Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Ny sesong med jordmødrene!

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-11, 21:25   #21
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.


Og hvis noe går galt så kan de tilby deg enten to timer med ambulanse på svingete vei mens du føder så godt du kan baki - eller en skjebne hvor du er overlatt til det de skraper sammen i farta der du er?

Jeg synes det er risikosport å føde på ahus jeg. Det er tross alt et kvarters tid med ambulanse til riksen.

Du skal ha et svært godt rulleblad som føderske for å få lov til å føde på slike sykehus. Og oppfølging underveis i svangerskapet er veldig tett.

Det er litt kjipt å ligge på barsel noen timer hjemmefra, men dersom alt er vel får man komme "hjem" til det lokale sykehuset og være den eneste på avdelinga, med full påpassing fra ivrige barnepleiere.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:27   #22
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Åh, jeg har akkurat sett to episoder på nett. Gudhjelpemeg som jeg sipper og griner og er rørt og gruer meg - alt på en gang. Og jeg er utrolig glad for å bo i sentrale strøk og at det er plass til meg på Riksen i juni.

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:28   #23
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Jeg bor på bondelandet som Fibi så fint kaller det, hvor man må kjøre ett stykke pluss ta ferje for å komme til sykehuset. Men har aldri følt meg utrygg som gravid her inne, vi har følge tjeneste med jordmor, helikopter og ambulansebåt blir tilkalt i ekstreme tilfeller og vi bilr tatt veldig hensyn til på sykehuset, med tanke på at de kaster oss ikke ut om det er litt for lenge mellom riene og mann får lett overnatte om man ligger til observasjon på føden.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:28   #24
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Det er ganske fascinerende at folk synes det er crazy at noen av oss velger å føde på Føderiket i Oslo med 8 minutter i ambulanse til Riksen - når du ser forholdene veldig mange andre har ellers i landet .

Når kommer egentlig episode 3?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:30   #25
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Jeg er særdeles ferdigbakt og finnes ikke det fnugg verpesyk samme hvor dypt jeg graver. Allikevel sipper jeg meg igjennom hver episode. Hadde lønna vært greiere og jobben vært uten turnus hadde jeg tatt jordmorstudiet for lengst.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:32   #26
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Nydelig serie.

Og hver gang jeg ser den, tenker jeg A: takk og lov at jeg aldri, aldri skal føde igjen og B: takk og lov jeg ikke bor et sted hvor jeg risikerer å miste både baby og livet fordi sykehuset er for langt unna.

Mens jeg gleder meg til å føde igjen, og faktisk velger hjemmefødsel. (Vel vitende om at sykehuset er bare 30 min (vanlig bil) unna, og jeg overføres dit dersom det er tegn på fare.

nett-tv er nok tingen for meg ja, Frøy, men ikke i kveld. jeg trodde jeg skulle se det i morgen, så jeg kan jo se det på nett da kanskje. Om enn blir det jo ikke like bra som på tv da, mye mindre.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:34   #27
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Får tårer i øynene. Fantastisk.
Har født nummer to og tre på fødestue (uten lege) og var absolutt ikke utrygg. Fantastisk jordmor, samme begge ganger. 2 timer til sykehus.
Mye bedre opplevelse på fødestue enn på sykehuset, to ulike opplevelser. Fødestua fantastisk.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:35   #28
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg bor på bondelandet som Fibi så fint kaller det, hvor man må kjøre ett stykke pluss ta ferje for å komme til sykehuset. Men har aldri følt meg utrygg som gravid her inne, vi har følge tjeneste med jordmor, helikopter og ambulansebåt blir tilkalt i ekstreme tilfeller og vi bilr tatt veldig hensyn til på sykehuset, med tanke på at de kaster oss ikke ut om det er litt for lenge mellom riene og mann får lett overnatte om man ligger til observasjon på føden.

Jeg følte meg heller aldri utrygg i den kommunen. Jordmoren min der ute må være et av de mest fantastiske menneskene jeg har møtt. Selv om hun ikke var på vakt da jeg gikk i fødsel fikk jeg beskjed om å ta kontakt på sms, hun ringte meg opp igjen, og skravlet med meg i en halvtime om alt og ingenting mens hun tok tiden på rier. Gode dama. Men om det hadde vært en fødestue der ute, på linje med de i serien, så hadde jeg aldri fått føde der uansett med mine litt-mindre-enn-a4-svangerskap.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:55   #29
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg følte meg heller aldri utrygg i den kommunen. Jordmoren min der ute må være et av de mest fantastiske menneskene jeg har møtt. Selv om hun ikke var på vakt da jeg gikk i fødsel fikk jeg beskjed om å ta kontakt på sms, hun ringte meg opp igjen, og skravlet med meg i en halvtime om alt og ingenting mens hun tok tiden på rier. Gode dama. Men om det hadde vært en fødestue der ute, på linje med de i serien, så hadde jeg aldri fått føde der uansett med mine litt-mindre-enn-a4-svangerskap.

