Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Økologisk svinekjøtt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-19, 14:35   #41
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.809
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Økologisk svinekjøtt?

"Samtidig viste prosjektet en positiv utvikling når det gjelder å ivareta syke og skadede dyr: Andelen besetninger som fikk hastevedtak for håndtering av syke og skadede dyr sank fra 50 prosent til 29 prosent."

Altså, når Mattilsynet kom på tilsyn så var det ved 50% av tilsynene de fattet vedtak om hastevedtak for å ivareta syke og skadede dyr. Og det sank til 29 %?

Stilles det noe krav til å starte opp som bonde? Har de nok kompetanse til å ta vare på dyr? Virker jo egentlig ikke sånn, når halvparten til 1/3 ikke ser/gidder gjøre noe med dyr som er syke og trenger behandling?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 14:36   #42
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk svinekjøtt?

Det jeg syns er verst er holdningene. Holdningene til liv, mishandling, vold. De får man ikke endret i en håndvending. Var det slik at forholdene var ille fordi folk ikke hadde tid, råd, eller annet så hadde det vært én ting. Men de som er vist mangler respekt for liv. Om barn hadde gjort det de gjør så hadde de vært nødt til å gjennomgå psykisk evaluering. Hadde de gjort det de gjør mot kattunger eller hunder hadde de havnet i fengsel tvert.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 14:39   #43
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk svinekjøtt?

Hvorfor oppstår dette i svinenæringen? Er det en lavterskelnæring eller noe? Jeg har ikke inntrykk av at dette skjer med storfe eller sau på samme måten?

Der er inntrykket mitt at dyrevelferdssaker oftere handler om sammenbrudd hos bonden eller den type saker. At de ikke makter, ikke at de ikke bryr seg, liksom.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 14:41   #44
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.809
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Økologisk svinekjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det jeg syns er verst er holdningene. Holdningene til liv, mishandling, vold. De får man ikke endret i en håndvending. Var det slik at forholdene var ille fordi folk ikke hadde tid, råd, eller annet så hadde det vært én ting. Men de som er vist mangler respekt for liv. Om barn hadde gjort det de gjør så hadde de vært nødt til å gjennomgå psykisk evaluering. Hadde de gjort det de gjør mot kattunger eller hunder hadde de havnet i fengsel tvert.

I så måte synes jeg denne kronikken var interessant.

https://www.nrk.no/ytring/smak-og-ub...Iw7DS_20V477JM

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 14:48   #45
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.809
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Økologisk svinekjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Gris i Norge har det bra. Selv om noen aldri skulle fått ha dyr.

Hva er det med grisens liv som du mener er bra, Floksa?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 14:48   #46
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk svinekjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvorfor oppstår dette i svinenæringen? Er det en lavterskelnæring eller noe? Jeg har ikke inntrykk av at dette skjer med storfe eller sau på samme måten?

Vet ikke? Innebygget, kulturell ubevisst oppfatning av at grisen er et skittent ekkelt dyr? Det er jo bevist at det er lettere å få sympati med søte dyr.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Der er inntrykket mitt at dyrevelferdssaker oftere handler om sammenbrudd hos bonden eller den type saker. At de ikke makter, ikke at de ikke bryr seg, liksom.

Ja, det er vel hvertfall det jeg har likt å tro, men jeg vet ikke lenger. Det virker hvertfall ikke å være slik i grisenæringen. Også er jeg sjokkert over at det er lov å avlive grisunger ved å dælje dem i veggen? Er det sant? Nei, jeg må slutte med kjøtt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 17:01   #47
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk svinekjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvorfor oppstår dette i svinenæringen? Er det en lavterskelnæring eller noe? Jeg har ikke inntrykk av at dette skjer med storfe eller sau på samme måten?

Der er inntrykket mitt at dyrevelferdssaker oftere handler om sammenbrudd hos bonden eller den type saker. At de ikke makter, ikke at de ikke bryr seg, liksom.

