Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva er matvin?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-08, 12:28   #21
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er matvin?

Bah. Vin som ikke er bra nok til å drikke, er heller ikke bra nok til å putte i maten.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 18:45   #22
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Bah. Vin som ikke er bra nok til å drikke, er heller ikke bra nok til å putte i maten.

I den forstand at kan det spises så kan det drikkes, eller er bare "det beste" godt nok til matlaging? For min del er det i alle fall uaktuelt å bruke vin til 150 kroner i matlaging i alle fall. Jeg kjøper billig vin, noe som har fungert bra for min gane.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 19:24   #23
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er matvin?

Vi bruker rester av vin i maten vi, ikke en egen flaske...

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 20:24   #24
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Når jeg hører ordet matvin så tenker jeg på matvin som man får kjøpt i vanlige butikker, ikke drikkevin. Også erstatter jeg det med vanlig vin når jeg føler for det, eller har det tilgjengelig.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 20:41   #25
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Bah. Vin som ikke er bra nok til å drikke, er heller ikke bra nok til å putte i maten.

Det er jeg uenig i, faktisk.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 21:00   #26
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er matvin?

Opprinnelig lagt inn av Nasse, her.

Vi bruker rester av vin i maten vi, ikke en egen flaske...


En gang i tiden, når jeg blir voksen, skal jeg putte vinrester i isterningfat og fryse de, slik at jeg har vinrester tilgjengelig til matlaging.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-08, 21:03   #27
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er matvin?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

En gang i tiden, når jeg blir voksen, skal jeg putte vinrester i isterningfat og fryse de, slik at jeg har vinrester tilgjengelig til matlaging.

Vi fryser ikke vinen. Vi pleier å dele ei falske på lørdagskveld, og er det noe igjen så korker vi den og setter flaska i kjøleskapet og bruker det i pizzasausen neste uke. Dette skjer hver uke - nesten. Hvis vi ikke har øl da vel og merke. En 3litersdunk er veldig greit, for da kan man kun ta et glass hvis en ønsker det og ta noen dråper i dann og vann når en ønsker vin i maten.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 11:29   #28
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er matvin?

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

I den forstand at kan det spises så kan det drikkes, eller er bare "det beste" godt nok til matlaging?

Njeh, jeg kan gjerne drikke nokså billig vin også, trenger ikke være "det beste". Men smaker det høgg så smaker det høgg.

Merk: Vin som har blitt udrikkelig er noen ganger ikke lenger "vin", men "eddik". Og kan brukes i matlaging.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 11:31   #29
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

En gang i tiden, når jeg blir voksen, skal jeg putte vinrester i isterningfat og fryse de, slik at jeg har vinrester tilgjengelig til matlaging.

Jeg var flink til det en stund. Men så hopet det seg bare opp med rødvinsisbiter, for jeg bruker resteklunker i maten.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 11:33   #30
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Tenk så deilig å suge på en kald rødvinsisbit en varm sommerdag.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 20:33   #31
Euripides
Freshman
 
Euripides sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 21
Euripides har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er matvin?

Jeg bruker matvin om vin jeg helst ikke sitter og "drikker", men som er langt bedre egnet til å akkompagnere mat. Med f.eks mye garvesyre, lagret lenge på eikefat etc. Altså en typisk "biffvin".

Euripides er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-08, 20:52   #32
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Tenk så deilig å suge på en kald rødvinsisbit en varm sommerdag.

Kald rødvin er kraftig undervurdert og smaker deilig. I Sør-Frankrike får man rødvin med isbiter. Jeg kan tenke meg at det er godt. Vi drikker rødvin nokså kald, men ikke kjøleskapskald.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no