Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kantarell - kan jeg ta feil?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-10, 16:07   #41
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Nam! Helt klart kantarell, ja.

Hvis du har lyst til å begynne å plukke sopp, er det lurt å ta det langsomt. Lær deg å kjenne en og en sopp av gangen - kantarell er lurt å begynne med. Studer dem nøye og lær deg forskjellen på rillene på kantarellen og skiver som f.eks. på falske kantareller, få deg en soppbok om "sikre sopper" og les grundig det som står der. Vi har lært oss omtrent en sopp i året i litt over ti år, og har selvplukket sopp hele året og har fabelaktig morsomme skogsturer hver høst.

At noen kan forveksle traktkantarell med spiss giftslørsopp er ganske underlig. De kunne umulig ha lest særlig godt i noen soppbok. Der spisse giftslørsoppene ser jo bare vonde og uspiselige ut. Men det skal jo bare en til for å gjøre stor skade. Jeg måtte kaste en fin samling svarte trompetsopp i fjor etter å ha funnet en giftslørsopp blant dem, plukket av minstemann på tur med bestemor som ikke kan noe om sopp.

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 04-08-10 kl 16:13.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 16:11   #42
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg tror det er mye vanligere å forveksle traktkantarell med spiss giftslørsopp, begge er brune og finnes i granskog. De har også sesong samtidig; typisk seinhøst september-oktober.

Bildet ditt ser ut som kantareller, men bruk soppbok og se på undersiden av absolutt alle soppene du plukker. Kantareller har ribber/årer, ikke skiver. De fleste vanlige ospp i skogen har skiver.

Hvis du går tur nå kan du samtidig lære deg matriske. Matriske kan heller ikke forveksles med noen og smaker aldeles nydelig.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 16:19   #43
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Matriske it is. :finner frem kurv og soppbok:

Mei er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 20:20   #44
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg har vært på enda en kantarelljakt og fant et sted med intet mindre enn 30 + bittesmå kantareller. Midt på stien!? Jeg så at andre hadde vært og plukket ved siden av, så det må da være et bra sted. Rent bortsett fra at "alle andre" finner dem først.

Er det lik smak på de bittesmå kantarellene?

Mei er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 21:10   #45
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Alle kantareller smaker vel likt, og de små blir sjelden stående lenge. Dessverre. Jeg hadde noen på lur borti høgget her som jeg skulle la bli store, men den gang ei. Noen hadde tatt dem...

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 21:23   #46
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg tok de tretti bittesmå også.

Mei er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 21:44   #47
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg hadde ikke kastet bort tiden til soppsentral eller soppforening for så tydelige eksemplarer av kantarell. Hadde jeg plukket steinsopp og andre mer mystiske sopper, hadde jeg tatt en tur og fått dem sjekket.

Steinsopp er jo ikke akkurat så veldig hokus pokus heller. Det er en rørsopp, og så vidt jeg vet finnes det ingen farlige rørsopper her til lands. Det nevnes en sopp som kalles satansopp, som man ikke kan utelukke at en eller annen gang kan komme til å dukke opp i enkelte kalkrike områder i Sør-Norge, selv om den aldri har gjort det hittil. Noen av rørsoppene kan gi magetrøbbel hvis de spises rå, men hvem driver vel på med slikt? Noen av dem smaker vondt, men da spytter man dem ut igjen og tar en annen bit. En annen trygg en er piggsopp. Den bleke (offwhite) er den som smaker godt, men det er ingen av dem som er farlige.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 11:39   #48
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Steinsopp er jo ikke akkurat så veldig hokus pokus heller. Det er en rørsopp, og så vidt jeg vet finnes det ingen farlige rørsopper her til lands. Det nevnes en sopp som kalles satansopp, som man ikke kan utelukke at en eller annen gang kan komme til å dukke opp i enkelte kalkrike områder i Sør-Norge, selv om den aldri har gjort det hittil. Noen av rørsoppene kan gi magetrøbbel hvis de spises rå, men hvem driver vel på med slikt? Noen av dem smaker vondt, men da spytter man dem ut igjen og tar en annen bit. En annen trygg en er piggsopp. Den bleke (offwhite) er den som smaker godt, men det er ingen av dem som er farlige.

Takk for info! Jeg er ikke så veldig inne i dette med sopp.

