Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-20, 17:05   #21
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Fløyel: Godt tips med å handle inn tidlig! Jeg som er alene kan ikke utsette alt til slutten. Har handlet telys i dag, farris, chips og noen flasker pærecider. Husket også en stor rull aluminiumsfolie, for det blir sikkert rester vi må pakke vekk. Brus skal jeg kjøpe når jeg finner på tilbud. Ble også noen bokser munkholm for de som vil ha det.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-20, 17:18   #22
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Mitt beste tips er å ikke stresse. Det er ikke SÅ mye å gjøre hvis du ikke vil. Jeg hadde besvimt hvis jeg skulle gjøre alt det mange gjør, også det som en del skriver i tråden her. Jeg har hatt to konfirmanter, og jeg bestemte meg tidlig for at konfirmasjonen ikke skulle være stress, men noe jeg oppriktig gledet meg til. Og det ble det begge gangene.

Jeg tenkte på det som et vanlig familieselskap, selv om det jo er hakket mer høytidelig, kanskje. Og bedre mat. Vi hadde det hjemme begge gangene, og det eneste vi gjorde i god tid var å bestille mat. Vi betalte for å få en kokk hjem til oss og lage treretters. Dette var faktisk rimeligere enn mange typer catering. Og veldig godt.

Ellers gjorde vi svært lite. Kjøpte dress til gutten og bunaden til jenta var hun så heldig å få i gave av besteforeldre. Så der slapp vi jo enkelt unna.

Ellers var det bare å dekke på, lage enkle og hjemmelagede bordkort, plukke blomster i hagen (og hvitveis i skogen den ene gangen) og spørre fire venninner om å lage kake. Hadde fem kaker totalt. Vi var ca 20-22 gjester begge gangene. Faren skrev også en tale, men det er han god på og styrte ikke mye med det. Den ene gangen hadde vi også en bildepresentasjon. Den laget storesøsteren.

Ja, og lys og servietter kjøpte vi noen dager før, da var vi også på polet (hadde mye alkoholfritt, men de har best utvalg på polet uansett.) Brukte ikke mye penger på det og hadde ikke noe slags tema på festen.

Så mitt tips er å ikke gjøre mer ut av det enn du har lyst til.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-20, 19:06   #23
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Takk Hyacinth! Blir visst ikke noe tema her heller. Kjøper ikke ekstra glass eller noe, men låner her og der. Alt kommer ikke til å være likt, men det går bra.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-20, 21:28   #24
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Takk Hyacinth! Blir visst ikke noe tema her heller. Kjøper ikke ekstra glass eller noe, men låner her og der. Alt kommer ikke til å være likt, men det går bra.

Alt var overhodet ikke likt her heller. Det synes jeg bare er fint. 😊

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-20, 23:22   #25
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Bestilte lokale i god tid, der må man bruke dem for mat. Det er likevel en god deal for oss, fordi selskapslokalet ordner alt, inkl i kuvertprisen - dekking med duker og servietter, blomster og servitører er inkl i prisen på mat. De dekker med hvit duk og hvite servietter, om man ville ha andre servietter, kunne vi levere dem dagen før, så satte de dem på. Det var enkelt og pent. Vi leverte også bordkort, bordplan og en oppmerksomhet til hver kuvert som ble satt på av dem.

Det kan være gode grunner til å ha det hjemme eller lage mat selv, men om man leier lokale, må man ta kostnaden med i kuvertprisen når man sammenligner om «det lønner seg».. Her omkring koster et lokale lett 5000, så med 35 gjester hos oss ville det blitt 143 kr pr pers bare i lokale. Da blir det fortere interessant å sette det bort til en restaurant eller et selskapslokale.

Bruker bordkort i en del sammenhenger til vanlig. Bruker da denne:
https://www.seatingcard.com/

Det er gratis. Du legger inn navneliste etter instruksjonene, og får ut en pdf man kan skrive ut selv. Jeg planlegger gjestelista i et excel-ark (kjekt å ha til senere anledninger!) med inviterte, de som har svart osv., så det er lett å bare kopiere navnene over. En bra ting med disse bordkortene - som jeg har fått mye skryt for - er at navnet kommer på begge sider av kortet, om du huker av for det. I et større selskap blir det mye enklere å finne plassen sin når man går og leter.

Om man bestiller lokale: Be om at det blir satt vannkarafler på bordene. Tenk også gjennom hvilken drikkepolicy du ønsker, og gi beskjed om det. Ønsker du kostnadskontroll - be feks om at hver gjest får en flaske mineralvann, som settes ved kuverten. Dersom det er servitører som skjenker kontinuerlig, vil det gå mye mer drikke (vi hadde selskap på en varm dag, og drikke-posten kom på 5000. Hvis gjestene hadde fått en min. vann hver, ville det blitt typ 1000-1200. Begge deler er «greit», men lurt å tenke gjennom hvordan man vil ha det.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-20, 20:56   #26
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Vi hadde ganske stor feiring og valgte å bestille. Men om man bestiller tapasbuffet (som vi gjorde) så er det ganske rikelig med mat. Vi bestilte til færre enn vi var og fylte ut med salat og spekemat (og altså med wienerpølser). Det ble rikelig og veldig mye mindre jobb.

