Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hva er matvin?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-08, 22:27   #1
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er matvin?

Vi har en liten diskusjon her:
Er matvin vin man drikker til maten eller er det vin som brukes i matlaginga?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 22:28   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Jeg bruker uttrykket om (ganske simpel) vin som man putter i maten.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 22:29   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Vin som brukes i matlagingen, ville jeg antatt. Eller det kommer kanskje an på sammenhengen ordet brukes i, når jeg tenker meg om - men hvis det ikke er en sammenheng, bare ordet, ville jeg tenkt sånn.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 22:29   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Vin man bruker i matlagingen? Det er i hvertfall sånn jeg er vant til å bruke ordet... men det kommer sikkert en ordbokdefinisjon fra noen snart.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 22:29   #5
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.959
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er matvin?

Jeg synes også det er vin som går i maten. Det ble vel også solgt noe som het matvin, som det var pepper og salt i.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 22:36   #6
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.078
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er matvin?

Jeg bruker matvin om vin man nyter til mat, ikke i mat.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 22:38   #7
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.642
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg bruker uttrykket om (ganske simpel) vin som man putter i maten.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 22:40   #8
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er matvin?

Matvin er vin man for det meste bruker i matlagingen. Ca 50% i maten, og resten i kokken.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 23:28   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Det som heter matvin i butikken smaker grusomt. Er det fordi unger/ ungdommer ikke skal kjøpe for å drikke? Det er tilsatt salt og annet dritt. Ja, jeg kjøpte ikke for å drikke, men nettopp for å ha i maten. Men jeg smakte på den.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 23:30   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva er matvin?

Vin som brukes i maten er matvin.

Den du får i butikkene er tilsatt salt og pepper, Hyacinth.

  Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 23:32   #11
Sunshine39
Glad og fornøyd!
 
Sunshine39 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 7
Sunshine39 er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Hva er matvin?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg bruker matvin om vin man nyter til mat, ikke i mat.

Ja, det ville jeg også sagt!

Sunshine39 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 09:23   #12
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.078
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er matvin?

Nå har jeg googlet litt og i disse linkene brukes i hvert fall matvin om vi som drikkes. http://www.aperitif.no/index.db2?id=58586
http://www.vin-forum.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=686
http://home.online.no/~bjuk/mat/vintilmat/sjampis_til_mat.htm

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 09:36   #13
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Vin man bruker i maten. Og matbrennevin er brennevin min mor synes er for simpelt til å drikke, noe hun tror gjelder alle i den siviliserte verden. Da jeg var 19 og flyttet hjemmefra fikk jeg med meg en helflaske uåpnet Napoleon VSOP for å ha "som matbrennevin". Jeg synes å erindre at vi hadde noen venner som sank så dypt som til å drikke av den på innflytningsfesten.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:53   #14
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Takk for innspill. Jeg har nemlig tenkt matvin som vin man bruker i matlaging. Hvorfor ellers bruke begrepet matvin? Det finnes vel ikke mye vin som kun er terassevin, gjør det?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:56   #15
Hønemor!
Superaktiv
 
Hønemor! sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 430
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er matvin?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det som heter matvin i butikken smaker grusomt. Er det fordi unger/ ungdommer ikke skal kjøpe for å drikke? Det er tilsatt salt og annet dritt. Ja, jeg kjøpte ikke for å drikke, men nettopp for å ha i maten. Men jeg smakte på den.

Det er for at kokkene ikke skal drikke seg fulle

__________________
EK 13.05.08
Hønemor! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:56   #16
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Det Teo sa. Det jeg vinner på vinlotteriet på jobben er matvin.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:57   #17
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det som heter matvin i butikken smaker grusomt. Er det fordi unger/ ungdommer ikke skal kjøpe for å drikke? Det er tilsatt salt og annet dritt.

Det er for at den skal være udrikkelig - ellers hadde de fått omsetningsforbud. (Ellers måtte den distribueres av Vinmonopolet.)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 23:59   #18
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er matvin?

Matvin er sånn som man ofte får på kartong.



__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 03:48   #19
Dinochef
Aktiv
 
Dinochef sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 161
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Sv: Hva er matvin?

Opprinnelig lagt inn av Hønemor!, her.

Det er for at kokkene ikke skal drikke seg fulle

Ja, den smaker så vondt at det ikke er bra å drikke den.

__________________
Det er kokkens rett - når maten er ferdig skal han være mett.
Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 09:37   #20
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er matvin?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det Teo sa. Det jeg vinner på vinlotteriet på jobben er matvin.



For meg er matvin vin som er spesielt beregnet for matlaging.

Dette fant jeg på Tollvesenets sider:

Sitat:

Produktet "matvin" emballert på litersflaske, med alkoholstyrke rundt 13 prosent, selges i butikken til ca. kr 50,-. Vinen er tilsatt både pepper og salt, og skal dermed være gjort utjenelig til drikk.

__________________
*
Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no