Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

"Oslobyen". Hæ?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-18, 19:04   #41
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.198
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Jeg har hørt påde Oslobyen og Oslobygda flere ganger før, men klarer ikke å plassere hvor jeg har det fra. Bruker det ikke selv. Bor i Oslo. (Mitt ❤️ oslo )

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 19:26   #42
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Oslove.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 20:04   #43
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Oslove.

Oslove kan godt brukes, det er det sørsamiske navnet på Oslofjordbotn, Oslobyen eller Oslo som det også kalles.

Oslofjordbotn hørte jeg første gang på åttitallet. :knirk: Det spiller på at rundt (nord) i landet ellers, er det vanlig at bygda innerst i fjorden har navnet på fjorden etterfulgt av -botn. Oslo ligger innerst i Oslofjorden. Derfor.

Oslobyen er nytt, men også vanlig å si. Vet ikke hvor det kommer fra, men man sier jo vanligvis at man drar til Byen. I betydningen den nærmeste byen, som kan være Tromsø, Narvik, Bodø... Oslo er også Byen for oss som ikke bor der, så da må man skille den byen fra den nærmeste byen, som tradisjonelt het Byen.
Trur eg.

Ålebyen er jo byen ved Ålesundet. Enkelt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 20:05   #44
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kan dette spores til Oslolosen også, kanskje?

Oslolosen, hæ? Tror ikke det, nei.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 20:09   #45
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Jeg holder en knapp på at dette er et Bodø- og trønderfenomen. Bodøfolk, spesielt utflytta sådan (meg iberegnet), kaller Bodø Bodøbyen. Enkelte trøndere kaller Trondheim Bartebyen. Jeg opplever det ikke som uttrykk for mindreverdighetskomplekser, men som kjælenavn. Tipper det er det samme når folk reiser til Oslobyen.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 20:29   #46
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Broren min og jeg (vi er ikke fra Oslo, er fra tettsted typ 30 min syd, men bor her begge to) har alltid kalt Oslo for Den Store Oslobyen (iråni), men det er rimelig lokalt og har aldri hørt andre si det.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-18, 21:01   #47
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Leste denne tråden, fikk besøk av tanteungen fra Lillehammer, og det første han sa var Oslobyen! Det er ikke et begrep vi bruker, men da er det tydeligvis ikke bare trøndere og nordlendinger, men opplendinger også

Oslobygda sier jeg aldri, men har en venninne fra Hedmark som stadig bruker det uttrykket.

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 14:29   #48
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Oslobyen/bygda har jeg jeg ikke hørt før, men både Ålebyen (gjerne sagt med en litt nasal stemme) og Bartebyen er helt vanlig der jeg vokste opp på Nordmøre.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 15:29   #49
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Jeg har aldri hørt ordet «Oslobyen», men jeg har hørt Oslo omtalt som «Byen» flere ganger, av folk som ikke bor der. Det syns jeg er rart! «Byen» for meg er byen man bor i.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 15:37   #50
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg har aldri hørt ordet «Oslobyen», men jeg har hørt Oslo omtalt som «Byen» flere ganger, av folk som ikke bor der. Det syns jeg er rart! «Byen» for meg er byen man bor i.

Jeg bor en times tid fra Oslo, på grensa til Hedmark, og her ute heter det «by’n» (eller «bi’n», om du drar enda ei mil eller to østover). Oslo var dit man dro når man skulle til byen, og sjøl om Lillestrøm og etter hvert Jessheim har fått bystatus (i henholdsvis 1998 og 2012), så er det fortsatt Oslo som er Byen, og det er mange her som pendler dit. Aka «ærber i bi’n».

Jeg har aldri hørt noen si Oslobyen, da. Pleonasme.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 15:50   #51
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Jeg har hørt Oslobyen bli brukt av litt eldre folk der jeg bor. På samme måte sier de NAVN-byen om nærmeste tettsted. Jeg tror det har vært ganske vanlig å bruke NAVN-byen når man snakker om byer og tettsteder der man finner jernbanestasjonen eller et større sentrum. Jeg kan ikke huske at jeg har hørt det brukt på en negativ måte noen gang. De fleste som jeg kjenner her har uansett et positivt forhold til Oslo, både de som har bodde der selv og andre. Det er hovedstaden og et sted mange synes det er fint å besøke med ujevne mellomrom.

