Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Når skifter dere til vinterdekk?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-07, 22:00   #21
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Æsj, tatt med buksa nede og utvitenheten framme. Men jeg er skeptisk så det holder, altså - kan det være noe lurt? Skjønner ikke helt at det kan være noe annet enn et stort kompromiss når det gjelder egenskaper for sommer og vinter. :kjempeskeptisktiltingjegtydeligvisikkevetsåmyeom:



Jeg ville ikke satt helårsdekk på min SUV.
Jeg stoler mer på vinter og sommerdekk,selvom disse dekkene som ble vist frem for SUV-biler sikkert er helt suverene sammen med SUV'ens egenskaper

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 22:00   #22
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Måtte jo google litt om helårsdekk.

Continental (ok, de lager sikkert ikke helårsdekk selv, så man kan være litt skeptiske til dem) sier:

Sitat:

Helårsdekk
I praksis er dette sommerdekk merket M+S (Mud+Snow) og anbefales derfor ikke brukt som vinterdekk i Norge. Vær oppmerksom på at relativt grovmønstrede dekk kan være terrengdekk og ikke vinterdekk, selv om de er M+S merket.

Men politiet skal man vel høre på, det sier i hvert fall mamma: Nei til helårsdekk. (Ok, det er jo godt mulig dette er en skikkelig skrivebordshelt. Men siden han er enig med meg må han jo være lur ).


Sist redigert av torsk : 02-10-07 kl 22:04. Årsak: Inn med Continental-lenke
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-07, 21:57   #23
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Ser flere nevner at man kan legge om til piggfrie vinterdekk når man vil. Ja, det kan man i følge reglene, men vinterdekk drenerer vann ganske mye dårligere enn sommerdekk. Så det kan være grunn til å vente med å legge om også med piggfritt. Det er jo en grunn til at vi ikke har helårsdekk.

Det er sant.

En annen ting er også det at piggfrie dekk får et belegg av skitt og asfalt, når de kjøres på bare veier, noe som fører til at dekkene kan være sykt glatte den dagen isen ligger der. Derfor kan det være lurt å vaske dekkene med dekkvask, før man skal kjøre ut på glatta første gangen.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 08:37   #24
Ivrig
På farten igjen
 
Ivrig sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 238
Ivrig er litt kul
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Det er sant.

En annen ting er også det at piggfrie dekk får et belegg av skitt og asfalt, når de kjøres på bare veier, noe som fører til at dekkene kan være sykt glatte den dagen isen ligger der. Derfor kan det være lurt å vaske dekkene med dekkvask, før man skal kjøre ut på glatta første gangen.

Det var et veldig godt tips. Bør nok jeg gjøre. Får jeg kjøpt det på bensinstasjon da, eller?

Det var nok ikke lurt å skifte dekk så tidlig, for jeg har virkelig dårlig grep på høstveiene. Da har jeg lært av det.
Men til helgen skal jeg til Rondane, hvor det er spådd minus, så da kan det kanskje lønne seg å ha vinterdekk. Deilig å slippe å måtte skifte dekk i siste liten, ihvertfall

__________________
En lykkelig hedonist og mamman til verdens beste gutt


Ivrig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 09:23   #25
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Jeg har faktisk aldri tatt av vinterdekkene mine i år jeg... Har piggfri. Når vi tok frem sommerdekkene i vår var de så slitte at jeg ikke turte å bruke de. Så da kjøper jeg straks nye vinterdekk......

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-07, 09:44   #26
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når skifter dere til vinterdekk?

Opprinnelig lagt inn av Shanti, her.

Det var et veldig godt tips. Bør nok jeg gjøre. Får jeg kjøpt det på bensinstasjon da, eller?

Ja, det får du kjøpt på stasjoner. Tror det heter noe så enkelt som dekkrens.

Vi vasker dekkene jevnlig på vinteren, spesielt om det er ustabilt med snø, og det ofte er bar asfalt. Hvis det er snø på bakken når vi gjør dette, så er det nesten skremmende å se bilsporene når vi kjører igjen. De er svarte...
Og det er merkbar forskjell på veigrepet etterpå.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no