Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-19, 18:22   #21
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Rundt 8 års alder.
En app gir ikke mobbing og utestengelse. Det er det barna som gjør. Og ja de følges opp strengt. Og ja, jeg setter opp kontoen. Så jeg har passordet.
Hilsen mor som har liten tro på forbud og stor tro på veiledning.

Enig. Jeg tror det er lurt å begynne tidlig, mens barnet er mer mottagelig for veiledning enn det en 13-åring er.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 18:27   #22
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Appen gir hverken mobbing eller utestengelse, men den åpner og tilrettelegger for en del problemstillinger som kan være komplisert for et barn å håndtere, uavhengig av hvor mottagelig det er for foreldreveiledning.

Hvis man synes det er så vanskelig å være uttafor og ikke være på Snapchat som liten tass, så synes man ikke nødvendigvis det er så lett å stå i mot gruppepresset man kan bli utsatt for inne på Snapchat heller.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 18:39   #23
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Knerten går ut 6. klasse nå, og har aldri etterspurt noe tilgang til sosiale medier. Og det får meg til å lure på om han er fullstendig einstøing. (Jeg tror ikke det, men hvorfor vil han ikke ha det? Jeg vet at de fleste av kompisene har.)

Her var det også fullstendig utelukket sist temaet var oppe - han var ikke interessert i det hele tatt. Det er ikke mange månedene siden, og nå er det plutselig fryktelig viktig. Vennene hans gjør avtaler og skravler der inne, visstnok. Sist dette var et tema, var det kjente situasjoner med mobbing i (den gamle) klassen. Nye klassestrukturer nå. Det er overhodet ingen grunn til å mistenke at han vil bli involvert i noe sånt. (Og ja, jeg skjønner selvsagt at det ikke er appen i seg selv som skaper mobbing.)

Jeg har spurt i foreldreforumet på facebook om det er sånn at «alle» har det, og som vanlig svarer bare de som har sagt nei. 3 nei så langt, av 22 barn.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 18:53   #24
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

På 13-årsdagen. Tror nesten ikke hun hadde trengt annen bursdagsgave.

Det har vært mye greier, og jeg synes det er vanskelig å følge opp og følge med, hun argumenterer sterkt for privatliv og sånn.

Det jeg har lest på gruppechatter har vært så langt utenfor normal oppførsel at jeg er sjokkskadet langt inn i sjelen min.

11-åringen får ikke på en stund enda, for å si det sånn.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 18:56   #25
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Snapchat bør forresten komme med alkolås. Ikke bare unger som kan være teite på snapchat. #fylleangst


__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 18:58   #26
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Rundt 11 tror jeg. Jeg hadde tenkt å vente lenger, men da var han en av de siste i klassen som fikk.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 19:00   #27
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Storebror gikk i 6. Han bruker det fortsatt lite

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 19:20   #28
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Det har endret seg litt med årene hvilke kanaler som har vært kule og nødvendige. Nåværende 14-åring fikk snap før fyllte 13, men ikke lenge før. Det var ikke tema.

Jeg har sett hvordan 08-barna kommuniserer på snap. Der skal ikke min være. Noen der burde ikke sluppet til. Jeg har ingen planer om å ta det opp med foreldrene, kommer nok ikke noen vei der.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 19:59   #29
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Her fikk de da de var 13.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 20:09   #30
OlleVia
Erfaren
 
OlleVia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 891
OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Rundt 11 tror jeg. Hun bruker det ikke så mye.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 20:22   #31
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Tolvåringen fikk for et par måneder siden, og er under nøye veiledning av sin 16 år gamle søster,.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 20:37   #32
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Mengdelære glemmer disse barna lett. Min eldste fikk når hun var 11, alle andre hadde, det var 8 av 11 jenter, og avtaler ble gjort på SC. Yngste er 11 år nå, men hun spør ikke engang. Det har vært mange episoder i eldstes klasse, mange mail fra lærer om SC krangler barna tar med inn i klasserommet og virkelig stygge ting. Ressurssterkt nabolag med foreldre som vet og kan, men barna er allikevel noen slemme luringer og foreldre livredde for at deres barn holdes utenfor.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 20:55   #33
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Ca 10-årsalderen. Hos de to yngste brukes det mye til tull og fjas, filterbilder etc, og det som har vært mest negativt er diverse "spørreskjema" som har gått rundt, der man skal rangere venner o.l. Det kom skriv fra skolen om dette, og oppfordring til å snakke med ungene. De kranglene som har foregått der er reelle krangler, som bunner i uenigheter som har oppstått uavhengig av SoMe, og som ellers ville foregått andre steder, på sms eller irl. "Vanlig" venninnedrama mao. Men det er bare snakk om smårusk som har løst seg etter kort tid, det er godt miljø på trinnet og lite konflikter.

