Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

SOS - Tiss på madrass

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-14, 08:50   #1
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

SOS - Tiss på madrass

Jeg ble vekket i natt av en liten kropp som kunne fortelle meg at h*n hadde tisset i sengen.
Jeg stavret inn på rommet og skulle til å flekke av alt, da en liten stemme sa at det ikke var den sengen som var tisset i.

Det viser seg at denne lille kroppen hadde kommet oppi til meg i løpet av natten og tisset seg ut der
(ikke rart jeg syntes jeg var vel "svett" når jeg våknet).

Så - hvordan i alle dager får jeg bort tiss fra en tjukk Ikea-madrass? Og hvor mange dager vil det ta før det tørker?
I natt fant jeg håndklær og trykket på, så håndklærne tok til seg fuktigheten.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 08:56   #2
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Er madrasstrekket til å ta av? Dette har skjedd her også. Tok av trekket og heiv det i vaskemaskina. Trekket på våre madrasser er ganske tykt så det hadde ikke trukket inn i selve madrassen. Mannen har (hadde) fastsydd trekk på sin madrass. Sprettet opp alle festene og dro av trekke på den også en gang.

lagt til: gjelder overmadrass. Vanlig madrass blir det verre med.

__________________
03,07, 10

Sist redigert av Anita72 : 06-06-14 kl 08:58. Årsak: la til
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 08:59   #3
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Vi har ikke overmadrasser (dobbeltseng med to madrasser), vi har ikke hatt behov for det, så dette er vanlig madrass.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 09:10   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Jeg har satset på å legge håndduker til å trekke opp fuktighet, samt såpevann.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 09:12   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Vask med såpevann og legg håndklær på for å trekke det opp. Det er tørt innen du legger deg i kveld.

:lang erfaring på feltet, og har nå overmadrass som kan vaskes:

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 09:13   #6
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Har du tilgang på rensemaskin? Hvis ikke er det vel å vaske med eddikvann f.eks.
Eldste tisset ofte i senga tidligere, både på overmadrass og rett på madrassen. Jeg dynket madrassen med såpevann eller eddikvann, lot den stå å tørke noen dager. Blir kvitt det verste men helt rent blir det ikke uten rensemaskin. Han skal få ny madrass nå som han har sluttet med uhell om natten.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 09:16   #7
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Okai - da prøver jeg såpevann og håndklær. Håperhåperhåper det funker greit, ungen tisser 15 liter når han først tisser i sengen nemlig. Jeg er utrolig vàr på lukt, så jeg håper vi slipper å kjøpe ny madrass (selv om det hadde vært greit for min del, jeg vil ha en mykere).

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 09:21   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Jeg har og hatt mine runder med tisseuhell i sengen - jeg synes ikke madrassene det har vært uhell i lukter urin - selv om jeg trykker nesen hardt nedi. - Det virker liksom som om materialet i madrasser ikke tar til seg lukt på samme måte som f.eks dyner.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 09:34   #9
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Da krysser jeg fingrene for det. Nå er madrassen skurt med grønnsåpevann og det er lagt et håndkle oppå.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 09:42   #10
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Mitt inntrykk er også at madrasser tåler noen uhell uten å få lukt. Etter ca 50 uhell luktet storebrors gamle litt, så da kastet vi den.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 10:10   #11
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Mitt tips:
Vask med vaskepulver, likt det du vasker tøy med, og vann. Det er enzymene i denne type vaskepulver som tar tisselukt. Dette er innledningsvis. Når du har skrubbet og gnidd dette noen runder, så lukter du. Om det da lukter tiss bør du gå over på eddikk, ganske sterk blanding. Dette lukter, så jobb helst med vinduet oppe, eller dra madrassen ut på terrassen e.l
Siste løsning, om alt er forsøkt, er å leie en rensemaskin.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 10:11   #12
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Ser at du har forsøkt annet allerede, men da har du flere råd i alle fall.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 10:13   #13
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Eddikvann tar lukt, ja. Ellers er det en god ide å ha overmadrass slik at man kan få vasket av og til. Det er også fint for å kunne re opp enkelt, og bare ta lakenet under overmadrassen.

Å ha tekstiler ute i solen er også bra for både å fjerne lukt, bleke og å drepe bakterier.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 10:19   #14
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Det går greit noen ganger, med håndkletips og vask som beskrevet.
Men jeg syns det lukter etterhvert jeg altså, og vi har måttet kaste flere madrasser.
Ikke på vår seng da, for der har jeg alltid dobbelt tisselaken fra IKEA på overmadrassen. Det fungerer utmerket og har reddet oss mange ganger.

Til ungenes seng har jeg nå både to og tre lag med tisselaken/overmadrass/tisselaken/fleece/vanlig laken, Så det bare er å skrelle av underveis. *har unger som lekker i hytt og gevær*

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 14:03   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Mitt inntrykk er også at madrasser tåler noen uhell uten å få lukt. Etter ca 50 uhell luktet storebrors gamle litt, så da kastet vi den.

Lenge før 50 uhell hadde jeg skaffet tisselaken...

Har tisselaken på senga til lillesøster, til storebror og til oss. (vel, vanntett madrassbeskytter heter vår.)

og vaskbare overmadrasser.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 14:19   #16
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Vi voksne har ikke akkurat hatt behov for tisselaken i vår seng.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 14:23   #17
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Vi voksne har ikke akkurat hatt behov for tisselaken i vår seng.

Vi har samsovet med babyer (i et par år med hver av dem...) og hatt "ungen har spysyke, så den får sovee her i vår seng" og ikek minst nattevandrere som kommer inn i vår seng tidvis uten art noen av oss vet det, så tisselaken på voksenseng virket som en lur investering...

(opprinnelig anskaffet da en overnervøs førstegangsgravid var redd vanne skulle gå på natta.... vel, vannet kom sammen med ungen, natt var det, men vi var på sykehsuet da)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 14:23   #18
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Lenge før 50 uhell hadde jeg skaffet tisselaken...

Det har vi selvsagt gjort, men slike laken er rett og slett ikke alltid tilstrekkelig, de glir eller suger ikke nok når man har store barn som tisser i senga.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 14:25   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Heldekkende. Selvsagt. Da glir et i et minste ikke. SUGER gjør det dog ikke det spøtt, det er det lakenet og dyna som tar seg av. Ja, også vasker vi overnmadrassen om det liekvel går galt. Derved har madrassene overlevd uten de mange uhellene.

Men joda, lillesøster klarer å ligge så på kanten av senga at hun tisser utenfor madrassen egentig, det renner mellom madrass og seng og lander i en pytt på gulvet...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-14, 14:27   #20
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: SOS - Tiss på madrass

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Vi voksne har ikke akkurat hatt behov for tisselaken i vår seng.

Vi har hatt tynt 'tisselaken' siden 2003 på vår seng. Det tok tidligere gulp, melkelekasje, bleielekasjer, og det har tatt spy (de sover ofte ved siden av meg når de er syke), og av og til kan jo voksne 'lekke' et eller annet også, det være seg den uka eller de andre ukene. Så et sånt laken er veldig kjekt. Madrassene er helt strøkne.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no