Hun er helt fantastisk! Kunne vært gravid en gang til bare for å kanskje oppleve å la hun følge meg over fjorden og kanskje født på ambulansebåten.

Jeg hadde heller aldri fått født planlagt her inne om vi hadde hatt fødestue, men er utrolig glad for følgetjenesten vi har.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 22:44   #30
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Hvilket sykehus sender de fra?

De sender fra Odda, Gravdal, Tynset og Alta.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 22:59   #31
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Nydelig serie.

Og hver gang jeg ser den, tenker jeg A: takk og lov at jeg aldri, aldri skal føde igjen og B: takk og lov jeg ikke bor et sted hvor jeg risikerer å miste både baby og livet fordi sykehuset er for langt unna.

Signerer i sin helhet. Jeg er imponert over de ansatte på disse stedene og det gir meg perspektiv og se hvordan fødetilbudet er i vårt langstrakte land. Men det ville ikke vært noe for meg, nei ... Jeg fryktet at jeg måtte føde på Bærum.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 02:25   #32
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Jeg tror at man bare stiller seg inn på forholdene man har rundt seg. Jeg fødte på Riksen og bodde 5 minutter unna og det føltes godt og trygt. Hadde jeg født ute på landbygden så hadde jeg nok følt meg trygg der også (med det svangerskapet og senere fødselen jeg hadde) ettersom man sikkert hadde mye mer forhold til jordmødrene der og det var det tilbudet man hadde. Jeg likte også Borzo!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 08:22   #33
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Er det bare jeg som holder pusten når de fødende ligger med pressrier?

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:08   #34
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Jeg holder pusten, og sympatisvetter litt, kjenner jeg.

Og dette programmet har virkelig fått opp øynene mine for hvor lite gjennomtenkt det er å legge ned fødestuer og småsykehus rundt omkring i landet.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 10:03   #35
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Denne sesongen skal jeg følge med på. Jeg er ikke gravid eller spesiellt verpesyk. Jeg synes fokuset på små fødestuer er veldig veldig spennende.
Det er viktig å beholde akuttberedskapen på f.eks Odda sykehus. Jeg er utflyttet odding og flere av mine bekjente har fått premature babyer. Takket være god hjelp fra Borzo og tilbudet om akuttberedskap har dette alikevel gått bra. Jeg håper en slik serie kan bidra til forståelse i forhold til hvor viktig det er å beholde visse sykehustilbud i distriktene.

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 13:20   #36
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.


Og dette programmet har virkelig fått opp øynene mine for hvor lite gjennomtenkt det er å legge ned fødestuer og småsykehus rundt omkring i landet.

Opprinnelig lagt inn av Tonjemor, her.

Jeg håper en slik serie kan bidra til forståelse i forhold til hvor viktig det er å beholde visse sykehustilbud i distriktene.

Jeg tror kanskje at det er en av tankene bak vinklingen av denne sesongen. Jeg håper i hvertfall det.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 15:16   #37
Doula Inger
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 9
Doula Inger har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Nå har jeg sippet meg gjennom de to episodene som ligger ute på nett. Jeg blir like bergtatt hver gang, altså. Tenk for en fantastisk jobb jordmødre har!

Det burde vært doula-ordning i norge, slik det er i USA. Det kunne jeg vært.

Det finnes hvorfor er du ikke?

Doula Inger er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 15:23   #38
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Er litt forelsket i jord"far" Borzo jeg!

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 15:24   #39
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Opprinnelig lagt inn av Doula Inger, her.

Det finnes hvorfor er du ikke?

hva er doula?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 15:28   #40
Doula Inger
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 9
Doula Inger har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ny sesong med jordmødrene!

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

hva er doula?

En doula er en erfaren og profesjonell fødselspartner som gir emosjonell, fysisk, informativ og praktisk støtte til en kvinne og hennes partner under hele fødselsprosessen, og også i tiden før og etter fødselen.

Doula Inger er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no