Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Sette opp regnestykke

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-08, 16:05   #1
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sette opp regnestykke

Jeg har en 9 åring som sitter med lekser i mattematik. Nå har det seg sånn at mine forklaringer gjerne ikke når inn til den unge håpefulle, så nå setter jeg min lit til dere.

Oppgaven er:
Fru Blom er født i 1847. Hun dør i 1922. Hvor gammel var hun da hun døde?

Hvordan forklarer jeg hvordan man setter opp regnestykke og hvorfor man gjør det?

(og joda - jeg skjønner selv hvordan og hvorfor, men guttungen skjønner ikke forklaringa mi )

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 16:08   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sette opp regnestykke

Du må forklare at subtraksjon (minus) kan ha to funksjoner: Enten å trekke noe fra noe annet, eller å finne differansen mellom to ulike ting. Du kan si at for å finne ut hvor mye det er mellom 1922 og 1847, så må man trekke det største tallet fra det minste.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 16:12   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sette opp regnestykke

Tja. Hvor gammel noen er, betyr hvor lenge det er siden de ble født. Hvis noen ble født for to år siden, så er de to år gamle. ("Ikke sant, niåring?") I år er det 2008. Hvor mange år er det siden 2005? Tell på fingrene: 2006-2007-2008. Tre år er forskjellen, eller avstanden, mellom 2005 og 2008. Så en som ble født i 2005, blir tre år i år. Men hvis det er store tall, tar det lang tid å telle på fingrene.

For å finne forskjellen (differansen kaller man det gjerne) mellom to (års-)tall, bruker vi minus. 8 - 5 = 3, så forskjellen mellom 8 og 5 er 3. Og 2008 - 2005 = 3, så forskjellen mellom 2008 og 2005 er også 3. Det vil si at en som ble født i 2005, er/blir tre år i år.

Hvis noen ble født i 1982, må du finne forskjellen mellom 1982 og 2008 for å finne ut hvor gamle de er nå. 2008 - 1982 = 26, så vedkommende er 26 år.

I denne oppgaven skal vi finne ut hvor gammel noen var i 1922. Da må vi finne forskjellen mellom fødselsåret og 1922. Fødselsåret var 1847, så da blir forskjellen ... ?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 16:17   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sette opp regnestykke

Jeg innser at padda er en bedre pedagog enn meg.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 17:26   #5
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sette opp regnestykke

Jeg som syntes at det liksom var det jeg forklarte. Det er i allefall sånn jeg forsøkte å forklare det. Men, noe har blitt feil underveis, for jeg leste Skilpaddas forklaring ordrett. Og svaret til min sønn er enkelt og greit: "Åååh sånn ja. Da forstår jeg."

Tusen takk Skilpadda. Kan du kjøpes som leksehjelp?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 17:44   #6
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sette opp regnestykke

Hvor mange må jeg egentlig prikke før jeg får lov til å prikke på deg igjen?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 20:15   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sette opp regnestykke

Jeg tenker heller at vi ansetter Skilpadda som ressurslærer på trinnet vårt, jeg.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 20:50   #8
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sette opp regnestykke

Jeg begynner å skjønne hvordan poden til Skilpadda kunne bli så smart.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 20:51   #9
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sette opp regnestykke

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg tenker heller at vi ansetter Skilpadda som ressurslærer på trinnet vårt, jeg.

Så lenge du ikke er læreren til guttungen, så var det en dårlig ide. Jeg tror at min ide var bedre.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no