Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan vaske vinduskarmer?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-20, 12:26   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan vaske vinduskarmer?

Vi har hvite vinduskarmer som trenger en skikkelig vask. De har generelt grånet, pluss at de er vesentlig mørkere der vi tar mye på dem pluss at de har et slags kornete belegg som vi tror er veistøv utenfra. Jeg hater å vaske, så jeg orker ikke prøve og feile, så jeg trenger en litt idiotsikker løsning.

Noen eksperter her inne?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-20, 12:34   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vi har hvite vinduskarmer som trenger en skikkelig vask. De har generelt grånet, pluss at de er vesentlig mørkere der vi tar mye på dem pluss at de har et slags kornete belegg som vi tror er veistøv utenfra. Jeg hater å vaske, så jeg orker ikke prøve og feile, så jeg trenger en litt idiotsikker løsning.

Noen eksperter her inne?

På vinduskarmene inne? Belegg?
Jeg vil hvertfall tenke at dere dere tar mye på dem er det sikkert mye fett fra fingrene, så der kan dere trygt gå på med zalo eller noe tilsvarende (kanskje sånn kjøkkenspray hvis dere har det). Det blir jo tilsvarende dørkarmer og dører man tar mye på, og der funker det hvertfall med zalo og vann.
Kornete belegg har jeg aldri vært borti

Også må jeg innrømme at jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor dere tar mye på vinduskarmene

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-20, 12:44   #3
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

zalo eller grønnsåpe og litt salmiakk?

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-20, 13:12   #4
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Dette er inne? Jeg hadde forsøkt med zalo, som andre tipser om. Jeg vil tro en mikrofiberklut med zalo tar det. Du kan også prøve gulvvaskemiddel, vi har jif.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-20, 13:17   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Det er vel et ganske vanlig fenomen for vinduer i bynære strøk. Det er i alle fall slik jeg husker vinduskarmene fra den gang jeg hadde studenthybel i Elgesetergate i Trondheim. Jeg mener å huske at helt vanlig fettløsende vaskemiddel tar det meste (Ajax eller Zalo, for eksempel). Hvis det er virkelig ille, fungerer det sikkert med salmiakk også, men det sliter på malingen, så det ville jeg ikke brukt i utgangspunktet.

Hva har du prøvd hittil da?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-20, 14:03   #6
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Det er inne, ja. Det er nok mye fett fra fingermerker, ja, så jeg skal prøve med zalo i første omgang. Har ikke prøvd annet enn å fjerne det under støvtørking og det har jo ikke holdt i det hele tatt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-20, 14:07   #7
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.


Også må jeg innrømme at jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor dere tar mye på vinduskarmene

Vi ser helt tydelig at det er mørkere partier der vi holder i karmen når vi åpner vinduene. Dette har jo ikke skjedd over natta, da. Aner ikke hvor mange år det er siden vinduskarmene og ja, hva heter det, treverket rundt selve glasset, men som ikke er karmen, ble grundig rengjort.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-20, 14:30   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vi ser helt tydelig at det er mørkere partier der vi holder i karmen når vi åpner vinduene. Dette har jo ikke skjedd over natta, da. Aner ikke hvor mange år det er siden vinduskarmene og ja, hva heter det, treverket rundt selve glasset, men som ikke er karmen, ble grundig rengjort.

Sannsynligvis får du det bort på ti minutter når du først kjører på med skikkelig vask og ordentlige vaskemidler.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-20, 14:44   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Det var akkurat det jeg ville høre, Teo. Det blir ikke i dag, men jeg skal avgi rapport.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-20, 16:35   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Tips: vask karmen hver gang du vasker vinduer.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-20, 18:44   #11
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Jeg tror dette fjernes enkelt. Vi hadde en slik karm som var helt sort. Jeg så for meg pussing og lakking, det var deler av en lakket dør. Mukrofiberklut og enkel såpe tok alt.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-20, 20:37   #12
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tips: vask karmen hver gang du vasker vinduer.

Jeg synes hvert tredje år høres litt for sjeldent ut for å vaske karmer. Jeg tar dem en gang i måneden omtrent.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-20, 20:42   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg synes hvert tredje år høres litt for sjeldent ut for å vaske karmer. Jeg tar dem en gang i måneden omtrent.

Jeg vasker vinduer oftere enn hvert tredje år.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-20, 20:58   #14
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Vi vasket vinduer i fjor sommer. Eller var det sommeren før? Uansett, det skjer ikke så altfor ofte, akkurat. Vi støvtørker karmene titt og ofte, men vaske – bah, KJEDELIG!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-20, 01:16   #15
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Har nettopp vasket vegger og vinduskatmer mtp maling. Brukte vann med Salmiakk oppi. Lukter høgg, men fungerer bra! Hvis man ikke skal male og kun vaske, anbefaler jeg å lage en egen blanding med en dæsj Zalo, en dæsj Salmiakk og flere dæsjer vann. Dette haes på ei sprayflaske og kan brukes der det trengs: kjøkken, vinduskarmer, vegger osv.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-20, 10:07   #16
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Hvorfor blande salmiakk inn i det? Det er for spesielt bruk, ikke vanlig rengjøring.
Alminnelig vaskevann burde holde; vann i bøtta + litt Ajax e.l. eller Zalo hvis det er det man har.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-20, 17:32   #17
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hvorfor blande salmiakk inn i det? Det er for spesielt bruk, ikke vanlig rengjøring.
Alminnelig vaskevann burde holde; vann i bøtta + litt Ajax e.l. eller Zalo hvis det er det man har.

Salmiakk er for matting før maling eller annen kraftig rengjøring. Jeg hadde også droppet den. Jeg har pleid vaske vinduer med salmiakk og zalo, men har lest meg opp på at det holder med zalo.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-20, 20:52   #18
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hvorfor blande salmiakk inn i det? Det er for spesielt bruk, ikke vanlig rengjøring.
Alminnelig vaskevann burde holde; vann i bøtta + litt Ajax e.l. eller Zalo hvis det er det man har.

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Salmiakk er for matting før maling eller annen kraftig rengjøring. Jeg hadde også droppet den. Jeg har pleid vaske vinduer med salmiakk og zalo, men har lest meg opp på at det holder med zalo.

Nettopp, takk for at dere sa det. Personlig bruker jeg stort sett mikrofiberklut til rengjøring, helt uten rengjøringsmidler. Da slipper jeg den forbaskede lukten og at henda, til tross for gummihansker, blir tørre og sprukne. Zalo bruker jeg hvis det er ekstra fett, sånn som når jeg lager rippe og bacokgreier.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-20, 00:41   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Jeg bruker nylonvask på vinduer.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-20, 10:10   #20
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vaske vinduskarmer?

Jeg mente "ribbe og bacongreier" i forrige innlegg. Stavekontrollen tok tydeligvis kontroll igjen.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no