Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-10, 11:05   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Og så tråkker hun meg innmari på tærne når hun sier det på den måten: jeg er sterkt overvektig, spiser sunn mat og trener. Det er noe helt annet som er årsaken til min overvekt.

Det hun sier er dette:

Sitat:

- Jeg tror ikke det er sånn at alle overvektige stapper i seg hamburgere hele tiden, men det er én fysiologisk grunn til at man blir overvektig, og det er at man spiser mer enn man trenger. Alt kan være sunt, men for mye er likevel for mye, sier hun.

Det hun snakker om er altså de fysiologiske årsakene til overvekt, og jeg kan virkelig ikke se at det kan være mulig å være uenig med henne i dette. Igjen, jeg skulle ønske det ble mer fokus på de psykologiske. Jeg vil allikevel påpeke at jeg er uenig med henne i at det ikke er forskjell i hvor store anlegg man har til å legge på seg, det tror jeg til en viss grad er arvelig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:11   #22
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg vil allikevel påpeke at jeg er uenig med henne i at det ikke er forskjell i hvor store anlegg man har til å legge på seg, det tror jeg til en viss grad er arvelig.

Og det har man vel også funnet ut at det er?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:14   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og det har man vel også funnet ut at det er?

Ja, det kan godt hende.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:20   #24
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.566
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Eg kjenne meg igjen i det ho skrive eg. Som kvardagsfeit med BMI på 28 så er det akkurat det ho snakke om som er sant. Eg er for glad i god mat og eg er periodevis for lat. Dei slanke venninnene mine spise sunt, lite og trimmar; Dei er ikkje slanke uten grunn.


Jeg kjenner meg også igjen. Jeg forstår at det har andre årsaker for andre, men for meg er det hun skriver veldig treffende.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:23   #25
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg kjenner meg også igjen. Jeg forstår at det har andre årsaker for andre, men for meg er det hun skriver veldig treffende.

Som sagt, enig for meg, men det er da uinteressant, det hun sier? Jeg mener, dette visste jeg allerede. Jeg føler liksom litt at dem hun treffer er dem som har en 5-10 kg for mye, er litt for glade i å kose seg og ikke har noen bakenforliggende problemer rundt dette - og som allerede vet godt hvorfor de har akkurat disse kiloene der. Det blir liksom en meningsløs uttalelse for meg altså, i tillegg til at den kan være sårende og overforenklende for mange andre.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:29   #26
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg skummet gjennom, men jeg leser henne litt anderledes. Jeg oppfatter at hennes hovedpoeng er at hun avviser at fedme er noe genetisk, slik at man ikke har makt til å gjøre noe med det, og at man på dem måten ikke "har fedme". Hun skriver jo ikke så mye om spiseforstyrrelser slik jeg leser det. Sånn sett synes jeg hun treffer alle grupper, jeg så sist Marit Christensen på tv på lørdag som sa hun hadde "legge-på-seg-genet". Det er vel det trim-Kari påstår at ikke finnes. (Uten at jeg har noen tanker om hvorvidt hun har rett i det).

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:31   #27
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Poenget er vel at sjøl om en har en spiseforstyrrelse vil en kvitte seg med problemet fedme om en bevege seg meir og spise mindre.

Ikke i alle tilfeller. For noen er kroppen så ødelagt av spiseforstyrrelsen at mindre inntak av mat og mer trening ikke er nok. Andre ganger er ikke kroppen velvillig av andre og kanskje ukjente årsaker. Jeg har f.eks. fulgt Libra til punkt og prikke et helt kurs igjennom, trent tre ganger i uken og ikke gått ned et gram.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:32   #28
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg skummet gjennom, men jeg leser henne litt anderledes. Jeg oppfatter at hennes hovedpoeng er at hun avviser at fedme er noe genetisk, slik at man ikke har makt til å gjøre noe med det, og at man på dem måten ikke "har fedme".

Men er det ikke forsket mye på dette, da, at anlegg for fedme ER genetisk? Dette trodde jeg virkelig var gammelt nytt. At man ikke skal se på dette som en sovepute, er jo en helt annen sak.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:33   #29
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men er det ikke forsket mye på dette, da, at anlegg for fedme ER genetisk? Dette trodde jeg virkelig var gammelt nytt. At man ikke skal se på dette som en sovepute, er jo en helt annen sak.

Det siste jeg leste var at det IKKE er det. Men det var i en eller annen avis. Hva som er rett aner jeg ikke.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:34   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ikke i alle tilfeller. For noen er kroppen så ødelagt av spiseforstyrrelsen at mindre inntak av mat og mer trening ikke er nok. Andre ganger er ikke kroppen velvillig av andre og kanskje ukjente årsaker. Jeg har f.eks. fulgt Libra til punkt og prikke et helt kurs igjennom, trent tre ganger i uken og ikke gått ned et gram.

