Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Særemne/fordypningsoppgave

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-19, 10:30   #21
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Tenker at hvis du skal gjøre det levelig for deg selv når du begynner å skrive, må problemstillingen være helt klar og avgrenset. Hvordan noe påvirker barn og unge, kan man skrive mastergrads- og dokotrgradsoppgaver om, og det er som det sies vanskelig (nettopp derfor) å lage en god besvarelse på det med høy måloppnåelse.

Jeg synes at problemstillingen du lanserte først om døden i barnebøker er interessant, ikke for mainstream og kan avgrenses noenlunde greit sånn at du får gode arbeidsvilkår for å lage en bra oppgave. Med mindre du har mistet lysten, naturligvis. For du har absolutt rett i at det er en god drahjelp i selv å være interessert i det du skal skrive om og belyse.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 10:40   #22
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Tenker at hvis du skal gjøre det levelig for deg selv når du begynner å skrive, må problemstillingen være helt klar og avgrenset. Hvordan noe påvirker barn og unge, kan man skrive mastergrads- og dokotrgradsoppgaver om, og det er som det sies vanskelig (nettopp derfor) å lage en god besvarelse på det med høy måloppnåelse.

Jeg synes at problemstillingen du lanserte først om døden i barnebøker er interessant, ikke for mainstream og kan avgrenses noenlunde greit sånn at du får gode arbeidsvilkår for å lage en bra oppgave. Med mindre du har mistet lysten, naturligvis. For du har absolutt rett i at det er en god drahjelp i selv å være interessert i det du skal skrive om og belyse.

Jeg har ikke mistet lysten nei, men ser at det kanskje er lettere å se på ungdomslitteraturen., selv om dette betyr at jeg må droppe Snøsøsteren.

Klar og avgrenset problemstilling høres flott ut, men...........

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 10:45   #23
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Du var jo inne på det og i gang med noe her over. Du liker å analysere. Seier du, så kva med å plukke ut f eks synsvinkel og symboler og.... I to bøker? Då får du fordypninga, og noko du har lyst å skrive om.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 10:51   #24
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Selv om du føler deg litt overveldet akkurat nå, tror jeg prosessen som helhet vil ende opp som mindre krevende hvis du lager en problemstilling selv knyttet til noe du har lyst til å skrive om enn hvis du velger en fra læreren som egentlig ikke engasjerer deg noe særlig. Husk at i prosessen med å lage problemstilling gjør du også en god del av arbeidet, når du tenker gjennom hva du vil og ikke vil trekke inn.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 10:52   #25
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Jeg synes at nødløsningsoppgaven din så ganske spennende ut også.

Storesøster skrev en særoppgave (på ungdomsskolen, men likevel) der hun sammenliknet de greske mytene slik de omtales i Odysseen og i Percy Jacksonbøkene. Og det var ganske spennende.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 10:55   #26
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Du var jo inne på det og i gang med noe her over. Du liker å analysere. Seier du, så kva med å plukke ut f eks synsvinkel og symboler og.... I to bøker? Då får du fordypninga, og noko du har lyst å skrive om.


Enig i dette. Veldig konkret, norskfaglig innfallsvinkel. Du kan f.eks. sette Snøsøsteren opp mot en eldre bok med omtrent samme målgruppe og se på hva som er likt og ulikt på disse feltene, sett opp mot hva bøkene ønsker å formidle om døden. Så kan du evt. integrere dette i en selvstendig refleksjon rundt hvordan dette reflekterer synet på døden i samfunnet på den tida bøkene ble skrevet.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 10:57   #27
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Enig i dette. Veldig konkret, norskfaglig innfallsvinkel. Du kan f.eks. sette Snøsøsteren opp mot en eldre bok med omtrent samme målgruppe og se på hva som er likt og ulikt på disse feltene, sett opp mot hva bøkene ønsker å formidle om døden. Så kan du evt. integrere dette i en selvstendig refleksjon rundt hvordan dette reflekterer synet på døden i samfunnet på den tida bøkene ble skrevet.

Noe sånt ville jeg også valgt.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 11:02   #28
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Selv om du føler deg litt overveldet akkurat nå, tror jeg prosessen som helhet vil ende opp som mindre krevende hvis du lager en problemstilling selv knyttet til noe du har lyst til å skrive om enn hvis du velger en fra læreren som egentlig ikke engasjerer deg noe særlig. Husk at i prosessen med å lage problemstilling gjør du også en god del av arbeidet, når du tenker gjennom hva du vil og ikke vil trekke inn.


Overveldet er jo bare forbokstaven!

