Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Rengjøring av dyner

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-13, 19:56   #41
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av dyner

Vi putter dem i vaskemaskinen.

Vaskemaskina vår har 8 kilo kapasitet, inni der går ei voksendyne. Da er det fullt ja, men det går, og ren blir den. (La det være klart da, det er ikke snakk om tykke, store dundyner, akkurat.)

Til ungene har vi bevisst dyne som kan vaskes på 60 grader i maskin, lagd for å tåle det. Også er juniorstørrelse lettere å få plass til i maskina.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 20:18   #42
Svampe
Superduperaktiv
 
Svampe sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 519
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Sv: Rengjøring av dyner.

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.



Men det jeg plages med er å vaske puter.

Turbo spydde på sin i går , sto at den kunne vaskes på 40 grader. Heiv den inn og den var en stor ball når den kom ut.Enda jeg ikke hadde på stentifugering...


Vi har høie downfeel og de har holdt seg like fine vask etter vask. Bare å vaske å henge/legge til tørk. Har ikke tørketrommel.

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 20:27   #43
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av dyner

Knerten spydde hos mamma engang.

"Jeg pleier bare kaste det i maskina på 60" sa jeg. Mamma gjorde det, hennes tålte ikke det. Så neste morgen ble pappa sendt på butikken for å kjøpe barnestørrelse på dyne og pute, som kan vaskes på 60 grader. Det er lurt, han har kastet opp der minst ei natt til...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 20:57   #44
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rengjøring av dyner

Vil bare tipse de som måtte være interessert om at solskinn også dreper midd. Så om det ikke er kuldegrader, kan man i alle fall slenge dyna ut når det er sol.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-13, 21:22   #45
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av dyner

Det gikk for øvrig helt fint med dyna til Lillemann, både vasking og tromling.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-13, 20:57   #46
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Rengjøring av dyner

Jeg har alltid vasket dynene i vaskemaskinen og så hengt dem til tørk over tørkestativet. Vaskes 1 til 2 ganger i året, og så ellers hvis det skulle være behov for det så klart.
De største dynene her i heimen er 140x220 og de går akkurat i maskinen. Sikkert ikke det beste for vaskemaskinen, men den forrige holdt nå i litt over 5 år. Til tross for småbarnstid og masse dynevask Og dynene har så absolutt ikke tatt noen skade av det.

Passer også på å henge de ut når det er minusgrader. Helst når det er skikkelig kaldt. Minst 10 minus.

Putene kaster jeg og kjøper heller nye. Vi har ikke dyre, fancy puter. Sønnen min har hatt dunpute, men den var ikke noe bedre enn de andre. Og den tålte ikke vaskemaskinen så godt. Da sparer jeg heller de pengene og kjøper nye puter ofte

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no