Men da snakker man jo om noe helt annet. Det blir for meg litt absurd å alltid skulle ha med en disclaimer hver gang man snakker om overvekt, at man da snakker om normal overvekt, om man kan kalle det det, og ikke de tilfellene hvor kroppen er fullstendig fysisk ødelagt av spiseforstyrrelser.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:38   #31
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men da snakker man jo om noe helt annet. Det blir for meg litt absurd å alltid skulle ha med en disclaimer hver gang man snakker om overvekt, at man da snakker om normal overvekt, om man kan kalle det det, og ikke de tilfellene hvor kroppen er fullstendig fysisk ødelagt av spiseforstyrrelser.

Men det er jo tydelig at det er behov for det da, all den tid folk ikke klarer å få det inn i skallen at det er en forskjell.

  Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:39   #32
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

at man da snakker om normal overvekt, om man kan kalle det det

Det var et interessant utsagn. Hva ER egentlig "normal" overvekt? Er det å ha noen kilo for mye av bedagelighetsgrunner mer "normalt" enn å slite med overvekten pga. spiseforstyrrelser? Jeg spør ikke på noen spydig måte, altså. Jeg synes dette var interessant. Hvor bør skillet gå mellom normal og sykelig overvekt? Og da mener jeg ikke i kilo og BMI, men i årsak og i "praksis".

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:40   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Blodsukkerregulering og andre faktorer som regulerer vekt, fettopptak og ikke minst - sultfølelse er selvsagt forskjellig fra menneske til menneske.

Jeg for eksempel - jeg har en stoffskiftesykdom som gjør at min forbrenning er helt annerledes enn for en som er frisk.

Selvsagt er det forskjell på folk. Og jeg syns man kan kreve at folk er respektfulle overfor andre mennesker. Det er INGEN som veier 200 kg fordi de liker å kose seg. Da er det en sykdom.

  Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:40   #34
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Men det er jo tydelig at det er behov for det da, all den tid folk ikke klarer å få det inn i skallen at det er en forskjell.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:40   #35
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Hun er forresten på God Morgen Norge nå (eller det er vel i reprisen da). Jeg hører ikke på alt, men det høres greit fornuftig ut, og mer nyansert det hun sier.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:40   #36
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Jeg tipper at hun prøver å si "Uansett årsak til overvekt, så trenger man ikke å gi opp, det finnes hjelp å få". Og det har hun jo noe rett i, selv om man er overvektig så er det jo forskjellige måter å få hjelp, om det er noe man ønsker.

Og så er det jo at de som har spiseforstyrrelser har overvekt som konsekvens og ikke primærproblem. Men av de som har overvekt som primærproblem, soffakoserne, så er det jo mange som ikke vet helt hvordan de skal ta tak i problemet og tror at det ikke er mulig å gjøre noe med det. De fleste menn er jo i denne gruppen, de aner absolutt ingenting om kosthold, og har ofte (men ikke alltid selvfølgelig) lite bakenforliggende forstyrrelser. Mange av dem kan gå ned i vekt temmelig lett, det er tre ganger i uka på treningsstudio og begynne å spise mellommåltid, så går de ned noen kilo.

Jeg tror også at hverdagen her på FP avspeiles av at mange overvektige er folk med stor kunnskap om kosthold, som har prøvd mye forskjellig, og som har komplisert forhold til mat. Og vi er ikke representative for befolkningen som helhet.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:42   #37
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Mange av dem kan gå ned i vekt temmelig lett, det er tre ganger i uka på treningsstudio og begynne å spise mellommåltid, så går de ned noen kilo.

Det er nok sant. Da jeg ble sammen med gubben, gikk han ned 8 kilo på null tid etter at jeg nevnte for ham at det var dumt å drikke 2 liter juice hver dag, ha kaviarmix under absolutt alle pålegg og ha 3 sukkerbiter i alle lattene han drakk.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:43   #38
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Det er ganske godt dokumentert at det er flere genetiske faktorer til overvekt, så i tillegg til å være tabloid og generaliserende og iført store skylapper er hun dårlig orientert.

Jeg betviler ikke at det er mange med 5-10 kilo overvekt som hun sikkert treffer ganske godt, men fem kilo overvekt er ikke fedme.

(Og så synes jeg Marit Christensen så dritskummel ut nå.)

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:45   #39
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det var et interessant utsagn. Hva ER egentlig "normal" overvekt? Er det å ha noen kilo for mye av bedagelighetsgrunner mer "normalt" enn å slite med overvekten pga. spiseforstyrrelser? Jeg spør ikke på noen spydig måte, altså. Jeg synes dette var interessant. Hvor bør skillet gå mellom normal og sykelig overvekt? Og da mener jeg ikke i kilo og BMI, men i årsak og i "praksis".

Normalt, du mener vanligst/hyppigst? Blant menn er det absolutt vanligst at overvekten er bedagelighetsovervekt og ikke på grunn av spiseforstyrrelser. Hos kvinner vet jeg ikke, det er vel mer vanlig med spiseforstyrrelser blant kvinner i vår generasjon i hvert fall.

Hos yngre generasjoner ligger guttene dårligere an enn fedrene sine når det gjelder å ha et ukomplisert forhold til mat.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 11:46   #40
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Det jeg stusser på er vel kunnskapen hun tillegges å ha. Hun uttaler seg temmelig bastant langt utenfor sitt fagområde synes jeg. Det bør man jo være forsiktig med.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no