Vi hadde matblekksopp i hagen da jeg vokste opp, husker jeg. Det var stor stas å plukke og steke i panne med salt og pepper på. Faktisk ganske godt! Men altså før det kom svart på dem.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 11:48   #49
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ser at matblekksopp er nevnt. Den bør man ikke spise med mindre man er totalavholds rundt tidspunktet den spises. Den er en kraftig antabus.

Det var ikke noe problem da jeg var barn, heldigvis.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 12:35   #50
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.


Jeg ser at matblekksopp er nevnt. Den bør man ikke spise med mindre man er totalavholds rundt tidspunktet den spises. Den er en kraftig antabus.

Øh, nei, det stemmer ikke. Matblekksopp har ingen antabuseffekt, det er det grå blekksopp som har. De kan forveksles, men er relativt enkle å skille om man har en god soppbok. Matblekksopp er helt ufarlig selv sammen med alkohol.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 12:44   #51
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Pfft. Matblekksopp er helt hvit, og med litt "frynser" oppå. Den grå er jo grå, og glattere, men også mer flikete i kanten. Er det ikke sånn, da? De blekksoppene vi hadde i hagen var i alle fall umiskjennelige. De ser litt ut som hattifnatter når de er unge og spiselige.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 12:46   #52
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Steinsopp kan man forveksle med gallerørsopp, og det er en ganske kvalm opplevelse kan jeg fortelle dere. Unge gallerørsopp ser ut som unge steinsopp, og jeg tok feil. Én gang. Det er ikke farlig, for det er umulig å spise noe av den, den smaker det den heter. Ufyselig. Og så var det ganske flaut siden jeg akkurat hadde vært på soppkurs.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 12:47   #53
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg er glad i piggsopp, og plukker både blek piggsopp og rødgul piggsopp. Jeg har ikke tenkt over at de smaker ulikt. I mine trakter er de å finne i barskogen, ofte ganske rikelig.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 12:52   #54
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Grå blekksopp har glatt hatt og er vel mye mindre enn matblekksoppen. Jeg er ikke vant med å plukke dem, rett og slett. Er bortskjemt med piggsopp og traktkantareller.

Husk på at det er veldig viktig å være helt sikker på hvilken sopp dere plukker! For de tryggeste matsoppene som kantarell, matrisk og blek piggsopp er det få feller å gå i, og egentlig ingen forvekslingsarter. Men for mange andre sopp er det giftige og dødelige alternativer. Ikke spis noe dere er usikre på! Er dere usikre, bruk en soppkontrollør, ikke stole på kun bilder på nettet.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 12:54   #55
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Ja, jeg bare gjentar oppfordringen min: ikke plukk "champignonger" i skogen. Sannsynligheten er stor for at det er en hvit fluesopp. Dessuten får man jo kjøpt dem til helt grei kilopris i butikken.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 12:59   #56
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Sjampinjonger og hvit fluesopp er typisk livsfarlig forveksling. Denne tråden ligger jo i åpent forum og vil bli googlet, dermed synes jeg det er veldig viktig å peke på farene med sopp. Det er faktisk vanlig at soppeksperter nekter å bestemme sopp per bilde.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 13:10   #57
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Steinsopp kan man forveksle med gallerørsopp, og det er en ganske kvalm opplevelse kan jeg fortelle dere. Unge gallerørsopp ser ut som unge steinsopp, og jeg tok feil. Én gang. Det er ikke farlig, for det er umulig å spise noe av den, den smaker det den heter. Ufyselig.

Det kan jeg underskrive på. Man gjør ikke det to ganger...

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 16:37   #58
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jeg har funnet mer. Mye mer.



Jeg og Cille har vært på sopptur og funnet et fantastisk soppsted. Vi fant forøvrig det vi tror er både piggsopp og diverse andre spiselige sorter, men de lot vi stå igjen. Det er farlig å ikke være helt sikker på sopp.

Mei er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 17:44   #59
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Den store øverst til venstre var det jeg som så! Og den var stoooor! Jeg føler dette oversiktsbildet lyver størrelsen litt ned altså.

Åh, så gøy det var å finne så mange på et sted! Man føler jo faktisk at man finner en liten skatt på ekte skattejakt!

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 17:46   #60
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kantarell - kan jeg ta feil?

Jepp! Ungene har akkurat fått kantarellomelett til middag. Lillesøster plukket ut alle soppene først og forlangte mer. Noe tørker jeg og resten skal bli soppstuing til fredagsmiddagen. Nam nam!

Mei er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no