Meny og Mega har tilbud på spekemat neste uke. Hvor mye beregner jeg per pers? Kun ment som en del av de andre rettene. Er flere av gjestene som ikke spiser spekemat.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-20, 13:59   #27
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.336
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Gode tips! Hva slags frukt ville du hatt?

Det vet jeg ikke helt.

Kom på en ting til; lag en avkrysningsliste over alle bilder du ønsker skal bli tatt. Konfirmant med foreldre, søsken, tanter og onkler, faddere, besteforeldre osv.

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-20, 15:25   #28
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Opprinnelig lagt inn av Unicorn, her.


Kom på en ting til; lag en avkrysningsliste over alle bilder du ønsker skal bli tatt. Konfirmant med foreldre, søsken, tanter og onkler, faddere, besteforeldre osv.

Godt tips, takk!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-20, 04:45   #29
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Vi utnevner noen - gjerne en ungdom eller to i familien - til å stå ved gavebordet og registrere gaver. De pakker opp og setter fint på gavebordet, noterer giver og hva gaven er. Helt gull når takkekortene skal skrives, og for en del ungdommer en takknemlig ting å ha et ansvar, særlig i den alderen hvor alt er «kleint». Så har de noe å gjøre og noe å snakke om med onkler og tanter. De noterer pengebeløp, samler kontanter sammen og gir til meg. Ble gjort oppmerksom på det av en slektning som var helt i sjokk over at en annen familie lot pengene ligge framme, da tyveri i selskaper hadde forekommet. Det spørs jo litt hvor man er, så klart.

Vi har også hatt noe opplegg rundt at gjestene skriver en hilsen til konfirmanten.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-20, 10:02   #30
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.793
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Mine gode tips:

- Lag quiz om konfirmanten. Vi har hatt en quiz med 10 spørsmål på ark sim har ligget under tallerkenen. Det får virkelig samtalen i gang før/under/etter maten og gjør gjestene bedre kjent med konfirmanten. Under kaffen gir konfirmanten svar på alle spørsmålene og gjestene «retter» for hverandre. Premie til vinneren. Spørsmålene kan lages av/sammen med konfirmanten. Vi har bl.a. spurt om favorittfag på skolen, favoritt fotballlag, skostørrelse, favorittsjokoladen, første flytur etc.

- Lag et utstillingsbord med minner. Vi har hatt fremme noen små sko, dåpskjolen, kort fra dåpen, klassebilder, minnebok fra barnehagen etc. Mange synes det er gøy å ta en titt og stas for konfirmanten.

- Organiser fotografering etter mat/før kaffe. Da blir konfirmanten «ferdig» med det «verste» og ved hjelp av en liste får man det utvalget gruppebilder man vil ha.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-20, 00:23   #31
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Hvor lenge varer et standard konfirmasjonsselskap mon tro? Vi har leid lokale og skal ha buffet.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-20, 09:27   #32
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Jeg synes det er hyggelig og uformelt med kahoot med spørsmål om konfirmanten. Ellers liker jeg også at det vises frem bilder/videoer på skjerm i bakgrunnen under selskapet som man kan velge om man vil gå og se nøyere på. Tenke gjennom et godt system for gavebordet.
Jeg er så enig med dem her som foreslår å avtale at noen skal ta bilder, det er veldig lett å glemme selv.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-20, 09:44   #33
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hvor lenge varer et standard konfirmasjonsselskap mon tro? Vi har leid lokale og skal ha buffet.

Vi har kirke kl 12.15. Invitert folk hjem til 1330. Tipper de går i 19-tiden, senest, kanskje før.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-20, 18:27   #34
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Vi hadde seremoni kl 12 som varte en time. Bestilt at vi skulle gå til bords kl 14, så var servitør med Mozell klare fra ca 1330. Har noen gjester som kommer langveis fra, med ferge osv., så var kjekt at de kunne komme litt før og bli tatt litt vare på. Når klokka var ca 18, var det oppbrudd. Var et annet konf. selskap på samme hus som begynte ca til samme tid, de var ferdige i god tid før oss. Men vårt lokale hadde størst hagetilgang, detkan ha hatt noe å si. Når man har alt inne, blir det kanskje større framdrift.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-20, 22:12   #35
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.766
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kom med dine beste tips for konfirmasjonsfeiring

Litt leker til de yngste gjestene så alle kan få en kjekk dag

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no