Hos eldste på 14 er snap den primære kommunikasjonskanalen. Det har vært noen få uheldige episoder tidligere, men ikke noe som har eskalert. Har ikke hørt om noe tull der i senere tid, det er bare en dagligdags kanal der "alt" foregår, på godt og vondt.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 08-06-19 kl 21:00.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 21:26   #34
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Så du forholder deg ikke til aldersgrenser i det hele tatt?

Nei. Vi serverer øl fra de er ti og brennevin når de er femten. Bil får de kjøre fra de er 12. Men da helst med en styrepils innabords.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 21:32   #35
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Appen gir hverken mobbing eller utestengelse, men den åpner og tilrettelegger for en del problemstillinger som kan være komplisert for et barn å håndtere, uavhengig av hvor mottagelig det er for foreldreveiledning.

Hvis man synes det er så vanskelig å være uttafor og ikke være på Snapchat som liten tass, så synes man ikke nødvendigvis det er så lett å stå i mot gruppepresset man kan bli utsatt for inne på Snapchat heller.

Helt klart. Og jeg har en helt annen mulighet for dialog og innsyn hos en som er åtte og deler en Snapchat konto med sin mor enn jeg har med en som er 13.

Det finnes et argument mot å starte tidlig som er nevnt flere ganger og det er dette med at når en får starte tidlig så legger det press på de andre. Det er helt klart noe som er viktig å tenke over. Men det gjelder det meste ungene opplever.
Noen får den første iPaden, noen får sykle alene før de andre, noen får drikkevarer hjemme til å ta med på fest.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 22:06   #36
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Har en på 8 1/2 og en på 12 1/2, ingen av dem har Snapchat eller noen annen form for sosiale medier app.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 22:25   #37
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Mellomste fikk alt for tidlig, og det har vi angret på. Særlig var det slitsomt i sjette klasse. Minstemann på snart 11 må vente.

Med GDPR tror jeg ikke lenger 13 års aldersgrense er å regne som veiledende.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 22:29   #38
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Å dele en snapchatkonto med sin mor er ikke helt det samme som å ha en egen konto man kommuniserer på egenhånd med. Omgivelsene kommer helt garantert ikke til å henvende seg til en mor/barn-konto på samme måte som til en egen konto. Uansett hvor mye innsyn foreldre har, mulighet til å sjekke og ha passord og slikt. Snapper forsvinner etter at de er lest _en_ gang. Det er i praksis hele konseptet. Det er ikke mulig å "ettersjekke", om det ikke er screenshots.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-19, 23:31   #39
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Enig. Jeg tror det er lurt å begynne tidlig, mens barnet er mer mottagelig for veiledning enn det en 13-åring er.

Det kommer nå an på barna da. Det finnes mange 13-åringer som er mottagelige.

Jeg er glad vi ventet til hun var 14. Ved å ikke ha det kunne hun heller ikke bli beskyldt for å ha sendt stygge meldinger til andre på trinnet i 6. klasse da det var et stort problem.

__________________
05 og 08

Sist redigert av millact : 08-06-19 kl 23:36.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-19, 00:19   #40
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.854
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ved hvilken alder har barna fått laste ned Snapchat?

Oppdaget forresten at også Spotify har 13-årsgrense. Det skjønner jeg ikke poenget med iallefall, og har opprettet brukere til ungene slik at vi kunne ha familie-abonnement.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no