Dyrevelferdsaker der mange dyr dør på grunn av mangel på vann/mat er som regel knyttet til sammenbrudd ja. Men dokumentaren viser noe helt annet. Den viser en gjennomgående mangel på respekt for dyra. Jeg vil tro at det kan spre seg en sjargong og aksept for det i et miljø dersom man ikke opplever faktisk kritikk eller miljøet er veldig lukket og avviser kritikken.

Heldigvis ER det ikke sånn hos de fleste. Det ville blitt en «dårlig» film om mesteparten var filmet hos alle de som mestrer dette og har respekt for dyra. Det er, som for alt annet, de fleste. Heldigvis.

Jeg tror ikke saue eller storfebøndene er hverken bedre eller verre en grisebønder. En dårlig bonde er en dårlig bonde. Har man ikke empati med dyra får man ikke det av å ha andre dyr.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 17:08   #48
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk svinekjøtt?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vet ikke? Innebygget, kulturell ubevisst oppfatning av at grisen er et skittent ekkelt dyr? Det er jo bevist at det er lettere å få sympati med søte dyr.


Ja, det er vel hvertfall det jeg har likt å tro, men jeg vet ikke lenger. Det virker hvertfall ikke å være slik i grisenæringen. Også er jeg sjokkert over at det er lov å avlive grisunger ved å dælje dem i veggen? Er det sant? Nei, jeg må slutte med kjøtt.

Jeg forstår at å avlive ved å slå i veggen høres veldig brutalt ut. Men det er ikke oss regelverket er til for, men for dyra. Og så lenge døden inntreffer umiddelbart er det knakende likegyldig for dyret om det er en hammer, en bolt (fra en boltepistol), kanten på fjøsinnredningen eller veggen som gjør at døden inntrer. Jeg har avlivet dyr ved å slå hodet hardt mot en vegg. Jeg tror ikke særlig mange ville omtale meg som spesielt slem eller sadistisk med dyr.

Grisunger er helt ufattelig søte. Så det argumentet tror jeg ikke står seg altså. Grisen er også et av de mest renslige dyra vi har.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-19, 17:13   #49
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Økologisk svinekjøtt?

En venn av meg driver med gris og det er overhode ikke slik i dokumentaren. De grisene har det fint

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-19, 10:30   #50
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økologisk svinekjøtt?

Jeg har ikke tenkt å se den dokumentaren og jeg har allerede redusert kjøttinntaket ganske kraftig. Det kjøttet jeg spiser kommer stort sett fra Heltens jakt (rådyr og villsvin) eller fra den lokale bonden (lam og gris). Og så må jeg ta et tak og bli ennå mer bevisst på den lille resten.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-19, 13:33   #51
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Økologisk svinekjøtt?

Jeg kjøper svinekjøtt fra en lokal produsent via den lokale Reko-ringen. Kjøtt fra glade griser som får gå ute hele året, og de har masse plass å boltre seg på. Jeg har ikke orket å se dokumentaren, men syns uavhengig av denne at griser flest har et ganske trist liv, og det er ikke en industri jeg ønsker å støtte.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-19, 13:34   #52
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Økologisk svinekjøtt?

Hvorfor skal man slå hjel babygriser ?

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-19, 14:33   #53
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økologisk svinekjøtt?

Opprinnelig lagt inn av dutte, her.

Hvorfor skal man slå hjel babygriser ?

Dyr som er syke eller skadet og ikke kan behandles slik at de blir friske skal avlives så rast som mulig. Lyder loven. Man avliver ikke friske dyr.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-19, 14:44   #54
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.809
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Økologisk svinekjøtt?

Vet dere hva andelsgård er?

Fant en ved Larvik her. Man kan betale en sum i året, få pakker med det man er interessert i levert til byer på Østlandsområdet.

Her er en. http://www.virgenes.no/

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no