Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Klatre på skulpturer?

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Se resultatene: Er det lov å klatre på skulpturer?
Ja, selvsagt! 61 62,24%
Nei, selvsagt ikke! 9 9,18%
Bare for barn. 24 24,49%
Bare for voksne. 2 2,04%
Dustepoll. 2 2,04%
Deltakere: 98. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-12, 10:30   #21
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Jeg mener at barn bør kunne få klatre på skulpturer om de innbyr til dette.
Sist sommer flokket det seg en haug med turister rundt lillesøster når hun testet en skulptur i Vigelandsparken. Jeg synes bildet er så festlig, det ser ut som jenta bak er sjalu på lillesøster.

*borte*


Sist redigert av Morella : 17-08-12 kl 15:40. Årsak: Fjernet bilde
Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 10:33   #22
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

I utgangspunktet ja til barneklatring på skulpturar. Men eg ser vel skulpturen litt an først. Faktisk tenker eg at ein del kunstnerar syns det er flott at barn klatrar på skulpturen - det er jo ein måte å oppleve kunstverket på det også. Og dei fleste kunstnerar er ganske lekne mennesker

Signerer på det varmeste.
Jeg har truffet en del kunstnere som har laget skulpturer til det offentlige rom, og de liker at skulpturene blir "aktivt brukt". Dvs at barn klatrer på dem, at voksne setter en hatt/skjerf el.l. på det osv.

Det var mye snakk når Broken Column ble satt opp i Stavanger. Skulpturene ble "pyntet" på av div mennesker og det ble mye snakk om at skulpturene ble ødelagt osv. Her gikk kunstneren ut og sa at skulpturene er en del av bybildet, og representerer bildet i Stavanger, slik at tagging/påkledning (en av skulpturene får alltid skjerf og lue hver høst ) osv gjorde at skulpturene representerte det de var ment til.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 10:46   #23
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Ja til skulpturklatring (mest for barn), noen unntak finnes der.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 10:57   #24
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Jeg har latt mine gjøre det der det er tydelig at skulpturen tåler det, f.eks i Vigelandsparken. Jeg har vært litt usikker på om det er greit, men har latt dem gjøre det.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 11:09   #25
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Mine unger får ikke lov.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 11:16   #26
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Ja, det syns jeg. Om kunsten vil tåle det vell og merke. Skulpturen er jo en del av bybildet, og barnas måte å bli kjent med og ha glede av den er å utforske ved å klatre på den.

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 11:18   #27
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Det kommer an på skulpturene. Statuen av Dronning Maud ved siden av slottet innbyr for eksempel ikke til klatring, men når skulpturene er plassert slik at de "ber om" å bli klatret på (og tåler det), bør det være greit. I Vigelandsparken kan de selvsagt klatres på (jeg gikk i barnehage i Frognerparken og har selv bedrevet mye skulpturklatring der).

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 11:21   #28
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Det kommer helt an på. De får sitte på sauen som står i sentrum feks. Men jeg hadde ikke latt dem klatre på mennesker, altså trødd på hodet til en for å komme opp til en annen feks. Noen statuer innbyr til klatring, andre ikke. Plassering betyr også mye. Ergo klarer jeg verken svare ja eller nei.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 11:28   #29
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Mine unger får ikke lov.

Hvorfor ikke?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 13:03   #30
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Kommer an på. Stort sett ja av typen som i vigelandsparken for eksempel.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 13:09   #31
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Jeg er veldig klatrete anlagt selv, mine barn får lov til å klatre på statuer som tåler det. (Med et og annet unntak. Åpenbar respektløshet prøver jeg å unngå.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 13:15   #32
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Ja, er det lov til å klatre på skulpturer i det offentlige rom?



Eg tenker at dette er to heilt ulike bilder. Det nederste; ja, sjølvsagt kan en sette seg bakpå og posere, medan eg hadde sagt nei til den øverste type klatring.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 14:49   #33
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg tenker at dette er to heilt ulike bilder. Det nederste; ja, sjølvsagt kan en sette seg bakpå og posere, medan eg hadde sagt nei til den øverste type klatring.

Jeg tenker det samme. Også har han jo på seg hjelm. :forkuserer på det viktige:

Alle statuer er ikke til å klatre på. Men de fleste ute i det offentlige rom? Ja, det mener jeg må være greit. Ellers burde de skiltes og gjerdes inn.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 14:57   #34
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Jeg synes ja, innen rimelighetens grenser - skulpturen må selvsagt tåle det, og noen skulpturer bør vises en viss respekt, men generelt sett synes jeg det er lov til å klatre på skulpturer ute i offentligheten.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 15:14   #35
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Denne tråden får meg til å tenke på ein fem-åring som græbba tak i penisen på ei av statuene i Frognerparken og ropte "Sjå, mor! Denne har til og med håndtak!", før ho klatra opp.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 15:55   #36
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.489
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Haha bai. Mine får lov, stort sett da. Er de inngjerdede, eller utilgjengelige på andre måter, så får de ikke lov. Feks får de ikke lov på denne i Bergen:

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 16:03   #37
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.031
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Nei NÅ syns jeg du er smålig Wix!! Jeg syns faktisk du skal hjelpe ungene opp og la dem balansere på toppen!

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 16:05   #38
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Er ikkje den statuen fin, wix, ein typisk "viss du kjem deg opp til nederste greina, får du lov"-sak?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 16:46   #39
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Det Toffen sa!

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-12, 22:14   #40
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Klatre på skulpturer?

Jeg har, i min enfoldighet, aldri tenkt at det ikke er lov. Gravskulpturer er selvsagt unntatt, men det sier seg selv. Man går ikke på graver heller, har jeg blitt oppdratt til.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no