Norsklæreren så fint skrev det: du må passe på så du ikke kommer ut for uvær på viddene.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 11:15   #29
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.004
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Er dette på vgs eller på høyskole, for jeg tenker at det sier noe om hvor du skal legge listen? Og så er det jo faktisk slik at man må skrive masse oppgaver som ikke fenger. Man finner et begrenset tema og skriver. Så blir man ferdig med det. Metode er ikke min kopp te, men jeg har likevel skrevet mang en oppgave om det.

I sykepleien bruker vi ofte Pico, det er kanskje et langt steg til hva du driver med, men det stiller noen relevante spørsmål rundt problemstilling som kan gi en fin tankeprosess rundt hva man egentlig vil skrive om. https://www.helsebiblioteket.no/kunn...rmulering/pico

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 11:35   #30
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Er dette på vgs eller på høyskole, for jeg tenker at det sier noe om hvor du skal legge listen? Og så er det jo faktisk slik at man må skrive masse oppgaver som ikke fenger. Man finner et begrenset tema og skriver. Så blir man ferdig med det. Metode er ikke min kopp te, men jeg har likevel skrevet mang en oppgave om det.

I sykepleien bruker vi ofte Pico, det er kanskje et langt steg til hva du driver med, men det stiller noen relevante spørsmål rundt problemstilling som kan gi en fin tankeprosess rundt hva man egentlig vil skrive om. https://www.helsebiblioteket.no/kunn...rmulering/pico

Det er på vgs, jeg driver å tar 4. påbygg i år så her så det skal skrives 2000-3000 ord eller 12-15 min muntlig.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 16:45   #31
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Takk for at dere gidder å tenke sammen med meg.

Nå fikk jeg ett nytt lyn fra klar himmel her jeg gikk med lydbok på øret. Man får jo en helt annen opplevelse av en lydbok enn en "vanlig" bok. Er det mulig å spinne en problemstilling her tro?

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 18:48   #32
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Med problemstillings alternativene:
Gir lydbøker en ekstra dimensjon til litteraturen?
På hvilken måte bidrar lydbøkene til økt leselyst?

Eller en helt annen?

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 19:55   #33
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.004
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Gjør lydbøker litteratur mer tilgjengelig? Bok eller lydbok, fordeler og ulemper? Er lydbøker det samme som å lese bøker? Osv

Man kan spinne ganske mye rundt akkurat dette temaet, det er flere ganger diskutert på diverse forum med mange meninger, så det bør da være mulig å finne noe i litteraturen om dette?

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-19, 21:26   #34
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Er lydbøker det samme som å lese bøker? Der har vi den tenker jeg! Får kaste den inn til norsklæreren og se om det faller i god jord.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-19, 14:56   #35
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Da har jeg falt på plass, etter å ha fått tja i fra læreren på oppgaven min om lydbøker.

Jeg tar følgende oppgave:

Alternativ 6: Adaptasjon
Problemstilling: «Hvilke konsekvenser får det for et verk når det adapteres fra et medium til et annet?»


Også bruker jeg 13 gode grunner (13 reasons why) som utgangspunkt, da får jeg alt som jeg tidligere har ønsket meg, jeg får analyse, jeg får ett tema som tidligere var tabu belagt, jeg får en bok i annet medium og jeg får moderne litteratur for unge. Ett skikkelig kinderegg.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-19, 15:12   #36
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Kjempeoppgave. Lykke til!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-19, 15:33   #37
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Jeg liker godt ideen din om døden i barnelitteratur og tenker at en sammenlikning av hvordan døden er tema og behandles som tema i f.eks. Snøsøsteren og brødrene Løvehjerte vil kunne fungere godt. Det er noen år mellom bøkene og det gir jo også rom for en diskusjon rundt tiden de er skrevet i.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-19, 15:34   #38
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Den siste der er også veldig spennende.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-19, 20:37   #39
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Da har jeg lest boken, hørt deler av den som lydbok og sett de to første episodene i serien på ny. Her er det mye å ta tak i, boken utfyller serien på en utrolig bra måte. Noe er rene avvik, andre ting er avvik som det ser ut som er gjordt med en hensik, som boken er som ett ekstra lag som ligger bak serien, som de liksom hører til hverandre og ikke at serien er bygget på boken.
Jeg tenker at jeg kanskje bør vudere å løse oppgaven på en annen måte enn som en fagtekst.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-19, 20:51   #40
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Særemne/fordypningsoppgave

Er det ingen krav til språkområde? Dei oppgåvene eg har godkjent har vore knytta til læreplan i form av det skal dreie seg om norsk litteratur. Men det er mogleg det er lokale forskjellar her.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no