Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-09, 17:05   #21
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Jeg og min ett år eldre bror var like redde. Satt med kulerunde øyne foran skjermen.
Livet ble aldri det samme igjen (ikke at det var rare livserfaringen før Pompel & Pilt, da.)

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 17:11   #22
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Jeg så ikke dette på TV første gang det ble sendt, men i 1985 var det vel jeg fikk snusen på det ...og som 4 åring på den tiden kan jeg vel ikke si annet enn at jeg husker dette som litt skummelt, ja!


(Kilde: youtube.com)

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 17:32   #23
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Ha-ha, viste det klippet til 2-åringen her og han ble mildt sagt fascinert. Ingen skrekk å se i hans ansikt, bare pur glede.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 17:32   #24
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Som eksempel på dette vil jeg anbefale Lost Highway av David Lynch, det er en film som har marerittaktige sekvenser med en lignende oppbygning som i Pompel og Pilt, og noe av det skumleste jeg har sett (men det er en krevende film, og den anbefales ikke som underholdning).

Mener å huske noen forferdelig skumle scener fra Twin Peaks med baklengssnakk og mange rom og dører som ikke førte dit de skulle som kanskje også er litt pompel og pilt-aktig. Kanskje Lynch var i Norge og så på barnetv i yngre år...

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:11   #25
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Syns det var skummelt, spesielt de kostene - migrantene! - som føyk opp og ned mens de peip, før de føk videre. Da kan jeg huske at jeg løp inn på kjøkkenet og klamret meg rundt mammas knær.

Jeg kjøpte Pompel & Pilt-filmen for 20 år siden, og syns det er fascinerende mimre-underholdning. Har vist det til sønnen da han var 3-4 år, og han syns det var spennende. Høydepunktet er den glupske, avskyelige babyen til vaktmesteren som raper og promper - når alle de 45 tallerknene han har glefset i seg raser ned, og han bråvåkner med et vræl, og P&P må løpe før den gale vaktmesteren kommer. Og når de dyrebare eskene til kona til vaktmesteren kollapser, og hun er skriker fortvilet over å ikke finne esken med lommetørklet sitt.



"Eh, Pompel? Jeg tror den døren muligens må repareres."
"Øøøh, nai Pilt, jeg tror den døren er alene hjemme jeg."



Ja, litt Lynch-aktig, Murphy.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein


Sist redigert av Amelie : 11-11-09 kl 18:17. Årsak: migrantene
Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:14   #26
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Og når de dyrebare eskene til kona til vaktmesteren kollapser, og hun er skriker fortvilet over å ikke finne esken med lommetørklet sitt.

"Åååå, alle mine dyyyrebare eeeeesker - jeg må gråååååte, jeg må grååååååte" - Eit absolutt høgdepunkt.

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:16   #27
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

"Åååå, alle mine dyyyrebare eeeeesker - jeg må gråååååte, jeg må grååååååte" - Eit absolutt høgdepunkt.

Ubetalelig!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 23:11   #28
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Noen ganger tar jeg meg selv i å høres akkurat ut som Gorgon vaktmester-kona.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 23:17   #29
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Jeg synes det var kjempeskummelt

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 23:18   #30
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Jeg var livredd.
Fremdeles ser jeg på P&P med skrekkblandet fryd iblandet en liten dose uro.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 23:25   #31
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Likte ikke herr Nelson så godt heller, husker jeg. Var vel ikke akkurat redd ham, men synes han var ekkel og skummel.

Ja, Herr Nelson var virkelig gyselig. Skikkelig ekkel gubbe. Husker at jeg syntes synd på søte, snille Pernille som måtte omgås en sånn fyr.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 23:35   #32
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Nei, ikke redd. Men en litt uggen surrealistisk stemning var det, med alle disse dørene og frynsene fra taket og alt med seg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 23:38   #33
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ikke dukkene, men de tauene som henger ned i starten. Og Gorgon vaktmester.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 23:49   #34
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Ja, Herr Nelson var virkelig gyselig. Skikkelig ekkel gubbe. Husker at jeg syntes synd på søte, snille Pernille som måtte omgås en sånn fyr.

Jeg leser historien om Pernille og Mister Nelson hver kveld for 2-åringen, vi har en eventyrbok med den historien i. Om Mister Nelson som er så frekk og stjeler kringlen som Pernille har bakt til dukken sin, også gjemmer han seg oppi kisten hennes og gomler i seg. Men han må trygle og love han aldri skal stjele kringle mere (amerikansk aksent), før Pernille slipper han ut av kisten. Vesla synes dette er utrolig spennende, særlig fordi Mister Nelson ser så skummel ut!

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 23:54   #35
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Jeg var livredd. Gorgon Vaktmester var dritskummel. Jeg har traumer.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 00:02   #36
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

... Er det forresten noen som har tenkt over at Thomas (Numme) og Harald (Rønnebekk) ligner på Pompel og Pilt?
Og som om ikke det var nok, så jg en gang et bilde av dem sammen med daværende TV2-sjef Kåre Valebrokk, der Valebrokk var klin lik Gorgon Vaktmester ...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 00:13   #37
Molo
lakenskrekk
 
Molo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 1.156
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Jeg var livredd! Samme med Fleksnes. Når han dælja løs på TV-apparatet og skreik "DÆÆÆJÅÅ" hoppet jeg bak sofaen.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 00:23   #38
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Hehe - ser det for meg med Valebrok som Gorgon....

Jeg syntes heller ikke noe om Mr. Nelson, men jeg var ikke redd ham - jeg syntes han var skikkelig slem.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 01:49   #39
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Jeg var livredd.
Ennå husker jeg bare mørk og trist filming og oppe på loftet eller noe.
Det er nesten så jeg blir redd nå bare jeg tenker på det, her jeg sitter på nattevakt, nesten på loftet og i en gammel byggning med mye mørk historie

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 08:12   #40
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Var du redd for Pompel og Pilt som barn?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det er ikke dukkene som er skremmende med Pompel og Pilt, det er den marerittaktige stemningen der kausaliteten er opphevet og hva som helst kan skje. Når dukkene for eksempel går gjennom samme dør men kommer ut på hvert sitt sted, er det skremmende. Det ville det være i en «voksen» fiksjonsfilm der det skjedde også. Men det forutsetter naturligvis at seeren godtar fiksjonsuniverset, og det krever også fantasi og filmforståelse nok til å få med seg hva som skjer, det er nok heller slik at disse evnene ikke var godt nok utviklet hos de som ikke ble skremt som barn, enn at de som ble det var lettskremte. Som eksempel på dette vil jeg anbefale Lost Highway av David Lynch, det er en film som har marerittaktige sekvenser med en lignende oppbygning som i Pompel og Pilt, og noe av det skumleste jeg har sett (men det er en krevende film, og den anbefales ikke som underholdning).

Pompel og Pilt holder forresten fortsatt mål og anbefales både for voksne og barn.

Ben "X-Pilt" Murphy

Som om jeg skulle sagt det selv. Kjempeskummelt. Jeg så de for ikke så lenge siden, og syns egentlig det var litt skummelt fortsatt, når jeg satte meg i den rette stemningen.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no