Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Male benkeplate i oljet eik?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-19, 10:58   #1
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Male benkeplate i oljet eik?

Vi har ikea sin benkeplate i oljet eik, og jeg lurer litt på om jeg skulle gjort noe med den. Den har gulnet mye, og jeg er i grunn veldig lei den.
Hvordan er det å male eik? Blir det noe pent?
Jeg ser at stort sett så holdet det å vaske med midler som fjerner oljen, det er ikke nødvendig å pusse dersom treverket ser greit ut.
Er det noen som har prøvd å male oljet eik i feks svart?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 11:31   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Har aldri prøvd, men har du vurdert sånn folie til å trekke benkeplata med? Ser for meg at det er lettere å angre da hvis man ikke blir fornøyd.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 11:39   #3
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Har aldri prøvd, men har du vurdert sånn folie til å trekke benkeplata med? Ser for meg at det er lettere å angre da hvis man ikke blir fornøyd.

Hmm.. nei, det har jeg ikke vurdert. Tror knapt jeg har hørt om det egentlig.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 11:40   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Det ser veldig besnærende ut i reklamene, i hvert fall.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 11:42   #5
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Slik som dette da: https://www.lindasdekor.no/categories/treverk

Hmm.. det ser jo slettes ikke dumt ut.
Men blir det like pent i virkeligheten?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 11:46   #6
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Jeg ville ikke malt, jeg ser for meg at slitasjen blir for stor og at den fort blir stygg. Hva med å bruke hardvoks med litt fargepigment i? Jeg har med stort hell brukt Osmo hardvoks på benkeplater på arbeidsbord på syrommet mitt og det fungerer veldig bra. Enkelt å påføre og med toppstrøk med Osmo sin toppolje, får du en slitesterk og fin overflate. Jeg har brukt en farge som heter Hellegrå og den blir mørk og nærmest svart. Jeg er iallfall veldig fornøyd og jeg vet at møbelsnekkere også ofte benytter Osmo på sine produkter.

https://boandren.no/content/uploads/...sjyre-Osmo.pdf

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 11:54   #7
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Slik som dette da: https://www.lindasdekor.no/categories/treverk

Hmm.. det ser jo slettes ikke dumt ut.
Men blir det like pent i virkeligheten?


Ja, det var sånn jeg tenkte på. Vet dessverre ikke om noen som har prøvd i virkeligheten.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 12:05   #8
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg ville ikke malt, jeg ser for meg at slitasjen blir for stor og at den fort blir stygg. Hva med å bruke hardvoks med litt fargepigment i? Jeg har med stort hell brukt Osmo hardvoks på benkeplater på arbeidsbord på syrommet mitt og det fungerer veldig bra. Enkelt å påføre og med toppstrøk med Osmo sin toppolje, får du en slitesterk og fin overflate. Jeg har brukt en farge som heter Hellegrå og den blir mørk og nærmest svart. Jeg er iallfall veldig fornøyd og jeg vet at møbelsnekkere også ofte benytter Osmo på sine produkter.

https://boandren.no/content/uploads/...sjyre-Osmo.pdf

Hmm.. Enda et alternativ.
Hvor kjøper man Osmo produkter da? I enhver byggevarehus (Maxbo/Monter etc) eller fargehandlere (Fargerike etc)?
Har du brukt ett eller to strøk da?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 12:13   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Jeg kan ikke tenke meg at maling er egnet som overflatebehandling av benkeplate på kjøkken. Det vil si, å male benken er ikke noe problem, men det kommer nesten garantert til å flasse, sprekke eller slites bort etter en stund. Og da har du både stygg benk, og malingsrester i maten. Ikke å anbefale, syns jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 12:15   #10
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Jeg ville enten ha levd med benken jeg var lei av, valgt en lignende løsning som nevnt over (voks),eller byttet platen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 12:22   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Jeg er med Lhi-my og Teo på denne, ja. Osmo voks med pigment får du blant annet på Montér, Byggmakker og Fargerike. Det er jo bare å gå inn på den aktuelle butikken du har i nærheten av deg og søke det opp.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 12:32   #12
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Hmm.. Enda et alternativ.
Hvor kjøper man Osmo produkter da? I enhver byggevarehus (Maxbo/Monter etc) eller fargehandlere (Fargerike etc)?
Har du brukt ett eller to strøk da?

Se prikk.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 12:44   #13
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Ok, jeg noterer voks istedenfor maling.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-19, 17:16   #14
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Jeg har ikke testet folie på kjøkkenbenk, men har lagt folie i trinnene til loftstrappa vår. Det har holdt seg kjempefint i et par år nå, med fire mennesker og to firbeinte i huset.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-19, 01:01   #15
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.442
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Det går også an å olje den på nytt med olje med pigmenter.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-19, 01:10   #16
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Vi har brukt Osmo hardvoks på flere oljede eikeplater fra IKEA, som vi blant annet har laget arbeidsbord til kidsa av. Vask, puss lett, påfør et eller to lag som beskrevet på boksen. Nydelig og holdbar finish. Kan sende bilder om du vil.

(Har malt laminatbenkeplate på grovkjøkkenet med gulvmaling. Riper ganske lett. Ville med andre ord ikke ha malt en benkeplate.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-19, 12:31   #17
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Vi har brukt Osmo hardvoks på flere oljede eikeplater fra IKEA, som vi blant annet har laget arbeidsbord til kidsa av. Vask, puss lett, påfør et eller to lag som beskrevet på boksen. Nydelig og holdbar finish. Kan sende bilder om du vil.

(Har malt laminatbenkeplate på grovkjøkkenet med gulvmaling. Riper ganske lett. Ville med andre ord ikke ha malt en benkeplate.)

Ja, send gjerne bilder!
Jeg skal ta meg en tur innom Fargerike i morgen og forhøre meg litt om Osmo hardvoks. Mannen ble veldig tent på tanken han også. Men det fører med seg en del ekstra arbeid da. For da må vi nok også ta spisebordet og sjenken som er i trekvitt også..

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-19, 13:16   #18
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Male benkeplate i oljet eik?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Ja, send gjerne bilder!
Jeg skal ta meg en tur innom Fargerike i morgen og forhøre meg litt om Osmo hardvoks. Mannen ble veldig tent på tanken han også. Men det fører med seg en del ekstra arbeid da. For da må vi nok også ta spisebordet og sjenken som er i trekvitt også..

Skal sende i morgen, er ikke hjemme i dag.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no