Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hytte i område med boplikt, skjema om konsesjonsfrihet...?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-18, 17:37   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Hytte i område med boplikt, skjema om konsesjonsfrihet...?

Vi har kjøpt min mors hytte i et hyttefelt etablert på slutten av 60-tallet. Tomtene var tidligere festetomter men er de senere årene kjøpt ut og er selveide. Det viser seg at det er boplikt i området. Megleren sender meg nå et skjema som heter "Egenerklæring om konsesjonsfrihet i kommuner med nedsatt konsesjonsgrense" fra Landbruksdirektoratet. Han sier at kommunen må erklære et eller annet for kartverket, og derfor må vi levere dette skjemaet. Det vi skal underskrive på er "Erklæring fra erverver (ny eier) om konsesjonsfrihet pga. …." også er det diverse valg, enten at vi har slektskap til selger, eller at eiendom ikke omfattes av forskrift etter paragraf 7.

Megler ber oss signere under "slektskap med selger". Han sier at kommunen heller ikke vet helt. Jeg er nå redd for at jeg på en eller annen måte signerer på at jeg er fritatt fra et eller annet (boplikt??) fordi jeg kjøper av min mor, men at dette ikke gjelder hvis vi selger videre til noen jeg ikke er i slekt med og at eiendommen dermed blir null verdt (med tanke på salg i fremtiden) fordi den har boplikt men ligger et sted ingen kommer til å bo.

Dette ble veldig rotete. Kan noen hjelpe meg å nøste litt opp og finne ut av dette?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-18, 20:34   #2
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hytte i område med boplikt, skjema om konsesjonsfrihet...?

Jeg mener at egenerklæring om konsesjonsfrihet alltid skal sendes inn i forkant av eiendomsoverdragelser, altså før det tinglyses ny eier/hjemmelsoverføring på matrikkelen (i kommuner med nedsatt konsesjonsgrense). Det registreres konsesjonsfrihet på matrikkelen for tinglysning skjer. Jeg mener dette er uavhengig av boplikt/ikke boplikt. Er det avklart at det ikke er boplikt? Dette bør megler kunne svare på. Og dette pleier kommunene ha ganske bra koll på, så synes det høres rart ut.
For å være helt sikkert ville jeg ringt Kartverket, de kan sånt. Tlf 32118000.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-18, 20:38   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hytte i område med boplikt, skjema om konsesjonsfrihet...?

Hva er paragraf 7? Omhandler det poliklinikk. Hvis det r tilfelle så er vel slektskapet det dere må bruke. Vi har et slikt tilfelle i slekten og da ble slektskap brukt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-18, 21:45   #4
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hytte i område med boplikt, skjema om konsesjonsfrihet...?

Men det er dette jeg ikke forstår - dette er fritidsbolig å hyttefelt. Det selges hytter der med jevne mellomrom uten at det er noe slektskap mellom kjøper og selger. Ingen bor der fast, jeg kan ikke tenke meg at det er boplikt. Men megleren har ikke peiling. Kjøpet er gjort, dette handler om skjøtet.

Jeg aner ikke hva paragraph 7 er, hva det henviser til.

Jeg prøver kartverket i morgen, Bille.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-18, 22:02   #5
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hytte i område med boplikt, skjema om konsesjonsfrihet...?

Jeg tror kanskje megler er på bærtur. Veldig dårlig av hen å ikke ha kontroll på dette. Du kan også forsøke kommunen (kanskje før Kartverket), de skal ha kontroll på konsesjonsregler og boplikt i egen kommune altså. Veldig uproff megler.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-18, 22:56   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hytte i område med boplikt, skjema om konsesjonsfrihet...?

Ring landbrukskontoret i kommunen og snakk med noen der. Da får du hjelp.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-18, 19:41   #7
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hytte i område med boplikt, skjema om konsesjonsfrihet...?

Takk så langt, da har jeg noe å starte med.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-18, 23:04   #8
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hytte i område med boplikt, skjema om konsesjonsfrihet...?

Fikk du noe vettugt svar av kommunen og/eller Kartverket?

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-18, 10:01   #9
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hytte i område med boplikt, skjema om konsesjonsfrihet...?

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Fikk du noe vettugt svar av kommunen og/eller Kartverket?

Ja, eller tja. Landbrukskontoret var tilstrekkelig. Svaret var egentlig litt sånn bob, bob. Boligen er ei hytte og da ønsker man ikke at folk er fastboende der, så boplikten gjelder ikke. Jeg måtte signere på at jeg ikke trenger å søke konsesjon (som om jeg vet hvorfor jeg ikke trenger det...). Jeg kunne da velge mellom å bruke det faktum at jeg har kjøpt av slektning, eller jeg kunne krysse på at boligen "er ikke og har aldri vært brukt som helårsbolig". I følge mannen fra Landbrukskontoret "pleier vi alltid å krysse av på det første som er relevant" (hvilket er slektskaps-alternativet). Det er det megler har fått beskjed om, og derfor er det det som er gjort. Og i og med at vi har skjemaene allerede med dette alternativet krysset av, min mann har signert og er bortreist de neste ukene, og kommunen må ha skjema med original underskrift så er det det jeg sender inn. Hvis ikke får ikke selger pengene før om flere uker. Det endte derfor med at jeg i går fikk en e-post fra kommunen som sier at ervervet er konsesjonsfritt fordi jeg er i slekt med selger. Ja ja. Jeg trodde det i all hovedsak er konsesjonsfritt fordi det er ei hytte, jeg. Men men.

En som kjøper av oss i fremtiden kan jo velge alternativet med at boligen aldri har vært i bruk som helårsbolig.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no