Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-10, 23:03   #81
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?


Her er bilde av Mariasjølja. Hvorfor jeg har akkurat det vet jeg ikke, for det er jo ikke spesifikt for Nordmørsbunad. Men har arvet alt av mamma, så må heller spørre henne om det.

Og bringesølja er litt som denne, bare mye finere. Mer ornamenter eller hva det heter.

  Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 21:47   #82
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg har "offerdåse med glatt kant", den minste av de firkanta søljene (lengst til venstre, øverst på samlebildet.) 20 mm mansjettknapper, Nordmørsstøl på beltet. På capen har jeg den som er ved siden av hjertespenna, og veskelåsen min finner jeg ikke i oversikten.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 21:50   #83
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Offerdåsa har forresten et par cm lenke på baksiden, slik at den kan festes med en sikkerhetsnål. Da slipper man å dyppe den i blomkålsuppa. Visstnok.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 15:16   #84
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Har du prøvd å feste offerdåsa med sikkerhetsnål, Isola? Hvordan fungerer det i tilfelle?

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 21:24   #85
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Har prøvd. Linskjorta fikk en bitteliten svart flekk akkurat der nåla hadde vært. Det gikk bort i vask, men jeg er egentlig ikke nok plaga med den til at jeg har gjort det mer enn et par ganger.

Ang cape så var jeg kanskje ikke tydelig nok. Det jeg mener er at om man først skal ha noe over, så syns jeg det skal/burde være det som faktisk hører til bunaden.. Men det er min mening, og jeg fikk hele greia til konfirmasjonen (og slapp dermed altså å tenke økonomi).

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 14:54   #86
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg har mørkeblå stakk og dusrød vest, av denne typen:


Jeg synes den grønne vesten er kjempefin, og håper at ei av jentene mine vil ha den.

Ellers har jeg sett en blå vest i det siste, lurer på om den skal høre hjemme på Ålvundeid? Den er i alle fall nydelig.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 17:41   #87
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg har også den vesten, men med sort stakk.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 22:36   #88
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg måtte lete fram bilder av den blå vesten og fant til slutt et på dagbladet.no, av alle steder:




Vad tycks? Jeg vet ikke om det så så bra ut på bildet, men jeg har sett den live og syntes den var fin.

Ellers sikler jeg på jakka til bunaden, men jeg frykter at man helst bør være ganske smal for å kle den:

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 23:11   #89
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg er ikke råfan av den blå (som nevnt tidligere), synes den grønne er penere.

Trøya er kjempefin forresten! Så mange med den på 17.mai i Kr.Sund. både slanke og litt mindre slanke, synes det var pent på alle jeg

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 05:38   #90
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg synes den blå vesten er kjempefin! Den kommer ikke helt til sin rett på det bildet nei, den er mye vakrere i virkeligheten. Men liker ikke så godt de gullblondene som er på, synes det er penest med sølvblonder.

Jeg har også lyst på jakka, men synes prisen er noe avskrekkende. Hos Husfliden koster den 11.200

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 08:43   #91
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Vil nok heller ha cape enn jakke. Litt ledigere, og veldig mye billigere

Er på vei inn i bunaden min nå, så på 17 mai neste år skal den gå i tog

  Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 09:49   #92
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Vil nok heller ha cape enn jakke. Litt ledigere, og veldig mye billigere

Er på vei inn i bunaden min nå, så på 17 mai neste år skal den gå i tog

Jo, jeg og tror at cape er mye mer praktisk enn jakka, i og med at det er lett og eh... vokse ut av jakka, mens capet passer til de fleste fasonger man måtte pådra seg gjennom årene. Så det blir nok cape etterhvert. (Jeg har nær familie som syr Nordmørsbunad, så jeg slipper uansett unna husflidsprisene... )

Håper jeg også krymper inn i bunaden min i vinter, så kan jeg også gå i tog med den!

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 18:35   #93
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Ja, enig i at cape er mer praktisk i forhold til vektendringer. Ser at dere skriver at dere slanker dere inn i bunaden. Jeg sliter litt med vekta selv, og har planer om å slanke meg. Tror dere at jeg bør vente med å bestille bunaden til jeg er ferdig med å gå ned i vekt, eller ville dere ha bestilt den nå og heller få den sydd inn hvis jeg klarer å holde vekta? Det er vel snakk om 10-15 kg jeg bør gå ned. Er så usikker på dette.

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-10, 03:30   #94
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg hadde nok ventet tror jeg, samtidig som jeg tenker, at om man nå i k k e skulle klare å gå ned i vekt, så får man jo aldri bunad

  Svar med sitat
Gammel 30-08-10, 16:46   #95
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg hadde nok ventet tror jeg, samtidig som jeg tenker, at om man nå i k k e skulle klare å gå ned i vekt, så får man jo aldri bunad

Takk for svar, Sjuggerpløm! Ja det er jo kanskje en fordel å vente. For bunaden blir vel alt for stor hvis jeg bestiller den nå og skulle gå ned f.eks 10 kg? Den skal vel sitte ganske stramt inntil? Men du har jo absolutt et poeng at det er ikke sikkert jeg klarer å gå ned i vekt, og hvis jeg gjør så er det jo uvisst om jeg klarer å holde på den nye vekta. Og da må jeg jo sy bunaden ut igjen hvis jeg bestiller den når jeg har slanket meg. Hehe, det skal ikke være lett altså.

Noen flere som har meninger om når det er best å bestille bunad i forhold til vektendringer?

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-10, 05:36   #96
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg fant denne siden på nettet, de selger bunadskjorter til Nordmørsbunaden (brodert i Kina visstnok): http://www.bunadspesialisten.no/Prod...eskjorter.aspx

Er det noen som vet om disse skjortene er av god kvalitet? Eller bør jeg kjøpe fra Husfliden?

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 16:53   #97
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Hei igjen!

Er det noen som kan svare meg på cirka hvor beltet i livet skal sitte, sånn i forhold til navlen? Prøver å finne ut av hvor mange støler jeg trenger å kjøpe til beltet.

Lurer også på om jeg snart skal bestille bunadskjorte. Det kan være litt lang ventetid på skjorte, særlig hvis jeg skal kjøpe fra Husfliden. Holder jo på å slanke meg, men det gjør kanskje ikke noe om skjorta blir litt romslig? Det er vel ikke slik at man syr om en bunadskjorte hvis man går opp/ned i vekt?

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 04:42   #98
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Har du fått bunaden din nå, Vianne Rocher? Leste at du holdt på å samle. Kan jeg spørre om du valgte rutete eller hvitt forkle? Begge deler er kjempefint.

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no