Oslo som maktsentrum er ikke alle like positive til, er inntrykket mitt. Vi har et langstrakt og mangfoldig land der mange som bor utenfor Oslo ikke alltid kjenner seg igjen i bildet som gis av byen/bygda/plassen de bor fra Oslobaserte politikere og andre. Og at geografi og bosettingsmønser kan bety at løsninger som passer godt i og rundt Oslo, ikke passer for deres region (jf. regionsreformen). Norge utenfor Oslo er så mye forskjellig, akkurat som Oslo er en mangfoldig by. Her jeg bor har vi noen kompetansemiljøer (private og offentlige) som er helt i spissen nasjonalt og internasjonalt. Når dette presenteres til enkelte som har et sterkt fotfeste i Oslo, ser det ut til å overraske dem at det finnes slike miljøer utenfor de største byene.

Men stort sett herover tror jeg folk setter pris på nærheten til Oslo og alt som finnes der av jobber, kulturtilbud og folk.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 15:59   #52
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Jeg har hørt, og kan si, Oslobyen.
Jeg bruker det, og har oppfattet det som kjælenavn.
«Nå skal jeg til Oslobyen min »

Men jeg tror også jeg har oppfattet det som en presisering av at man skal til Oslo, og man skal inn til sentrumsdelen.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 16:06   #53
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

"Oslobygda" har jeg hørt mange ganger, men ikke !Oslobyen". Det første har jeg tolket som et forsøk humor, det er gjerne folk som selv er fra bygda som kaller det "Oslobygda". Oslobyen blir jo bare dumt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 16:22   #54
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Programleder i Ekko brukte det i dag.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 16:29   #55
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Oslo som maktsentrum er ikke alle like positive til, er inntrykket mitt.

Ya think?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 18:43   #56
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg har aldri hørt ordet «Oslobyen», men jeg har hørt Oslo omtalt som «Byen» flere ganger, av folk som ikke bor der. Det syns jeg er rart! «Byen» for meg er byen man bor i.

Om man ikke bor i by er det vanlig å referere til storby som «byen» og da kan det gjerne ligge småbyer eller bygdebyer nærmere uten at de blir kalt byen.

I svigerland kan noen referere til Oslo når de sier «byen» og noen mener Trondheim. Da kan det lett spørres om man mener Oslobyen eller Trondheimsbyen. Jeg har aldri oppfattet begrepet nedsettende.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 19:04   #57
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Jeg oppfatter det heller ikke som nedsettende. Ikke som kjælenavn heller, for den saks skyld.
Det er stadig folk nordfra (Troms og Finnmark) som spør oss hvordan det går der nede i Oslobyen. Det er ingen verdiladninger i spørsmålet.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 19:25   #58
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg har aldri hørt ordet «Oslobyen», men jeg har hørt Oslo omtalt som «Byen» flere ganger, av folk som ikke bor der. Det syns jeg er rart! «Byen» for meg er byen man bor i.

Jeg er også oppvokst et sted (på bygda) hvor "Byen" betyr Oslo, selv om man må passere to-tre andre byer for å komme dit.

Mannen er oppvokst et sted der "Byen" betyr "Ålebyen".

Nå bor jeg jo i en by, så hvis man skal til byen her betyr det at man skal inn til sentrum.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 19:51   #59
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg har aldri hørt ordet «Oslobyen», men jeg har hørt Oslo omtalt som «Byen» flere ganger, av folk som ikke bor der. Det syns jeg er rart! «Byen» for meg er byen man bor i.

"byen" er vel det man betrakter som den nærmeste byen.
Jeg bor ikke i by, men litt utenfor Oslo. De fleste her jeg bor jobber i Oslo, og hvis man skal ut eller treffe folk, drar man til Oslo. Vi sier stort sett aldri at vi skal til Oslo, men nesten alltid at vi skal inn til byen.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-18, 20:20   #60
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Oslobyen". Hæ?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

"byen" er vel det man betrakter som den nærmeste byen.
Jeg bor ikke i by, men litt utenfor Oslo. De fleste her jeg bor jobber i Oslo, og hvis man skal ut eller treffe folk, drar man til Oslo. Vi sier stort sett aldri at vi skal til Oslo, men nesten alltid at vi skal inn til byen.

Ja, jeg sier også byen om nærmeste by. De tilfellene jeg snakket om er ikke hvor Oslo er nærmeste by.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no