Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-19, 14:28   #21
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1-2-3? (Slanking, vekt, mat og trening)

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er vel sunnere å være litt overvektig men i god form enn å være normalvektig og i dårlig form (men selvfølgelig ditto verre å være overvektig OG i dårlig form).

.

Visstnok avkrefter nyere undersøkelser dette. Blant annet en norsk undersøkelse som omtales i denne artikkelen: https://www.aftenbladet.no/sport/i/A...die-overrasker

Resultat viser at det å være i god form ikke veier opp for helserisikoene knyttet til overvekt, når det er snakk om hjerte- og karsykdom.

Hadde jeg klart å holde meg til lavkarbo, så kunne jeg spist noe mer enn jeg gjør nå. Men jeg blir dårlig av lavkarbokost i lengden. Jeg tåler ikke meieriprodukter så godt, og jeg liker bedre mager mat. Jeg blir uvel av fett. Men det er effektivt.

Gammel 20-06-19, 11:14   #22
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 195
Gaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtid
Standard

Altså, muskler veier virkelig ikke mer enn fett. :flisespikk:

Ett kilo muskler veier det samme som ett kilo fett. Men muskler tar opp mindre plass enn fett. Så man ser slankere ut hvis man har en mer muskuløs kropp, men veier det samme som en annen, som har en større andel fett. Og det jeg jo fettandelen de aller fleste ønsker å redusere når de går ned i vekt.

Hormoner, hverdagsforbrenning, mengden vann i kroppen, det er mange faktorer som spiller inn. Jeg syns også det var interessant å lese at 1 gram karbohydrater visstnok tar med seg 3 gram vann, noe 1 gram proteiner ikke gjør. Så man får lavere vannvekt med et karbohydratfattig kosthold og ser dermed mer "buff" ut. Men det betyr ikke at man ikke har samme fettprosent som en som veier mer fordi hen har mer vann i kroppen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-19, 11:24   #23
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et glitrende lys på stjernehimmelenNera er et glitrende lys på stjernehimmelenNera er et glitrende lys på stjernehimmelenNera er et glitrende lys på stjernehimmelenNera er et glitrende lys på stjernehimmelenNera er et glitrende lys på stjernehimmelenNera er et glitrende lys på stjernehimmelenNera er et glitrende lys på stjernehimmelenNera er et glitrende lys på stjernehimmelenNera er et glitrende lys på stjernehimmelenNera er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det tar dessuten lang tid med trening og riktig kosthold å faktisk legge på seg nok muskelmasse til at det gjør noe særlig utslag på vekta. Mange går opp i vekt når de begynner å trene styrke, men mest fordi man får mer vann i kroppen, og ofte også spiser mer enn tidligere.

Gammel 20-06-19, 11:52   #24
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 187
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Muskler har større massetetthet enn fett. Det veier mer per volumenhet.

Gammel 20-06-19, 12:06   #25
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtidGaia har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Muskler har større massetetthet enn fett. Det veier mer per volumenhet.

Det var poenget mitt.

Gammel 20-06-19, 12:08   #26
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 187
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men det er ikke galt å si "muskler veier mer enn fett". Det er bare upresist om man ikke presiserer at det gjelder per volumenhet. Men jeg tror de fleste skjønner av seg selv at det ikke gjelder per vektenhet, lzm.

(Eller, ikke for det, det er stadig folk som svarer feil på spørsmål som "hva veier mest av i kilo bly og en kilo bomull. )

Gammel 20-06-19, 12:32   #27
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, men det er ikke galt å si "muskler veier mer enn fett". Det er bare upresist om man ikke presiserer at det gjelder per volumenhet. Men jeg tror de fleste skjønner av seg selv at det ikke gjelder per vektenhet, lzm.

(Eller, ikke for det, det er stadig folk som svarer feil på spørsmål som "hva veier mest av i kilo bly og en kilo bomull. )

Greia er jo at i det jeg ble oppmerksom på at det jo faktisk er direkte feil å si at muskler veier mer enn fett, uten å slenge på "i forhold til volumtetthet", så ble det litt som en lyd man plutselig blir oppmerksom på, som ikke var irriterende før man ble oppmerksom på den. (Og det ER ikke alle som skjønner at en kilo muskler rent faktisk veier det samme som en kilo fett, og en kilo fjær og en kilo bly. Fordi de alltid har hørt at "muskler veier mer enn fett" uten presiseringen.)

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:02.