Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Rengjøring av dyner

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-07, 12:46   #1
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Rengjøring av dyner

Hvordan gjør dere det? Jeg prøver å lufte dynene så snart det blir minusgrader ute, men føler at det ikke er nok. Skulle gjerne vasket dem skikkelig, men da må jeg vel levere til rens. Og da begynner det vel å lønne seg å kjøpe nye dyner istedet?

Og hva gjør dere når ungene tisser i senga? Jeg prøver å vaske så godt jeg kan i badekaret, men jeg syns ikke det holder. Vurderer nå å hive en dyne her.

Gode tips ønskes!

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 12:49   #2
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av dyner.

Jeg vasker av og til (ikke så ofte) mine dyndyner i vaskemaskinen. Lufter dem ofte og er det lenge + grader hender det at jeg hiver dem i frysen og rister dem etterpå for å ta livet av evnt midd

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 12:50   #3
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Rengjøring av dyner.

Jeg skjønner ikke at dere får plass til dynene i vanlig vaskemaskin?

Lurt å hive dem i fryseren ja. Det har jeg ikke tenkt på engang.

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 12:52   #4
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av dyner.

Opprinnelig lagt inn av Betsy, her.

Jeg skjønner ikke at dere får plass til dynene i vanlig vaskemaskin?

Lurt å hive dem i fryseren ja. Det har jeg ikke tenkt på engang.

Tar en og en dyne av gangen og har den i tørketrommelen etterhvert.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 12:53   #5
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Rengjøring av dyner.

Jeg syns jo det blir trangt når bare vasker en pute jeg da!

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 12:54   #6
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av dyner.

Opprinnelig lagt inn av Betsy, her.

Jeg syns jo det blir trangt når bare vasker en pute jeg da!


Da må¨du ha en svært liten vaskmemaskin. Men da kan du iallefall ikke vaske dynene for de trenger litt plass.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 12:58   #7
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Rengjøring av dyner.

Nå satte jeg akkurat på en maskin med en dyne. Det er jo ikke mye luft inni der, selv om det går seg til litt så virket det trangt. Jeg har stor trommel i maskina mi. Jeg vasker det sammen med tennisballer jeg da. De blir også med i tørketrommelen.

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 13:40   #8
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av dyner.

Når du skal tørke dyna så beregn god tid. Jeg bruker "legge" den på tørkestativet etter at den har vært i tørketrommelen. Ikke bruke skyllemiddel.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:12   #9
Piil
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 2
Piil har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Rengjøring av dyner

Eg har vaska dynene i vaskemaskin, etter at eg fekk ny vaskemaskin som tok 6 kg eller noko, mot 3,5 tidlegare. Elles er det -grader og ein kraftig rist som gjelder. (Trur midden tåler 2 døgn med -grader, så eg rister for å få vekk slappe middar)

Piil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:17   #10
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av dyner

Jeg vasker dyner og puter (dun alle sammen) i vaskemaskinen

Det gør jeg sånn 1 til 2 ganger i året
En dyne av gangen , og i trøketrommel med tennisballer etterpå

Blir så bra at

Du kan jo levere de på rens også?

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:30   #11
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Rengjøring av dyner

Midden dør bare etter ett par timer ute i kulda, gjør de ikke?

Jeg har tenkt kanskje å levere på rens, men så tenker jeg at det sikkert koster nesten like mye som en ny dyne? *anerikke*

Men jeg har dobbeldyne også jeg da. Den går IKKE i maskina. Hva med den?

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:41   #12
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av dyner

Toern tisset på dundynen sin her om dagen (90*200), og den fikk sannelig plass i vaskemaskinen. Den gikk fint i tørketrommelen også, og den ble som ny. Nå er den jo strengt tatt ganske ny også, da.

Større dyner må du vel levere på vaskeri/renseri.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:42   #13
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av dyner

Betsy, en ny dyne koster drøyt tusenlappen hvis du skal ha en skikkelig en. Kanskje mer.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:04   #14
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Rengjøring av dyner

Jeg har ikke dyre dyner til ungene, så hvis jeg ikke får vasket de i maskin så lønner det seg å kjøpe ny istedet for å rense.

Rens av dobbeldyne koster rundt 300 kroner (jeg har googlet litt). I tillegg kommer arbeidet med å frakte og hente dyna.

Takker for alle svar!

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:06   #15
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av dyner

Min enkle ekstra lange gåsedundyne kostet rundt 3000,- den ....dyner er DYRT

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:07   #16
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rengjøring av dyner.

Min mamma bor i blokk har har tilgang til sånn stor vaskemaskin, fikk tilogmed overmadrassen til turbo inn i den.
Så vi vaker dynen hver vår og høst. Og ellers når det er bruk for at den vaskes.


Men det jeg plages med er å vaske puter.

Turbo spydde på sin i går , sto at den kunne vaskes på 40 grader. Heiv den inn og den var en stor ball når den kom ut.Enda jeg ikke hadde på stentifugering...

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:09   #17
Betsy
Aktiv
 
Betsy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 242
Betsy er litt kul
Standard

Sv: Rengjøring av dyner.

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Turbo spydde på sin i går , sto at den kunne vaskes på 40 grader. Heiv den inn og den var en stor ball når den kom ut.Enda jeg ikke hadde på stentifugering...

Bruker du tennisballer og tørketrommel?

__________________
Godt gjort er bedre enn godt sagt!!
Betsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:34   #18
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rengjøring av dyner

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Min enkle ekstra lange gåsedundyne kostet rundt 3000,- den ....dyner er DYRT

Jeg kjøpte før jul, var halv pris. Betalte tusen for en kjempegod dyne med 90 % dun.

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.


Men det jeg plages med er å vaske puter.

Turbo spydde på sin i går , sto at den kunne vaskes på 40 grader. Heiv den inn og den var en stor ball når den kom ut.Enda jeg ikke hadde på stentifugering...

Dunputer tåler faktisk 60 grader. Etterpå må man tromle med tennisballer for å få fordelt dunen. Syntetputer kaster man når de er utspydd. Nytter ikke å få den som før.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:41   #19
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av dyner

Skal man vaske en dyne (90X200) må man ha en vaskemaskin som tåler 6 kg vått tøy. Ellers riskerer man å brenne motoren på vaskemaskinen.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 15:44   #20
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rengjøring av dyner

En syntetisk dyne tåler 4-6 vask for man har slitet ut dynen. Da vil den miste spensten sim og bli flat, ergo ikke varme like mye.

En dundyne tåler omtrent like mange vask før man har vasket bort det fettet som er på fjærene/dunene. Når fettet er borte faller dynen sammen. Fettet er med på å holde spensten på duna/fjærene.

Husk at det er luften som varmen. Jo mere luft en dyne kan holde jo bedre varmer den.

Skal ikke være skråsikker på antall vask. Det er noen år siden jeg solgte dyner nå.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no