeg, for jeg orker ikke alt hasselet med å lage til hull til vask og sånt. Å støpe firkanter er ikke så veldig krevende. Googler du støpe betongbord eller liknende finner du gode tips.

Jeg liker at betongen lever og ville satt den inn med impregnering eller grønnsåpe, epoxy er plast og kjipt og det blir veldig stygt når epoxien krakkelerer.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 22:34   #8
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Fra StudioIn. Faktisk er den på 85.000,-. Men jeg ønsker 69 dyp benkeplate, for å ha ekstra dyp kjøkkenbenk.

Det blir ganske mye betong, da. Og med høy egenvekt og armering blir det et herk å løfte rundt, må vel satse på å bygge kjøkkenet først og så forskale. Det blir jo nærmere 2m3 med betong...

Fikk et tips om noe å tilsette i betongen for å gjøre den smidig og glatt. Og å vibrere forskalingen godt.

Sjekk med Diapol før du gir helt opp å få den bestilt.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 22:35   #9
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Nesj, finner den ikke. Men har uansett ikke erfaring med materialet.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 22:50   #10
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.683
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Sjekk med Diapol før du gir helt opp å få den bestilt.

I priskalkulatoren vil de ha 76.000,-.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-14, 00:10   #11
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

http://prinsessevilikkeshus.blogspot...etong.html?m=1

Jeg drømmer om dette selv og har fått inspirasjon fra bloggen over. Kan dette være til hjelp tro?

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-14, 00:27   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Jeg vet jeg pooper, men jeg sjekket ut betongbenk til kjøkken da vi bygget, og fikk det sterkt avbefalt. Alt av syre, fett, rødvin, balsamico - alt setter merker.

Dette var i 2005, så det kan seff ha skjedd litt med behandling, da.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-14, 09:14   #13
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

7 meter - i hvor mange biter?

Jeg hadde ikke støpt en hel plate.
De jeg har sett lager seg en form, helst i silikon, hvor man støper selve platen i ca 3 cm, lar dette tørke og lett limer firkanter av eps fordelt rundt på platen, primer den betongen som er igjen og støper rundt eps' en. Da sparer du mye vekt. Jeg tror jeg hadde valgt en masse som har minimalt med krymp. (Man støper altså platen oppned)

Etterbehandling;
Det er forsøkt ulike impregneringsmetoder på en skole i Oslo b.la hvor studentene skrev en avhandling om dette. Ett av de midlene som kom best ut i den testen for etterbehandling var en type vannglass silikat.

Det finnes håndverkere i Oslo som har spesialisert seg på å plass-støpe bad- og kjøkkeninnredninger.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 08-04-14 kl 12:29.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-14, 09:19   #14
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Ikke for å drepe arbeidslysten din altså!

Men jeg tror du bør regne godt på materialkosten før du setter i gang med ett slikt prosjekt.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-14, 09:59   #15
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.683
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg vet jeg pooper, men jeg sjekket ut betongbenk til kjøkken da vi bygget, og fikk det sterkt avbefalt. Alt av syre, fett, rødvin, balsamico - alt setter merker.

Dette var i 2005, så det kan seff ha skjedd litt med behandling, da.



Jeg har lest det samme, men samtidig tenker jeg at det jo legges betonggulv mange steder - noe må ha skjedd med behandling. Har sett en som har brukt gulvolje, i bloggposten Tonjemor viser til:

Opprinnelig lagt inn av Tonjemor, her.

http://prinsessevilikkeshus.blogspot...etong.html?m=1

Jeg drømmer om dette selv og har fått inspirasjon fra bloggen over. Kan dette være til hjelp tro?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

7 meter - i hvor mange biter?

Jeg hadde ikke støpt en hel homogen plate.
De jeg har sett lager seg en form, helst i silikon, hvor man støper selve platen i ca 3 cm, lar dette tørke og lett limer firkanter av eps fordelt rundt på platen, primer den betongen som er igjen og støper rundt eps' en. Da sparer du mye vekt. Jeg tror jeg hadde valgt en masse som har minimalt med krymp. (Man støper altså platen oppned)

Etterbehandling;
Det er forsøkt ulike impregneringsmetoder på en skole i Oslo b.la hvor studentene skrev en avhandling om dette. Ett av de midlene som kom best ut i den testen for etterbehandling var en type vannglass silikat.

Det finnes håndverkere i Oslo som har spesialisert seg på å plass-støpe bad- og kjøkkeninnredninger.

Ikke for å drepe arbeidslysten din altså!

Men jeg tror du bør regne godt på materialkosten før du setter i gang med ett slikt prosjekt.

Ja, men det skal litt til å nærme seg 80.000,- altså. Jeg tenkte å støpe til øya først, siden den ikke skal ha noen utsparinger, og se hvordan det blir. I mellomtiden legger jeg laminat på langebenken. Den 7metersplata må nok deles i to, kanskje tre. Men jeg leter etter en stor vask der jeg kan vaske stekebrett fra ovn, så kanskje jeg skal tenke heldekkende stålbeslag på vasken/vaskesone istedenfor...

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-14, 12:17   #16
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Svenskene har mye mer om støping i betong lagt ut på internett.

https://www.google.no/search?client=...hannel=suggest

En fremgangsmåte på norsk: http://prinsessevilikkeshus.blogspot...-i-betong.html

Jeg har tidligere brukt svenske ord på søk innen hage, hobby og snekring. Det kan lønne seg.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-14, 12:19   #17
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Håper du får opp mine svar på søket. Jeg brukte bänkskiva og gjut som søkeord.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-14, 12:21   #18
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Linket til samme norske treff som Tonjemor... Uffda. Jeg leser ikke innlegg så godt i dag.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-14, 12:30   #19
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Det blir ganske mye betong, da. Og med høy egenvekt og armering blir det et herk å løfte rundt, må vel satse på å bygge kjøkkenet først og så forskale. Det blir jo nærmere 2m3 med betong...
.

Du vil mao få en benkeplate som veier ca 4,6 - 5 tonn. 1 m3 betong veier ca. 2.300 kg. Så å løfte den for mye rundt tror jeg faktisk ikke er så enkelt.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 08-04-14 kl 12:39.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-14, 16:36   #20
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Støpe benkeplate i betong?

Har du sjekket ut Silestone? Tror det er en del billigere enn corian, men billig er det jo ikke. Denne er f eks veldig fin, og minner jo en del om betong;

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no