Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Ny sesong med jordmødrene!

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-01-11, 15:30   #41
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Jeg følger også med på serien, og må innrømme at jeg som førstegangs er fornøyd med å bo relativt sentralt. Når det er sagt, virker de utrolig dyktige de som presenteres rundt omkring, så jeg er sikker på at en får veldig god hjelp og omsorg andre steder enn i byene også. Uansett veldig spennende å se hvordan det er rundt omkring, og så så mange fine babyer, da.

Hva er egentlig forskjellen på doula og jordmor?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 15:30   #42
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Opprinnelig lagt inn av Doula Inger, her.

En doula er en erfaren og profesjonell fødselspartner som gir emosjonell, fysisk, informativ og praktisk støtte til en kvinne og hennes partner under hele fødselsprosessen, og også i tiden før og etter fødselen.

Hva er forskjell på det og jordmor da?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 15:30   #43
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Sorry, så ikke svaret fra Doula Inger før jeg postet. Takk takk.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 15:38   #44
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Og dette programmet har virkelig fått opp øynene mine for hvor lite gjennomtenkt det er å legge ned fødestuer og småsykehus rundt omkring i landet.


Har det? Ikke hos meg, tvert imot.
Sikkert farget av min egen premature fødsel som kunne endt riktig ille, men jeg unner alle andre i Norge det samme fødetilbudet som jeg hadde.

Akuttberedskapen på småstedene skal for øvrig beholdes.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 15:50   #45
Doula Inger
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 9
Doula Inger har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Hva er forskjell på det og jordmor da?

En jordmor har medisinsk utdanning og ansvar, en Doula er en støteperson, som kan beskrives som "en godt forberedt og engasjert 3 barns pappa".
I gamle dager ble det kaldt Hjelpekoner.

Doula Inger er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 01:16   #46
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Storebror og jeg følger med på serien. Han er veldig glad for at menn ikke kan føde barn. Jeg ønsker å føde igjen. ()

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 08:13   #47
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Det er forbausende hvor godt dette programmet og måten det presenteres harmonerer med de høyaktuelle diskusjonene rundt nedlegging av fødeavdlinger på småsykehus. Det er nesten som om jeg mistenker en aldri så liten kobling her

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 12:02   #48
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det er forbausende hvor godt dette programmet og måten det presenteres harmonerer med de høyaktuelle diskusjonene rundt nedlegging av fødeavdlinger på småsykehus. Det er nesten som om jeg mistenker en aldri så liten kobling her

Det er nok rett og slett ganske aktuelt at det ER en kobling her?

Selv om det dog er en stund siden de filmet det da (jmf episoden jeg så i går med askesky-problematikk (hvorfor sier alle at det går om mandager, når jeg ukentlig ser det på onsdager? forrige uke fikk dette meg til å tro jeg hadde gått glipp av det, da jeg på tirsdag ble informert om at jeg tok feil, det er mandag, ikke onsdag... Det går åpenbart bådemandag og onsdag?)) men jeg tror vinklingene på denne sesongen absolutt er bevisst i forhold til politisk debatt.

Uten at jeg egentlig synes det nødvendigvis er galt, og slett uten at det påvirker hvor rørt jeg blir av å se de små babyene, og gleder meg til å føde min egen, etter planen hjemme i mitt eget badekar.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 13:32   #49
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Og dette programmet har virkelig fått opp øynene mine for hvor lite gjennomtenkt det er å legge ned fødestuer og småsykehus rundt omkring i landet.

Har det?
Dette krever spin-off, kjenner jeg.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 23:34   #50
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Så på i kveld, og tror jammen jeg skal føde hjemme neste gang.









__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 23:36   #51
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Og så bare for å poengtere, så er jeg ikke mot hjemmefødsler altså. Det er bare veldig langt unna det jeg personlig kunne tenke meg med tanke på forrige fødsel som tok nærmere tre døgn.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 23:38   #52
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Storebror lurte på om jeg kunne føde hjemme neste gang.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 00:16   #53
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.399
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Og jeg har lyst til å bli med noen på fødsel.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 17:15   #54
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Det er fantastisk å få lov til å bli med på fødsel. Jeg er så utrolig takknemlig for at Iset gav meg muligheten til å få oppleve det. Og så håper jeg at hun får førti unger til, og at jeg får være med hver gang.

SKulle jeg hatt et barn til, og hadde jeg hatt normale svangerskap, så hadde jeg gått for hjemmefødsel, tror jeg.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 17:26   #55
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Jeg har sett noen episoder nå, og er sjeleglad jeg aldri har gått med en jordmordrøm i magen, og for at jeg er ferdig å få barn.


*traumatisert*

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no